Selasa, 18 April 2017

Penggunaan Mesin Ringkas Di Sawah (Rice Field)

Tanpa mesin, penggunaan tenaga manusia yang tinggi diperlukan untuk kerja-kerja di sawah (rice field).

Kerja-kerja penanaman padi merupakan kerja yang memerlukan ketelitian bagi para petani yang mempunyai sawah bersaiz kecil (terutamanya sawah lereng bukit seperti di Bukittinggi, Padang, Sumatra dan juga di Bali). Sawah-sawah kecil seperti ini menyukarkan penggunaan mesin yang besar dan kebanyakan kerja perlu dilakukan menggunakan tenaga manusia.

Walaubagaimanapun penggunaan mesin ringkas dapat membantu para petani mempercepatkan proses penanaman atau sedikit sebanyak membantu para petani menjimatkan tenaga untuk menumpukan masa kepada perkara-perkara lain. Sesetengah kerja seperti merumput misalnya memerlukan petani membongkok dan boleh mengakibatkan sakit bahagian belakang dalam jangka panjang.

Kali ini kita akan melihat beberapa mesin ringkas untuk kegunaan petani-petani kecil. Sesetengah mesin ini boleh dihasilkan sendiri, kerana tidak semua mesin memerlukan jentera bermotor. Para petani juga digalakkan mencuba idea-idea baru bagi membantu mereka memudahkan kerja-kerja di sawah.


Contoh peralatan ringkas tanpa motor.

Mengalih anak padi menggunakan tenaga manusia.

Mesin ringkas menabur benih dikendalikan oleh seorang individu.

Lihatkan betapa cepat dan mudah proses mengalih anak padi ini.

Mesin berjentera membolehkan kawasan yang lebih besar dikerjakan.

Bagi petani kecil, mesin yang lebih kecil pula boleh digunakan.

Mesin merumput tanpa jentera.

Ini pula adalah mesin merumput berjentera.

Semoga paparan ringkas kali ini membolehkan para petani mencari mesin yang dapat membantu mereka meningkatkan hasil pengeluaran. Perlu diingat walaupun kita telah menemui kaedah yang baik, mungkin kita masih boleh mengolahnya untuk mendapatkan hasil yang lebih baik lagi.

Free Download





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog