Jumaat, 3 Jun 2016

Permainan-Permainan Menarik Minat Anak Anda Kepada Sains

Minat kanak-kanak mudah diransang dengan peralatan yang betul.

Sepertimana kita ketahui permainan dan kanak-kanak bagaikan tidak dapat dipisahkan. Walaupun adakalanya permainan menjadikan kanak-kanak leka dan terlupa kepada pelajaran mereka, permainan juga bole melakukan sebaliknya. Walaupun tajuk kita merujuk kepada minat kepada sains, ia juga boleh merujuk kepada sebarang minat yang memberikan hasil yang lebih positif kepada anak-anak anda.

Mengapa Permainan Melekakan?

Kebanyakan permainan direka bertujuan untuk mengisi masa lapang selain menguji keupayaan mental mahupun fizikal seseorang. Namun sekiranya ia tidak dilakukan dengan betul (tanpa memenuhi objektif permainan), inilah yang menyebabkan permainan tersebut hanya melekakan dan tidak mendatangkan faedah yang positif (melainkan sekadar mengisi masa lapang).

Bagi memastikan permainan dapat merangsang daya pemikiran anak-anak anda  apa yang anda perlu lakukan adalah mengenali sesuatu permainan tersebut  sebelum memberikannya kepada anak anda. Ini tidak bemakna, ianya adalah permainan pilihan anda (anda hanya mengenali permainan kegemaran mereka dan bagaimanakah ianya boleh mendatangkan kesan positif kepada mereka).

Anda juga digalakkan bermain bersama dengan mereka bagi membincangkan objektif permainan supaya mereka memahaminya dengan lebih baik. Ia boleh dilakukan tanpa menghilangkan keseronokan bermain. Malah, ia akan menjadikan permainan lebih efektif dalam mencapai kualiti permainan terbaik. Adakalanya anda boleh bersama-sama mencari objektif permainan ini dengan mereka – dan ini memberikan mereka peluang meluahkan pendapat.

Pemantauan ibubapa memastikan permainan memberikan impak yang labih berkesan.

Berikut adalah beberapa contoh permainan dan bagaimana anda boleh menjadikan ianya lebih baik.

Lego – Lego merupakan permainan senibina (construction) yang adakalanya menguji kreativiti dan kesabaran. Ia mengajar anak anda untuk membuat perancangan, menyusun setiap blok Lego menjadi sebagaimana pelan yang cuba dihasilkan. Bincangkan pelan tersebut dan berilah peluang anak anda mencubanya sebelum memberikan pertolongan untuk membina satu-satu rekabentuk.

Kanta Pembesar – Ia merupakan permainan yang paling ringkas, namun boleh memberikan impak yang sangat besar. Ini kerana pada kanta pembesar mempunyai ciri-ciri tersendiri yang perlu diterangkan dengan baik (berkenaan sains dan optik). Namun begitu penjelasan ini boleh dilakukan secara berperingkat-peringkat. Terangkan bagaimana cahaya dibengkokkan oleh kanta pembesar yang membolehkan objek kelihatan lebih besar. Anda juga perlu menjelaskan bahaya kanta pembesar yang boleh mengakibatkan kebakaran. Ia juga mempunyai kaitan dengan beberapa peralatan yang lain seperti mikroskop dan teleskop.

Globe dapat memberikan gambaran kedudukan geografi sesuatu kawasan.

Globe – Mungkin bukan merupakan sebuah permainan. Namun globe dapat menerangkan kedudukan geografi sesuatu tempat di bumi. Ia juga memberikan gambaran awal kepada anak anda mengenai perbezaan kawasan-kawasan di muka bumi. Pemahaman ini akan berkembang mengikut masa, namun globe merupakan pencetus keinginan kembara di peringkat awal.

Satu lagi permainan yang memerlukan kreativiti dan kemahiran.

Play Doh (clay) – Satu lagi permainan yang membangkitkan kreativiti mereka sesuatu pada anak anda. Ia juga melatih mereka menggunakan kemahiran tangan mereka dalam membentuk play-doh menjadi sepertimana yang diinginkan. Mulakan dengan membentuk objek-objek yang mudah sehingga kemahiran membentuk objek yang lebih kompleks tercapai. Anda boleh menarik minat mereka dengan membina karektor kegemaran mereka, objek-objek yang dilihat daripada alam mahupun kenderaan dan bangunan.

Mewarna melatih daya fokus dan ketekunan.

Buku Mewarna – Juga merupakan aktiviti yang melatih kemahiran melihat dan menyalin (meniru) semula ke dalam buku mewarna. Adakalanya ia juga boleh ditambah dengan sedikit kreativiti dan imaginasi anak-anak anda sendiri. Ia juga melatih kemahiran anak-anak anda menggunakan jari dan tangan mereka untuk menghasilkan sesuatu – iaitu salah satu ciri yang penting bagi menghasilkan kerja-kerja kreatif seperti melukis, mengukir, menjahit, menyulam, menganyam dan bermacam-macam lagi.

Chess melatih kanak-kanak mengatur strategi.

Catur (Chess) – Permainan catur memerlukan kemahiran berfikir yang lebih kompleks. Namun ia merupakan permainan strategi yang amat baik dimulakan pada usia yang muda. Permainan chess dapat melatih seseorang untuk membuat kiraan beberapa langkah dan membuat andaian gerakan lawan. Ini merupakan satu proses yang memerlukan kemahiran berfikir yang tinggi.

Permainan magnet mengungkap pelbagai keajaiban dunia sains.

Magnet – Magnet merupakan satu lagi permainan yang penting untuk anak anda. Mengenali magnet sebagai pengenalan kepada bahan yang digunakan dalam kebanyakan peralatan di dalam rumah anda. Magnet juga mempunyai hubungan rapat dengan elektromagnet dan tenaga elektrik. Jadi permainan magnet antara permainan terpenting dalam memberikan pengenalan kepada bagaimana elektrik dihasilkan.

Peralatan muzik berfungsi melalui getaran gelombang bunyi.

Peralatan Muzik – Walaupun ianya adalah peralatan muzik mainan, anda boleh menekankan mengenai bagaimana perbezaan gelombang bunyi (frekuensi) menghasilkan bunyi yang berbeza-beza. Ia juga membawa kepada perbezaan bunyi mengikut peralatan yang dimainkan. Ini boleh menerangkan lagi bagaimana daya pendengaran manusia berbeza daripada daya pendengaran sesetengah hidupan yang lain. Muzik juga merupakan salah satu cabang seni yang memperkembangkan kreativiti.


Kebanyakan permainan direka untuk meransang daya pemikiran atau direka berdasarkan sesuatu prinsip ilmu yang perlu difahami. Anak-anak anda mungkin tidak mampu menghuraikannya sendiri. Maka bantuan anda boleh membantu mereka dalam mendapatkan manfaat yang optimum hasil daripada permainan tersebut. Sekiranya anda tidak memahaminya, usahakanlah mencari jawapan kerana anda juga belum terlambat untuk belajar.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog