Isnin, 15 Mei 2017

Bijirin Sumber Makanan Dunia; Kacang Soya (Soybeans)

Kacang soya merupakan tanaman berasal dari Timur Asia.

Kacang Soya merupakan antara makanan berbentuk bijirin yang telah lama digunakan oleh masyarakat dunia. Ia berasal dari bahagian Timur Asia. Walaupun ia tidak sepenting beras yang menjadi makanan asasi penduduk Asia, kacang soya digunakan dalam kebanyakan bahan makanan. Ia bagaimanapun menjadi antara sumber tanaman penting di bahagian Utara Amerika.

Kacang soya (Glycine max), merupakan tumbuhan spesies kekacang (legume) seperti kacang panjang, kacang hijau, kacang buncis, kacang peas, kacang tanah dan juga kacang-kacang yang lain. Ia bagaimanapun turut tersenarai sebagai bijirin berminyak (oilseed), berbanding sebagai bijirin biasa. Merupakan antara tanaman penting bagi Amerika Syarikat (United States) yang menjadi pengeluar utama kacang soya dunia iaitu sekitar 32% (2016) dan diikuti dengan Brazil sebanyak 31%.

Kegunaan kacang soya bukan sahaja digunakan sebagai sumber makanan seperti di Asia. Ia malah dijadikan sebagai sumber makanan haiwan yang penting, bagi membekalkan protein. Selain itu juga ia digunakan dengan meluas di dalam industri makanan dalam menyediakan bahan seperti minyak, susu kacang soya bagi menggantikan susu dari sumber tenusu, dan pelbagai kegunaan lagi sehingga kepada hampas kacang soya sendiri.

Ladang kacang soya komersil.

Edamame merupakan satu lagi makanan dari kacang soya segar.

Kacang yang telah matang dan sesuai untuk dituai.

Sementara itu di Asia, kacang soya masih lagi digunakan dalam makanan-makanan tradisi seperti tempeh, kicap soya (soy sauce), taucu, natto, taufu, fucuk tauhu, miso, okara dan macam-macam lagi. Penyediaan tradisi ini juga dikatakan merupakan kaedah terbaik penggunaan kacang soya iaitu melalui kaedah penapaian dan pemeraman yang menjadikan ianya lebih sesuai untuk diambil sebagai sumber makanan. Kacang soya dikatakan tidak sesuai digunakan secara terus sebaliknya perlu melalui proses-proses tertentu bagi mengurangkan kesan toksin yang semula jadi yang terdapat di dalam kacang soya.

Namun begitu penggunaan kacang soya bagi penghasilan minyak dan sebagai sumber makanan haiwan adalah satu penggunaan kacang soya yang baik. Hanya ianya tidak sesuai digunakan secara terus, tambahan pula kebanyakan kacang soya yang dihasilkan di US merupakan kacang soya yang dihasilkan secara GMO (genetically modified organism) yang berisiko dari segi pelbagai aspek.

Taugeh kasar merupakan tunas daripada kacang soya.

Kari kacang soya berasal dari India/Bangladesh.

Makanan dari Korea menggunakan kacang soya.

Apa yang ingin ditekankan di sini ialah, kacang soya masih lagi merupakan antara sumber makanan dan tanaman penting yang boleh diusahakan oleh para petani. Selain mempunyai nilai pasaran, ia juga berupaya mengembalikan kesuburan tanah - seperti juga tumbuhan kekacang yang lain dengan mengembalikan keseimbangan nitrogen di dalam tanah.


Kacang soya merupakan sumber makanan tradisi yang penuh khasiat yang perlu dikekalkan seperti tempah, tauhu, fucuk tauhu dan sebagainya kerana ini merupakan kaedah penggunaan kacang soya yang lebih baik berbanding dengan kaedah penggunaan yang diamalkan di dalam dunia moden. Jadi, sebagai penduduk Asia yang telah lama menggunakan kacang soya sebagai sumber makanan, kita perlulah mengekalkannya sebagai salah satu bahan tanaman penting.


Free Download





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog