Ahad, 26 Februari 2017

Muzium Chimney, Labuan

Muzium Chimney menyingkap sejarah silam Labuan.

Merupakan antara tarikan utama bagi Wilayah Persekutuan Labuan kerana nilai sejarahnya yang penting mengenai sejarah awal pulau ini. Muzium Chimney ini merupakan hasil kesan-kesan tinggalan aktiviti perlombongan arang batu yang dijalankan di sini, sekitar 1847 sehinggalah 1911. Ia kemudian didirikan semula pada tahun 1999 sebagai sebuah muzium di atas tapak yang dikatakan menjadi kawasan perlombongan satu masa dahulu.

Muzium ini terbahagi kepada dua komponen utama iaitu Pusat Informasi Chimney dan juga Menara Chimney. Pusat informasi berfungsi sebagai muzium tapak yang mempamerkan sejarah awal kawasan Tanjung Kubong yang satu masa dahulu menjadi kawasan perlombongan di pulau ini. Ia didirikan di atas tapak dimana aktiviti perlombongan itu sendiri dijalankan satu masa dahulu.

Menara Chimney yang menjadi antara mercu tanda di Labuan,

Menara Chimney dari dekat.

Satu lagi komponen penting adalah Chimney yang menjadi satu mercu tanda yang tidak diketahui dengan jelas mengenai fungsinya. Ia dikenali sebagai ‘Punil’ oleh masyarakat tempatan. Banyak andaian mengatakan ia berfungsi sebagai chimney, menara loceng, rumah api dan sebagainya, namun tiada bukti kukuh untuk menyokong bahawa ia digunakan untuk memenuhi fungsi tersebut. Sehingga kini ia kekal menjadi mercu tanda penting di kawasan ini dan juga bagi Labuan sendiri.

Muzium ini dibuka setiap hari dari jam 9:00 pagi sehingga 5:00 petang dan hanya ditutup pada Hari Raya Pertama Aidilfitri dan Aidiladha (Raya Haji). Ia juga tidak mengenakan sebarang bayaran dan masuk adalah percuma.





Apa yang menarik, muzium ini terletak berhampiran dengan lokasi-lokasi lawatan utama di Labuan seperti Taman Burung Labuan, Pusat Peranginan Batu Manikar, Tapak Terowong Bekas Perlombongan Arang Batu, Pantai Pohon Batu, Pancur Hitam, Taman Damai dan Layang-layangan.

Untuk maklumat lanjut anda boleh menghubungi;

Muzium Chimney Kg Lubok Temiang Jalan Tanjung Kubong 87007 Wilayah Persekutuan Labuan

Tel: 087-463 603
Fax: 087-414 462
Email: pr.mc@jmm.gov.my




Free Download





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog