Sabtu, 16 April 2016

Samsung Dengan Patent Untuk Smart-Contact Lens

Smart-Contact Lens mungkin menjadi satu lagi fenomena.

Syarikat-syarikat gergasi kini bukan sahaja mempunyai produk-produk yang hebat, malah mereka mempunyai bahagian R&D dan teknik perniagaan yang memastikan mereka terus berada di hadapan daripada pesaing-pesaing mereka yang lain. Salah satu teknik tersebut adalah ‘Patent’.

‘Patent’ memastikan syarikat-syarikat lain tidak boleh mengeluarkan barang tersebut tanpa terlebih dahulu mendapat persetujuan daripada mereka yang mempunyai ‘patent’ tersebut. Namun ia juga mempunyai kelemahan di mana terdapat syarikat-syarikat besar yang mem’patent’ perkara-perkara yang tidak sepatutnya seperti Amazon yang pernah ingin mem’patent’ video dengan latar belakang berwarna putih.

Contact lens daripada filem Mission Imposible - Ghost Protocol.
Gambarajah daripada patent oleh Samsung.

Kita kembali semula kepada rekaan Samsung yang dipatentkan iaitu “Smart-Contact Lens”, yang mana ia mempunyai keupayaan lebih daripada membantu memperbaiki kebolehan penglihatan seseorang berbanding contact-lens biasa. Antara kelebihannya adalah mengambil gambar dengan melalui kelipan mata pemakainya. Ia mirip sekali dengan contact-lens yang digunakan di dalam filem Mission Impossible 4 – Ghost Protocol.

Selain daripada dilengkapi dengan kamera, ia juga turut dilengkapi dengan pemapar imej – dan ini menjadikan ia antara produk yang menyaingi produk sebelumnya seperti “Google Glass” oleh Google. Selain itu sensor tambahan membolehkan fungsi tambahan seperti mengambil gambar hanya melalui kelipan mata pemakainya. Ia bagaimanapun memerlukan sokongan peralatan tambahan seperti ‘smartphone’ untuk melakukan kerja-kerja tambahan – yang disambungkan secara ‘wireless’.

Proses permohonan patent tersebut telah dilakukan lebih awal iaitu sejak tahun 2014 lagi dan hanya baru-baru ini sahaja ia diterbitkan secara umum. Ia dilengkapi dengan pelan asal kanta lekap tersebut.
Selain daripada Samsung, Google juga mempunyai patent untuk produk yang hampir sama dan masih belum ada yang tampil dengan produk yang berfungsi setakat ini. Seperti yang diterangkan pada awal artikel ini, ia merupakan salah satu teknik syarikat-syarikat gergasi dalam mengawal produk-produk masa depan mereka dan adakalanya hanyalah sebagai gimik perniagaan.

Keradangan mata antara masalah biasa daripada pemakaian contact lens.

Jangkitan boleh berlaku daripada pemakaian contact lens.

Walaupun ia bagaikan peralatan impian semua, namun meletakkan peralatan elektronik ke atas permukaan mata anda bukanlah perkara yang mudah (menyihatkan). Ia banyak menimbulkan masalah walaupun dengan kanta lekap (contact-lens) biasa yang telah berada di pasaran sekian lama. Masih banyak perkara yang perlu dikaji sebelum produk ini mempunyai fungsi yang betul-betul boleh mendapat sokongan pengguna.


Namun begitu dari segi pembangunan teknologi ia tetap merupakan usaha yang baik. Tiada produk yang terus mempunyai kualiti terbaik melainkan mempunyai sejarah pembaik pulihan yang berpanjangan seperti radio, TV, telefon dan sebagainya. Kita tidak boleh terus menganggap satu rekaan yang mudah tidak mempunyai masa depan yang cerah.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog