Jumaat, 22 Julai 2016

Kambing Memanjat Pokok Argan Untuk Khasiat

Kambing memanjat pokok argan untuk memakan daun dan buahnya.

Pokok argan mungkin jarang kita dengari kerana ia bukanlah pokok yang terdapat di kawasan beriklim tropika seperti di negara kita dan negara-negara jiran yang berdekatan. Ia dikatakan mempunyai khasiat yang baik untuk rambut dan kulit dan mendapat sambutan pula di neraga-negara Eropah dan semakin berkembang pula ke negara-negara yang lain. Antara keunikan lain pokok ini, ia amat digemari oleh haiwan termasuk kambing - sehingga sanggup memanjat pokok ini untuk buahnya.

Pokok argan tumbuh di kawasan kering di benua Afrika seperti Morocco dan hanya terdiri dari spesis yang dikenali sebagai Argania spinosa. Mempunyai ketinggian yang sederhana dengan ketinggian antara 8 – 10 meter dan mempunyia usia sehingga 200 tahun. Sesuai sebagai pokok yang tumbuh di kawasan kering ia mempunyai daun yang halus dengan batang yang berduri serta berpintal. Namun begitu pokoknya agak rimbun dan mempunyai dahan yang banyak memudahkan haiwan seperti kambing memanjat pohon ini untuk memakan buah dan daunnya. Buahnya seperti kekacang dengan lapisan luar yang keras dan isinya yang kaya dengan minyak. Namun begitu ia mengambil masa sehingga setahun untuk buahnya mencapai kematangan di antara bulan Jun dan Julai.

Daun dan buah pokok argan.

Biji-biji argan yang telah dikumpulkan.
Bahagian-bahagian pada buah argan.

Pada asalnya buah yang dicernakan oleh kambing dibersihkan dan digunakan untuk tujuan menghasilkan minyak untuk tujuan kosmetik. Namun khasiat ini turut diperolehi daripada minyak yang dihasilkan daripada buah yang terus dipetik dari pokok. Minyak dihasilkan daripada isi kekacang buah argan dengan mengisarnya sehingga halus dan minyak diperah daripada isi buah ini. Untuk menghasilkan minyak argan yang digunakan untuk masakan, biji buah argan akan dipanggang terlebih dahulu. Ini akan mengahasilkan minyak yang lebih banyak. Namun begitu, minyak argan yang digunakan untuk masakan ini adalah kurang sesuai untuk tujuan rawtan kulit dan rambut, manakala harganya juga adalah lebih murah. Minyak argan yang baik dihasilkan tanpa proses pemanggangan.

Sejak sekian lama industri minyak argan dikuasai oleh kaum wanita di Morocco dengan keluasan tanaman argan pernah mencapai keluasan sehingga 8,280 km². Keluasan ini bagaimanapun semakin berkurangan oleh palbagai faktor termasuk persaingan penghasilan minyak argan dari kawasan-kawasan lain di Israel seperti Arabah dan juga Negev. Ini kerana industri minyak argan semakin mendapat sambutan dengan harga pasaran mencecah sehingga USD40 – USD50 bagi 500ml untuk kegunaan bidang kosmetik di Eropah.


Minyak yang diperolehi dari buah argan.

Produk yang menggunakan minyak argan.

Jadi pokok dan minyak yang dihasilkan oleh buah argan sememangnya unik. Ia bukan sahaja menarik pada kambing-kambing yang sanggup memanjat pokoknya, namun manusia juga mula belajar untuk mendapatkan khasiat daripada pokok ini. Itulah antara pemerhatian yang membawa kepada penemuan perkara-perkara penting kepada manusia. Adakalanya apa yang berlaku di dalam alam sedikit sebanyak memberikan kita panduan mengenai perkara-perkara yang boleh kita ketahui manfaatnya.






Free Download



3 ulasan:

  1. Terima kasih untuk sharing menarik ni :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya Cik Salasiah satu cadangan yang saya alu-alu kan.

      Terima kasih.

      Padam
  2. berminat beli minyak argan 60ml RM 70. original dari morrocco boleh hubungi saya juga. 013-3510415 ida

    BalasPadam

Arkib Blog