Sabtu, 25 Februari 2017

Apabila Toman (Snakehead) Menghuni Perairan US

Toman spesis baru di perairan US.

Toman (snakehead) merupakan sejenis ikan air tawar yang berasal dari Afrika dan Asia yang juga merupakan spesis ikan pemangsa yang amat agresif. Walaupun saiz ikan ini tidaklah menjangkau sebesar saiz ikan-ikan pemangsa air tawar lain seperti arapaima, alligator gar, tapah (giant catfish), goliath tigerfish dan lain-lain lagi, namun keganasan toman amat dikenali di mana sahaja ia ditemui. Kenyataan ini kurang diketahui oleh orang ramai sehinggalah toman berjaya menghuni tasik-tasik dan sungai di US.

Ya, ikan ini mungkin terlepas ke perairan US secara tidak sengaja atau disengajakan oleh peminat-peminat ikan yang tidak mengetahui impak yang boleh diakibatkan oleh ikan ini. Ikan toman dikatakan membiak dengan pantas dan merebak ke serata bahagian US dari Florida, California, Maryland, Massachusetts dan Rhode Island. Malah ia terus merebak dengan pantas kerana adaptasi ikan toman yang amat unik. Ia bukan sahaja mampu bernafas di atas darat (selagi badannya berkeadaan lembab), malah mampu menahan cuaca sejuk semasa musim sejuk di sana.

Pemantauan jumlah ikan 'snakehead' menggunakan arus elektrik untuk ditangging dan bancian.

Mulut yang besar dan gigi yang tajam ikan toman.

Kewujudan ikan toman ini mendatangkan kerisauan kepada penduduk setempat yang mendapati populasinya yang merebak dengan pantas. Mungkin tiada yang menyangka bahawa ikan toman bukan sahaja dapat menyesuaikan diri dengan lokasinya malah ikan agresif ini mampu membiak dengan pantas sekali.

Pemantauan terus dilakukan di lokasi-lokasi di mana terdapatnya ikan toman bagi mengetahui dengan lebih jelas kesannya terhadap keseimbangan ekologi setempat. Daripada kajian yang dilakukan di Maryland mendapati, ikan toman tidak membawa kesan yang serius kepada populasi ikan-ikan asal seperti ‘bass’. Ikan toman sememangnya terkenal dengan sikap agresifnya namun ia mempunyai senarai pemakanan yang luas dan bukan daripada spesis ikan atau hidupan air sahaja.

Ikan yang dibenarkan ditangkap sepanjang tahun.

Orang ramai digalakkan memakan ikan toman untuk mengawal populasinya.

Walapun ramai yang menganggap toman sebagai spesis yang mengancam hidupan asal di perairan US, namun ramai juga yang mula menyukai ikan ini. Bagi para peminat memancing mereka tentu setuju bahawa ikan toman merupan ikan yang paling seronok di pancing di perairan air tawar. Malah ikan ini juga mempunyai rasa yang lebih enak apabila dijadikan hidangan.


Kini ikan toman bukan sahaja dikenali di seluruh dunia, malah dikatakan lebih ganas dari ikan-ikan air tawar yang lain. Walaubagaimanapun, pemindahan spesis ini ke perairan yang mana ia bukan spesis asal adalah satu perkara yang tidak sepatutnya dilakukan. Mungkin ia tidak mendatangkan masalah yang besar di lokasi barunya, namun ia tetap membawa perubahan jangka panjang kepada ekosistem. Apapun, ikan toman merupakan salah satu ikan yang amat menarik pada pandangan saya, anda bagaimana?












Free Download


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog