Ahad, 8 Mei 2016

Sutera Untuk Pengawetan Makanan

Proses pengawetan yang baik menjamin kesegaran buah yang lebih lama.


Pengawetan makanan merupakan antara proses penting bagi memastikan makanan yang disimpan dapat bertahan lebih lama. Untuk tujuan ini, pelbagai teknik digunakan sejak sekian lama antaranya termasuklah menggunakan pectin, chitosan dan juga teknik lain seperti sinaran gama.

Sutera yang sekian lama diketahui sebagai antara bahan yang terkuat dalam alam digunakan untuk menghasilkan benang dan kain sutera. Ia juga digunakan untuk membuat beberapa bahan penting seperti payung terjun yang kemudiannya digantikan dengan nylon. Sutera mempunyai kebolehan ini disebabkan oleh protein yang dikenali sebagai fibroin. Selain merupakan bahan yang stabil, ia juga dapat melindungi bahan yang disalutinya. Malah ia juga bahan yang mereput secara semulajadi selain selamat sekiranya dimakan.

Kini bahan berasaskan sutera ini digunakan untuk menyaluti bahan makanan bagi membolehkan ianya bertahan lebih lama. Kaedah ini dibangunkan di Tufts University di Massachusetts. Strawberi yang dirawat/disaluti menggunakan bahan sutera didapati bertahan lebih lama walaupun tanpa disimpan di dalam peti sejuk sehingga seminggu.

Strawberri dapat bertahan lebih lama tanpa disimpan di dalam peti sejuk.

Selain tahan lama, tekstur buah juga lebih baik.

Kesan penggunaan sutera pada buah strawberri.

Walaupun ketebalan sutera yang digunakan hanyalah setebal 35 mikron sahaja, ia masih dapat dilihat dengan mata kasar. Lapisan tipis sutera ini mengurangkan proses perpeluhan pada buah seterusnya memperlahankan proses masak buah. Proses yang sama juga didapati mengelakkan buah pisang dari masak dengan cepat selain rasanya yang lebih baik dan kulit yang tidak melembik.

Teknik perawatan buah dapat mengelakkan buah daripada rosak semasa proses penghantaran di mana kebanyakannya terlebih masak semasa tempoh tersebut mengikut perangkaan yang dikeluarkan oleh Food and Agriculture Organisation (FAO), UN.


Satu lagi keajaiban sutera sepertimana yang telah kita ketahui menunjukkan kehebatan alam dijadikan jauh lebih baik daripada bahan yang dihasilkan oleh manusia. Sutera yang dihasilkan oleh kebanyakan hidupan selain daripada ulat sutera mempunyai pelbagai kegunaan yang menakjubkan.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog