Ahad, 24 April 2016

Tanaman Pertanian Berpotensi Untuk Petani Malaysia

Kawasan sawah padi di Langkawi, Malaysia.

Malaysia sebuah negara yang subur dan paling menghijau di antara negara-negara lain di serata Asia Tenggara. Disebalik kehijauan dan potensi kesuburan tanah di Malaysia, hanya sekitar 24 peratus sahaja daripada kawasannya yang digunakan untuk pertanian. Keluasan ini jika dibandingkan dengan negara-negara jirannya adalah lebih kecil.

Berikut adalah keluasan mengikut % keluasan negara (2011 – 2015) di beberapa negara di serata Asia Tenggara tidak termasuk Singapura dan Brunei.

  • Thailand – 43.3 %
  • Philippines – 41.7 %
  • Cambodia – 32.9%
  • Vietnam – 35.1 %
  • Indonesia – 31.5 %
  • Myanmar – 19.3 %

Sememangnya jumlah penduduk di Malaysia adalah jauh lebih kecil daripada negara-negara lain di sekitar Asia Tenggara. Namun memandangkan pembangunan Malaysia yang lebih stabil sebelum ini sepatutnya dapat membantu Malaysia menjadi antara negara yang menyumbang kepada kemajuan pertanian serantau tetapi sebaliknya Malaysia sendiri perlu mengimport keperluan beras untuk kegunaan sendiri.

Getah antara tanaman utama di Malaysia.

Selain daripada penghasilan beras, pembangunan pertanian lain juga agak perlahan menjadikan industri pertanian Malaysia adalah agak lembab, manakala pengusaha pertanian kecil-kecilan pula tidak dapat meneruskan aktiviti pertanian kerana tidak berdaya saing.

Kembali semula kepada tajuk asal mengenai tanaman-tanaman pertanian yang berpotensi untuk petani Malaysia adalah merujuk kepada bahan tanaman yang diajukan oleh jabatan pertanian sendiri bagi memastikan ianya mempunyai potensi pasaran. Ini kerana tanaman-tanaman ini boleh dijadikan sampingan selain daripada beberapa tanaman utama negara selain getah dan sawit.

Kunyit mempunyai pasaran untuk isi dan daun.

Limau purut juga boleh dipasarkan sendiri oleh para petani.

HERBA : Serai Wangi, Ulam Raja, Hempedu Bumi, Peria Katak, Pegaga Sireh, Roselle, Nilam, Tongkat Ali, Kacip Fatimah, Jatropha (Jarak), Halia/Bara, Karas (Gaharu), Mengkudu, Moringa Oleifera (Kelor), Mas Cotek, Lidah Buaya, Dukung anak, Safed Musly.

REMPAH RATUS : Serai Makan, Cili padi/akar, Daun Limau Purut, Kayu manis, Vanilla, Pandan, Lengkuas, L. Kasturi, Lada Hitam, Limau Nipis, Kantan, Cili padi/akar, Pokok Kari, Asam Gelugor, Selasih, Pala, Kesum, Daun Kunyit.

Senarai di atas adalah beberapa tanaman berpotensi untuk dimajukan secara komersil dan para petani boleh mendapatkan bantuan khidmat nasihat daripada Jabatan Pertanian sendiri untuk memastikan hasil tanaman yang lebih berkualiti dan juga potensi pasaran.

Kebiasaanya para petani kecil-kecilan tidak mendapat maklumat tepat mengenai pasaran ataupun mempunyai keluasan tanaman yang tidak cukup untuk menampung permintaan minima bagi membolehkan hasil tanaman mereka dipasarkan. Masalah ini mungkin boleh dibendung sekiranya para petani telahpun mempunyai pasaran sendiri – ataupun bagi tanaman yang sentiasa mempunyai pasaran seperti serai, limau nipis, cili padi, kesum, daun kunyit dan tanaman dari jenis sayuran biasa. Namun masih memerlukan perancangan yang berhati-hati.

Cili padi mempunyai pasaran tempatan yang tinggi.

Rosselle tanaman berpotensi dengan perancangan yang teliti.

Jadi terdapat pelbagai faktor perlu dipastikan sebelum keputusan pilihan tanaman dibuat. Faktor saiz tanaman yang menguntungkan dan jumlah pelaburan yang boleh mendatangkan hasil merupakan kunci utama kejayaan sesuatu projek tanaman.

Para petani juga perlu membuat kajian mengenai tanaman mereka bagi mengenal pasti masalah tanaman yang mungkin dihadapi selain teknologi yang boleh membantu mengurangkan kos penyelenggaraan tanaman. Penggunaan mesin, pembajaan dan pengairan juga merupakan antara faktor yang membolehkan para petani menghasilkan pengeluaran yang menguntungkan.

Secara kasarnya, potensi pertanian di Malaysia adalah amat luas. Apa yang penting adalah perancangan berterusan dalam menghasilkan mutu pengeluaran yang baik dan usaha berterusan dalam mengembangkan hasil pengeluaran. Ini kerana sumber pertanian mempunyai permintaan yang tidak putus (namun memerlukan perancangan) dan Malaysia mempunyai kapasiti tanah pertanian yang luas untuk diusahakan.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog