Khamis, 14 Julai 2016

Kepentingan Air Untuk Kesihatan

Air merupakan keperluan penting kepada badan.

Air merupakan antara elemen penting dalam kesiahatan. Walaupun kita sedia tahu akan kepentingan air ini, namun ada juga yang memandang remeh mengenainya. Mungkin pemahaman mengenai fungsi air kepada badan dapat menjelaskan mengapa anda perlu memastikan badan sentiasa mendapat bekalan air yang cukup.

Badan terdiri daripada 60% air yang menunjukkan betapa pentingnya air untuk memastikan ia berfungsi dalam keadaan baik. Air diperlukan dalam kebanyakan fungsi badan seperti penghadaman, penyerapan khasiat, mengawal kepekatan darah, mengawal suhu badan, membantu penghasilan cecair seperti air liur dan banyak lagi. Apabila badan anda berfungsi dengan baik ia akan memberikan ransangan yang tepat supaya anda mudah memahami keperluan badan seperti lapar, haus, letih, mengantuk dan sebagainya. Jadi ia akan memudahkan lagi anda dalam mengekalkan kesihatan yang sempurna.

Jumlah air di dalam badan.

Penagambilan air yang cukup amat penting.

Walaupun pengambilan air yang berlebihan boleh mendatangkan mudarat, namun ia mengambil jumlah yang terlalu banyak untuk anda mencapai kepada tahap tersebut. Malah badan anda akan mengeluarkan jumlah air yang berlebihan dengan cepat melalui air kecil. Jadi anda tidak perlu risau tentang pengambilan air berlebihan sebaliknya anda perlu memastikan pengambilan air yang betul-betul baik untuk badan; iaitu air yang bersih dari pencemaran dan tidak mengandungi  bahan toksid.

Banyak kebaikan air yang boleh disentuh kerana setiap fungsi badan memerlukan air. Ini kerana darah sendiri mengandungi 92% air, manakala 70% di dalam sel-sel (mengikut jenis sel tersebut), jadi air merupakan keperluan utama dalam setiap aktiviti yang berlaku di dalam badan. Sekiranya ingin disenaraikan segala kebaikan air – ia akan merangkumi kesemua proses yang baik dari mengekalkan kesihatan, anti-penuaan, megelakkan penyakit, mengekalkan kesihatan, mengelakkan berat badan berlebihan dan sebagainya.

Air minuman yang dibotolkan.

Air minuman yang ditambah Oksigen.

Sumber air diperolehi daripada minuman dan makanan sendiri. Makanan seperti buah-buahan mengandungi kandungan air yang tinggi dan ia juga merupakan sumber air yang baik. Minuman ringan dan minuman beralkohol pula sebaliknya perlu dijauhkan untuk mengelakkan gangguan kepada kesihatan. Manakala sumber minuman daripada air yang tercemar adalah sama sekali tidak boleh diminum kerana ia boleh menyebabkan berlakunya masalah kesihatan.

Walaupun air yang bersih secara umumnya adalah menyihatkan, beberapa berpezaan pada air yang baik ini juga boleh memberikan kesan yang optimum kepada kesihatan badan anda. Air beralkali misalnya mengandungi sejumlah mineral yang baik untuk badan, selain ia sendiri mempunyai pH yang meneutralkan keasidan di dalam badan. Air RO pula dikatakan mempunyai molekul yang lebih kecil dan mudah diserap ke dalam badan. Ada juga yang melarutkan sejumlah Oksigen yang tinggi di dalam air bagi meningkatkan kadar Oksigen di dalam darah; namun ia bukanlah suatu perkara yang begitu penting.


Penggunaan penapis air bagi memastikan air adalah bersih.

Pencemaran menyebabkan air mengandungi bahan-bahan merbahaya.

Apa yang boleh dirumuskan mengenai air ini adalah, air yang bersih adalah baik untuk kesihatan anda. Pastikan anda mendapat sejumlah bekalan air yang cukup dan kurangkan pengambilan air yang mengandungi bahan perasa tiruan ataupun beralkohol dan elakkan juga minuman ringan. Pastikan anda melakukan aktivti yang mengeluarkan peluh bagi melancarkan lagi pengeluaran toksid dari badan disamping membantu badan mengimbangi kandungan cecair di dalam badan anda.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog