Ahad, 11 September 2016

Pokok Purba Yang Unik – Dragon’s Blood Tree

Dragon's blood tree - antara pokok yang mencapai usia yang amat tua.

Sejenis pokok yang unik kerana dragon’s blood tree (Dracaena cinnabari) merupakan pokok yang tumbuh secara perlahan-lahan untuk tempoh yang sangat lama. Selain itu ia merupakan pokok yang hanya terdapat di Pulau Socotra, Yemen. Pokok ini mendapat gelaran dari getahnya yang berwarna merah apabila ianya ditoreh.

Pokok ini hanya mempunyai batang tunggal pada awal tumbesarannya. Ia akan hanya menumbuhkan cabang baru apabila cabang utama ini mengalami kerosakan (seperti dimakan oleh haiwan). Ia bagaimanapun biasanya menghasilkan bentuk seperti payung yang mempunyai daun yang agak rimbun di bahagian atasnya. Daun-daunnya hanya terdapat di bahagian hujung pucuknya sahaja. Bagi setiap 3 – 4 tahun, keseluruhan daunnya akan luruh dan akan menumbuhkan daun-daun baru yang akan mencapai kematangan dalam tempoh yang sama.

Pokok yang menghasilkan bunga.

Resin yang dihasilkan berwarna merah.

Bahan pewarna yang dihasilkan.

Namun begitu pokok unik ini mempunyai buah dan dalam setiap buah ini mengandungi 1  hingga 3 biji. Warna buahnya akan bertukar dari hijau ke hitam dan oren apabila masak. Buah-buahnya menjadi makanan kepada burung yang juga akan menyebarkan biji-biji tersebut ke kawasan yang baru. Biji-biji ini mempunyai saiz diameter antara 4-5 mm dengan berat lebih kurang 68 mg.

Apabila mencapai saiz yang besar, ia akan membentuk bahagian atas seperti payung yang besar. Walaupun daunnya kelihatan halus, sebenarnya setiap daun pokok ini boleh mencapai saiz sehingga 60 cm panjang dan 3 cm lebar. Ia juga mempunyai ciri-ciri sepertimana pokok palma lain selain beberapa ciri-ciri istimewa yang lain.

Pokok dragon’s blood mempunyai kegunaannya tersendiri kepada manusia dimana ia digunakan sebagai penggalak, ubat kumur dan juga sebagai ubat gigi. Bukan itu sahaja ia turut digunakan sebagai bahan pewarna selain sebagai bahan ubatan. Orang-orang Socotra juga turut menggunakannya sebagai pokok hiasan, selain untuk mewarnakan bulu, sebagai bahan pelekat, penyegar nafas dan juga sebagai lipstik.

Dragon's blood tree semasa bersaiz kecil.

Buah yang dihasilkan oleh pokok dragon's blood tree.

Pokok ini juga digunakan sebagai ubatan untuk pelbagai jenis masalah kesihatan seperti merawat luka, pembeku darah, merawat diarrhea, disentri, menurunkan suhu demam panas. Ia juga digunakan untuk merawat ulser di dalam mulut, tekak, usus dan perut. Ia juga mempunyai pelbagai kegunaan lain seperti sebagai varnish untuk biola (violins) dan juga ‘photoengraving’.


Pokok dragon’s blood merupakan salah satu daripada pokok-pokok yang mampu mencapai usia yang amat tua. Malah oleh kerana ia merupakan tumbuhan endemik bagi kepulauan Socotra sahaja, pemeliharaannya adalah sangat penting bagi membolehkan kita mengenali potensinya secara menyeluruh.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog