Ahad, 4 September 2016

Keunikan Rekaan Botol Pewangi Moden

Guerlain dengan botol yang direka bersama Arita Porcelain Lab dari Jepun (2016).

Jika sebelum ini kita telah melihat mengenai keunikan botol-botol pewangi yang digunakan oleh orang-orang dahulu, kini kita akan melihat pula keunikan botol-botol pewangi pada abad ke-21. Oleh kerana perkembangan zaman, pengaruh ke atas seni reka botol-botol pewangi adalah bersifat lebih menyeluruh (global) manakala material yang digunakan juga adalah lebih banyak. Ini bermakna, pereka pada sekarang mempunyai lebih ruang untuk menzahirkan ilhamnya.

Apa yang jelas pewangi-pewangi hari ini dihasilkan terutamanya oleh pengiat-pengiat industri fesyen, muzik dan perfileman. Maka ia dipengaruhi kuat oleh latar belakang pengiat-pengiat seni tersebut. Namun begitu ia turut mengandungi pelbagai pengaruh yang lain termasuk sukan, kebudayaan, kemewahan dan seni reka minyak wangi asli seperti mana dahulunya.

Kepesatan industri wangian juga menyebabkan pewangi dihasilkan dengan harga yang lebih murah. Bagi pewangi-pewangi jenis ini, seni reka botol tidaklah menjadi satu keutamaan. Ia samada membangkitkan keinginan untuk mengenali wangian dengan lebih mendalam atau sebaliknya menyebabkan wangian kurang dinilai sepertimana sepatutnya.

Walaupun rekaan pada botol-botol pewangi ini menyebabkan harga pewangi menjadi lebih tinggi. Ia antara lain menggambarkan ketelitian pembuatannya selain mesej yang ingin disampaikan melalui sesuatu keluaran. Terdapat juga pewangi yang disediakan dalam rangkaian penuh (merangkumi pewangi, deodorant, gel mandian, after shave, sabun mandian dan sebagainya). Ia juga mungkin pelengkap kepada koleksi pakaian dan sebagainya. Botol-botol ini juga boleh dijadikan sebahagian koleksi menarik setelah ianya habis digunakan.


Walaupun pewangi-pewangi dengan rekaan unik ini dikaitkan sebagai barangan mewah, ia juga perlu dinilai sebagai satu hasil seni. Kehalusan dalam rekaan pewangi ini sebenarnya perlu diterapkan juga dalam bidang-bidang kerjaya yang lain dimana setiap perkara perlu dilakukan dengan penuh ketelitian, penuh semangat, disertai dengan kreativiti, dihasilkan dengan sebaik mungkin dengan penuh ciri-ciri keaslian tersendiri.

 Rekaan botol dari Marc Jacobs dengan Daisy Dream perfume (2014).

Calvin Klein mempunyai rekaan yang ringkas, namun tetap unik.

Chanel No. 5 antara pewangi yang termahal rekaan Ernest Beaux pada 1921.

Paco Rabanne, 1Million dengan rekaan botol menyerupai jonkong emas.

Rekaan daripada Salvatore Ferragamo, Signorina.

Yves Saint Laurent dengan pewangi  L'Élixir.

Clive Christian No. 1 Imperial Majesty Perfume merupakan pewangi terpaling eksklusif. 




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog