Ahad, 22 Mei 2016

Tahukah Anda Mengenai Makanan Eksotik Foie Gras

'Foie gras' disediakan dalam pelbagai bentuk.

Foie gras merupakan makanan Perancis yang bermaksud “hati gemuk”, yang pada asalnya merupakan antara makanan mewah. Ia dihasilkan daripada hati itik ataupun angsa yang diternak secara khas bagi menghasilkan saiz hati yang jauh lebih besar melalui teknik makan secara paksa yang dipanggil “gavage”. Makanan ini adakalanya menimbulkan kontroversi kerana ia adalah bertentangan dengan sifat peri kemanusiaan. Hari ini ia bukan sahaja dihasilkan di Perancis, malah beberapa lagi negara yang lain.

Foie gras merupakan teknik yang dihasilkan sejak 2500 BC di Egypt melalui teknik yang sama iaitu dengan memberi makanan kepada itik-itik untuk menghasilkan saiz hati yang lebih besar. Hati yang dihasilkan dengan cara ini mempunyai tekstur yang lebih kaya, lemak dan lembut berbanding dengan hati itik atau angsa biasa. Hari ini ia lebih dikenali sebagai makanan Perancis, malah turut dihasilkan di beberapa negara lain di serata Eropah, United States dan China.

Proses 'gavage' di Egypt, 2500 BC.  

Teknik yang berasal dari Egypt ini dicatatkan di dalam catatan Greek yang mendapati orang-orang Egypt yang menggemukkan ternakan mereka terdiri daripada angsa dan lembu. Kejadian ini dicatatkan semasa lawatan raja Spartan, Agesilaus yang melawati Egypt sekitar 361 BC, yang mendapati para petani di Egypt menggemukkan ternakan mereka.

Namun perkembangan penggunaan foie gras sebagai makanan di Eropah hanya berkembang sehingga era pemerintahan Roman yang dikenali sebagai ‘iecur ficatum’; iecur bermaksud hati dan ficatum berasal dari perkataan ficus yang berasal dari Latin bermaksud fig. Malah Raja Elagabalus sendiri menjadikan foie gras sebagai makanan anjingnya sepanjang 4 tahun pemerintahannya. Di Rome, kaedah menggemukkan angsa dilakukan dengan memberikannya makanan daripada fig kering.

Setelah kejatuhan Empire Roman, penggunaan foie gras dilupakan sementara di Eropah. Pengetahuan mengenai penggunaannya mungkin disimpan oleh petani-petani Gillac sebelum ia kembali terkenal semula beberapa abad kemudian. Ada juga kisah yang menyatakan bahawa rahsia makanan foie gras ini diwarisi oleh orang-orang Jews, samada semasa pemerintahan Roman di Judea ataupun sedari awal lagi daripada orang-orang Egypt sendiri. Tradisi ini kemudiaannya dibawa bersama ketika mereka berhijrah ke Utara dan ke serata Eropah.

Perbezaan saiz hati 'foie gras' dan hati normal.

Walaupun makanan ini penuh dengan kontroversi, terutamanya berkaitan bagaimana itik atau angsa itu dibesarkan, makanan ini terus dihasilkan sehingga ke hari ini. Penghasilan utamanya masih lagi dikuasai oleh Perancis diikuti dengan Hungary, Bulgaria, United State, Canada, China dan lain-lain. Pegnhasilan di Perancis sahaja menghasilkan kira-kira 18,750 tan, atau bersamaan dengan 78.5% daripada penghasilan foie gras di seluruh dunia.

Penghasilan itik-itik atau angsa foie gras perlu melalui 3 peringkat utama sebelum ia melalui proses makan secara paksa iaitu;
  • Tahap pertama yang akan bermula dari hari 1 ke 28. Dimana itik akan dibesarkan di dalam kandang besar dan akan diberikan makanan biasa dari jerami (straw).
  • Tahap kedua pula adalah daripada hari ke 28 sehingga ke hari 63 itik-itik akan dilepaskan ke luar untuk memakan rumput bagi menambahkan keceriaan. Makanan tambahan turut diberikan pada masa-masa tertentu. Peringkat ini adalah untuk melatih saluran pemakanan (esophagus) itik dan menguatkannya.
  • Tahap ketiga iaitu tahap pra-penggemukan bermula dari hari ke 63 ke 90. Itik-itik akan dibawa semula kedalam kurungan dan diberikan makanan dari jenis berkanji tinggi. Ia akan dberikan secara berperingkat-peringkat daripada masa-masa tertentu dan kemudiannya dipertingkatkan.


Tempoh Makanan Paksa

Tempoh ini yang dipanggil gavage atau ‘finition d'engraissement’ (completion of fattening), merupakan proses makanan paksa yang berlaku dalam tempoh 12 ke 15 hari bagi itik dan 15 ke 18 hari bagi angsa. Pemakanan ini akan dilakukan sebanyak 2 kali sehari bagi itik manaka angsa pula diberi makan sehingga 3 kali sehari. Semasa tempoh ini itik-itik atau angsa akan dikurung secara individu atau di dalam kurungan berkuantiti kecil.

Jumlah makanan yang diberikan adalah pada kadar yang melebihi dari jumlah makanan yang mampu dimakan oleh itik atau angsa secara semulajadi. Biasanya salur akan digunakan untuk menyalurkan makanan masuk ke dalam saluran pemakanan itik atau angsa. Dalam pengamalan penternakan moden, proses ini adalah lebih terkawal dan setiap proses dilakukan mengikut sukatan masa dan jumlah makanan yang diberikan juga mengikut perkiraan tertentu. Ia mungking bermula denga berat makanan yang diberikan adalah sekitar 250 grams (9 oz) sehinggalah ke 1,000 grams (35 oz) makanan kering secara berperingkat.  Makanan ini biasanya dikisar dan digaulkan terdiri daripada 53% makanan kering dan 47% air.

Proses 'gavage' menggunakan mesin.

Proses 'gavage' secara klasik.

Bentuk-bentuk Foie Gras

Foie gras secara kasarnya terdapat di dalam 3 bentuk utama iaitu;
  • foie gras entier (foie gras penuh) terdiri dari keseluruhan satu atau dua cuping hati;  ia mungkin dalam bentuk dimasak (cuit), separuh masak (mi-cuit), atau segar (frais).
  • foie gras, disediakan menggunakan beberapa hati foie gras.
  • bloc de foie gras, hati yang telah dimasak, dan block adalah terdiri daripada 98% atau lebih foie gras; sekiranya ia dipanggil “avec morceaux” (dengan bahagian), ia sekurang-kurangnya mengandungi 50% foie gras dari angsa dan 30% dari itik.


Foie gras kebiasaannya dimasak pada suhu yang perlahan (seperti Sous vide) dan disediakan dalam bentuk kepingan atau pâté, namun ia juga boleh disediakan dalam bentuk-bentuk yang lain. Foie gras disediakan dalam pelbagai bentuk dari foie gras segar mahupun dimasak dan dihigangkan bersama dengan makanan-makanan yang lain.

Hirisan 'foie gras'.

Hidangan 'foie gras' dengan 'radish' dan epal hijau.

Foie gras diharamkan di beberapa tempat di dunia, namum masih boleh didapati di kebanyakan negara-negara Eropah dan sangat kuat di Perancis sebagai sebahagian daripada makanan tradisi. Ia masih lagi menjadi makanan penting yang mendapat tempat istimewa di Perancis. Anda boleh mencari sendiri beberapa jenis makanan yang dihasilkan dengan foie gras.


Ia mungkin bukan makanan pilihan semua. Seperti juga makanan-makanan lain di dunia yang hanya menjadi tradisi di bahagian-bahagian dunia tertentu. Tujuan kita hanyalah untuk mengetahui tentang bagaimana ia dihasilkan. Adapun memakannya pula adalah terpulang kepada individu itu sendiri.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog