Sabtu, 25 Jun 2016

Memperbaiki Kulit Bermasalah Acne (Jerawat)

Jerawat, jangan biarkan ianya berterusan.

Semua orang ingin memiliki kulit cantik tanpa cela bebas dari pada sebarang kesan parut. Walaubagaimanapun kita akan melalui pelbagai tahap kehidupan dengan persekitaran yang brbeza. Masalah kulit bukanlah satu perkara yang pelik apa yang membezakannya adalah tahap masalah yang dihadapi oleh seseorang sahaja. Sekiranya anda mengalami sebarang masalah kulit ini, tidak perlulah anda merasa risau atau merendah diri, sebaliknya cubalah fahami punca masalah dan jenis rawatan yang sesuai untuk digunakan.

Kebanyakan masalah kulit tidaklah begitu sukar untuk diatasi melainkan apabila ianya mencapai tahap yang serius. Selagi punca sebenar dapat dikesan, kaedah mengatasinya juga dapat dilakukan dengan lebih berkesan. Masalah yang tidak dirawat boleh menyebabkan gejala yang lebih serius dan sukar dikawal kemudiannya. Jadi, pastikan anda bertindak awal dalam menanganinya.

Punca-punca Masalah Kulit (Jerawat)

Masalah kulit boleh disebabakan oleh pelbagai faktor, jadi anda tidak perlu merasa pelik mengapa anda mengalaminya. Perubahan keadaan sekeliling, pemakanan, tahap kesihatan, pengambilan ubatan serta tekanan boleh mengakibatkan kesan kepada kesihatan kulit. Keadaan ini boleh bertukar dengan cepat, maka apa yang anda perlu lakukan adalah mengawal supaya ianya tidak berlanjutan dan menjadi serius.

Faktor-faktor yang mudah dikawal seperti pemakanan dan tekanan adalah bergantung kepada anda sendiri. Pastikan anda mengamalkan pemakanan yang sihat dan tidak membiarkan stress berlanjutan – pastikan kerisauan anda dan dapatkan bantuan mereka yang bolehmemberikan anda nasihat untuk mengatasinya.


Keadaan masalah yang biasa.

Jangkitan akan menyebabkan masalah yang lebih serius.

Faktor pengambilan ubat-ubatan dan perubahan hormon adalah sukar untuk dielakkan. Bagi keadaan ini, apa yang anda boleh lakukan adalah mengawal masalah pada kulit supaya tidak menjadi serius. Masalah kulit akan hilang apabila keadaan anda kembali stabil dan ubatan punca masalah tidak lagi diperlukan.

Semasa megalami masalah jerawat apa yang anda perlu dielakkan adalah;
  • Memicit jerawat (yang menyebabkan kecederaan pada kulit).
  • Mencuci kulit secara berlebihan – penggunaan bahan kimia.
  • Hanya menumpukan rawatan luaran – kerana jerawat adakalanya disebabkan faktor dalaman juga, seperti pemakanan, masalah usus dan sebagainya.
  • Tidak mencuba perawatan lain apabila rawatan yang digunakan tidak berjaya.
  • Tidak mendapat air yang mencukupi.
  • Tidak mencari rawatan yang sesuai.

Kaedah Rawatan

Berikut adalah beberapa rawatan penting apabila anda mengalami kesan-kesan masalah kulit terutamanya jerawat (acne).

Pembersihan Lembut

Pembersih lembut bermakna ia tidak terlalaku kuat sehingga menyebabkan kerosakan keapada kulit. Proses pembersihan bertujuan mengelakkan jangkitan, membersihakan segala kekotoran pada permukaan kulit serta membunuh mikro-organisma merbahaya seperti bakteria daripada permukaan kulit.

Pembersih muka yang lembut biasanya boleh disediakan sendiri dengan bahan-bahan yang terdapat di rumah. Hari ini juga pembersih seperti ini mudah didapati dari pasaraya dan farmasi. Membersihkan kulit merupakan langkah utama dalam penjagaan kulit dari masalah acne dan sebagainya. Pembersih lembut tidak menyebabkan kulit kering yang menyebabkan kulit menghasilkan lebih banyak minyak.


Satu lagi perkara yang sering dilupakan oleh pengidap masalah kulit. Ia merupakan satu langkah yang penting kerana ia adalah proses yang mengembalikan semula keseimbangan kulit selepas proses mencuci/pembersihan kulit dilakukan. Kulit kembali terdedah kepada jangkitan bakteria, sejurus proses pembersihan dilakukan. Penggunan toner ini dapat mengembalikan pH kulit kembali semula kepada pH yang sepatutnya dan mengelakkan pertumbuhan bakteria.

Penyegar juga boleh dihasilkan dengan bahan-bahan yang mudah (didapati di rumah). Antara penyegar yang paling mudah boleh dihasilkan menggunakan apple cider vinegar, iaitu dengan menyapukannya pada permukaan kulit selepas proses mencuci muka dilakukan.

Penjagaan Tambahan


Madu dan Kayu manis untuk membuat topeng (mask).

Sesekali anda boleh melakukan pembersihan mendalam menggunakan topeng muka (mask) menggunakan bahan-bahan asli seperti yogurt, madu, kayu manis, minyak essential dan banyak lagi. Proses ini selain membantu pembersihan kulit yang lebih mendalam ia juga membantu memberikan kulit penjagaan tambahan (bergantung kepada bahan yang digunakan). Berikut adalah beberapa topeng (mask) yang mudah dilakukan.

Yogurt dan Madu: dihasilkan dengan campuran satu sudu besar yogurt dan satu sudu besar madu. Lumurkan pada kulit muka (elakkan bahagian rambut) dan biarkan selama 10 minit sebelum dibersihkan menggunakan span basah dan air suam.

Kayu Manis dan Madu: campurkan dua sudu besar madu, sadu sudu besar minyak kelapa dan ½ sudu teh kayu manis. Sapukan pada permukaan kulit dengan lembut dan biarkan selama 10 minit. Sentiasa pastikan ianya tidak disapu berhampiran kawasan mata kerana ia memedihkan mata. Bersihkan sama seperti penggunaan mask di atas.

Penyental Kulit (Lulur)


Proses menyental (lulur) boleh dilakukan sendiri di rumah.

Penyental kulit juga penting dalam mebantu merawat masalah jerawat terutamanya di bahagian-bahagian badan yang lain seperti badan. Proses menyental membersihkan permukaan kulit yang tersekat disebabkan oleh kotoran dan sel-sel kulit yang mati. Sesekali anda digalakkan melakukan proses penyentalan ini bagi menggalakkan lagi pertumbuhan sel-sel kulit baru yang lebih sihat.

Proses menyental ini juga dapat mengelakkan pertumbuhan fungus (candida) pada kulit dengan penggunaan bahan-bahan seperti minyak kelapa, garam laut, oatmeal, dan pelagai lagi bahan penyental semulajadi yang boleh didapati dengan mudah.

Apabila anda menggunakan penyental, anda tidak perlu menyetal dengan kuat tetapi melakukannya dengan perlahan untuk tempoh yang mencukupi bagi membersihkan permukaan kulit daripada sel-sel mati dan kotoran. Bilaslah permukaan kulit dengan sempurna bagi membersihkan bagi penyental yang tertinggal pada permukaan kulit.

Rawatan Terus

Rawatan terus kepada bahagian yang bermasalah bagi merawat jerawat juga penting menggunakan bahan-bahan tertentu seperti minyak dari tea tree. Selain tea tree, minyak kelapa, madu, susu kultur juga dapat melawan jangkitan bakteria dan fungus. Bagi rawatan ini, ianya hanya digunakan pada bahagian yang mengalami masalah – bukan pada keselurhan permukaan kulit.

Anda juga boleh menyediakan campuran 4 – 8 titik minyak tea tree bersama satu sudu teh minyak kelapa atau minyak jojoba yang digunakan sebagai sapuan kepada permukaan yang bermasalah. Minyak tea tree perlu dicairkan kerana ianya agak kuat untuk digunakan terus pada permukaan kulit.

Pengambilan Probiotik


Makanan kaya probiotik membantu penghadaman.

Pengambilan probiotik dapat meningkatkan fungsi sistem penghadaman yang juga mempunyai kesan kepada kesihatan kulit. Proses penghadaman yang baik dapat membantu proses penyerapan makanan yang lebih baik seterusnya membolehkan nutrient-nutrient penting diserap ke dalam sistem pengaliran darah.

Masalah penghadaman merupakan punca masalah kulit yang adakalanya tidak diberikan perhatian. Selain daripada pengambilan probiotik, segala usaha lain yang meningkatkan keupayaan sistem penghadaman adalah baik untuk membantu anda mendapatkan kulit yang lebih sihat.

Pemakanan Yang Sihat

Pemakanan yang sihat adalah kunci kepada segala kesihatan anda. Ini kerana segala zat yang diperlukan oleh badan hanya diperolehi melalui pemakanan. Jadi anda perlu menitik beratkan pemakanan yang sihat dan mengelakkan pemakanan yang merbahaya terutamanya bahan-bahan tiruan. Makanan yang diproses mengandungi pelbagai bahan tiruan dan inilah merupakan punca utama yang menyebabkan pelbagai masalah kepada kesihatan anda.

Pastikan anda mengambil makanan yang seimbang dan mengandungi segala jenis khasiat pemakan yang diperlukan oleh badan. Sentiasa mengambil makanan yang mengandungi sayur-sayuran dan buah-buahan disamping anda mendapat bekalan air yang mencukupi untuk proses membersihkan toksin dari badan melalui perpeluhan dan perkumuhan.

Aktiviti Sihat


Aktiviti riadah memberikan banyak kesan positif.

Aktiviti sihat yang meliputi aktiviti riadah, senaman dan rehat yang cukup merupakan kitaran aktiviti yang membantu badan mengekalkan fungsinya seperti yang diperlukan. Aktiviti senaman membantu badan menyingkirkan toksin berlebihan melalui proses perpeluhan dan menggalakkan kitaran darah ke bahagian-bahagian badan yang lain. Ia juga membantu mengurangkan tekanan daripada beban kerja serta aktiviti harian. Akhir sekali rehat yang cukup pula membolehkan badan memperbaiki semula sel-sel badan yang rosak dan mengembalikan kesegaran badan untuk hari yang berikutnya.


Iatu adalah antara perkara yang anda boleh lakukan untuk memperbaiki masalah berkaitan kulit (jerawat) yang adakalanya amat membimbangkan bagi seseorang. Masalah kulit yang tidak dikawal boleh mengakibatkan kepada masalah yang lebih serius. Jadi walau dimanakan tahap masalah kulit anda, pastikan anda mengambil langkah untuk memperbaikinya. Fahami, usahakan dan teruskan sehingga berjaya.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog