Sunday, November 6, 2016

Hiasan Orkid Yang Amat Menarik dan Kreatif

Bunga orkid dari pelbagai warna, untuk hiasan dalaman.

Orkid seperti yang diketahui merupakan tumbuhan berbunga terdiri dari pelbagai spesis tumbuh-tumbuhan. Terdapat kira-kira 28,000 spesis orkid yang terbahagi kepada 763 genus (genera) yang juga dikenali sebagai Orchidaceae.

Kebanyakan orkid tumbuh secara menumpang pada pohon lain atau di atas batu. Namun ada juga orkid yang tumbuh secara terus di atas tanah. Walaupun tumbuhan orkid menghasilkan bunga, hanya sebahagiannya sahaja yang menghasilkan bau. Namun antara orkid yang paling popular dengan bauan yang digunakan dalam banyak penghasilan bahan industri adalah vanilla.

Bunga orkid sentiasa mendapat perhatian berikutan industri penanaman orkid juga semakin popular. Hari ini, lebih banyak varieti orkid dihasilkan secara hybrid seperti juga bunga ros dan bunga-bungaan lain. Sehubungan itu ciri-ciri orkid yang dihasilkan hari ini lebih sesuai sebagai tanaman hiasan untuk luaran mahupun di dalam rumah.

Bersesuaian dengan tajuk kali ini, apa yang ingin dilihat adalah bagaimana bunga orkid digunakan dengan kreatif untuk tujuan hiasan ini. Ini kerana, bunga yang berasal dari hutan ini kini menjadi hiasan yang amat cantik sesuai dengan kehidupan manusia yang tinggal di dalam suasana yang serba moden.


Kreativiti pengolahan untuk tanaman orkid ini mengubah sama sekali bunga orkid yang dahulunya hanya ditanam diluar rumah di dalam pasu tanah liat, kini ia ditampilkan dengan cara yang jauh bergaya. Pendekatan ini bukan sahaja memberi pembaharuan kepada para peminat bunga-bungaan orkid, malah juga penanam orkid komersil untuk menghasilkan lebih banyak hybrid baru dengan pelbagai keunikan-keunikan lain.

Bekas tanaman daripada kayu dengan susunan bunga yang menarik.

Ringkas dan amat menarik.

Bekas kaca menambahkan kecantikan orkid.

Bekas tanaman daripada jaring dan pasu kecil.

Cahaya yang menyerlahkan kecantikan bunga orkid.

Hiasan meja yang amat cantik.

Ringkas dan menyerlah.

Melengkapkan lagi hiasan di hadapan cermin.


Free Download


No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Paparan Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...