Jumaat, 2 September 2016

Proses Mengesktrak Minyak Wangi

Minyak essential yang diekstrak dari bahan asli.

Proses mengekstrak bauan daripada bahan-bahan seperti bunga, rempah, kayu-kayuan dan amber merupakan proses yang telah dilakukan sejak berzaman lamanya. Pada asalnya hanya bauan daripada beberapa bahan sahaja yang boleh diekstrak dengan mudah. Proses ini terus diperbaiki sehingga hari ini bagi membolehkan bukan sahaja lebih bahan bauan diperolehi, malah memperbaiki kualiti bauan yang di ekstrak tersebut.

Proses mengekstrak bauan hari ini terdiri daripada beberapa teknik asas yang dikenali sebagai teknik penyulingan, pengekstrakan pelarut, pemerahan (expression) dan juga enfleurage. Teknik-teknik ini digunakan mengikut kesesuaian bahan yang digunakan kerana setiap bahan mempunyai ciri-ciri yang berbeza. Hasil daripada proses mengekstrak ini didapati dalam bentuk samada sebagai minyak essential, absolutes, concretes atau butters bergantung kepada kandungan lilin di dalam bahan yang diekstrak.

Teknik penyulingan wangian di India.

Menyediakan bahan untuk process pemerahan (sitrus).
Radas penyulingan secara ringkas.

Apa yang menarik, hari ini lebih banyak teknik-teknik baru dapat digunakan berikutan kepesatan teknologi moden. Malah bauan sintetik juga mampu dihasilkan dengan kelebihan tersendiri. Ini membolehkan harga pewangi dihasilkan dengan lebih murah, selain bauan yang lebih sekata ataupun tetap – kerana wangian semulajadi boleh jadi berbeza walaupun dari jenis bunga yang sama.

Teknik penyulingan merupakan teknik yang biasa digunakan untuk mendaptkan bauan daripada bungaan seperti ‘orange blossom’ dan juga ros. Melalui teknik ini bunga-bungaan dipanaskan di dalam dandang dan wap terkondensasi akan dikumpulkan. Bagaimanapun dalam teknik moden proses ini juga menggunakan wap panas selain daripada bunga yang direndam di dalam air. Selain itu dalam teknik penyulingan sendiri terdapat beberapa variasi bagi menghasilkan kualiti wangian yang berbeza atau mengikut bahan yang digunakan.

Expression pula merupakan teknik pemerahan terus daripada bahan sumber wangian. Teknik pemerahan ini mungkin dalam bentuk tekanan atau perahan untuk mengumpulkan essential oils daripada bahan tersebut secara terus. Ia merupakan teknik awal sebelum teknik penyulingan ditemui lagi. Teknik ini sesuai bagi bahan seperti kulit buah-buahan sitrus iaitu oren, limau, lemon dan sebagainya. Bahan-bahan yang digunakan dalam teknik ini mempunyai kandungan essential oils yang tinggi di dalam kulitnya. Ia juga merupakan teknik yang paling mudah dan paling murah bagi menghasilkan sumber wangian.

Process enfleurage menggunakan lelemak.

Teknik pengekstrakan moden.

Bunga ros yang sedia untuk diekstrak.

Proses yang digunakan mengikut bahan.

Enfleurage pula merupakan teknik pengekstrakan yang menggunakan bahan lemak yang tidak berbau untuk memerangkap bauan terutamanya dari bunga-bungaan. Bauan yang terperangkap pada bahan lelemak ini kemudiannya akan dilarutkan dengan alkohol untuk mengasingkannya daripada lemak. Enfleurage merupakan teknik yang dahulunya digunakan apabila teknik penyulingan tidak boleh dilakukan . Namun dalam teknik pengekstrakan moden ia jarang digunakan kerana kosnya yang agak mahal berbanding teknik-teknik yang lebih baik yang ada pada hari ini.


Banyak lagi teknik pengekstrakan wangian dalam dunia moden yang digunakan dalam industri. Namun proses yang disebutkan di atas merupakan teknik asas yang perlu diketahui sebagai asas pembuatan minyak wangi. Pewangi merupakan antara bahan penting yang dapat membantu kita merasa lebih tenang, ceria selain menguatkan lagi semangat diri seseorang. Maka ia adalah satu lagi pengetahuan penting untuk kita kuasai.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog