Wednesday, June 14, 2017

Lukisan Meningkatkan Daya Ingatan

Melakar membantu meningkatkan kemampuan mengingat.

Mengingat atau menghafal sesuatu bukanlah mudah, namun sekiranya anda melukiskan setiap perkara yang anda cuba ingati, ia mungkin boleh membantu meningkatkan tahap ingatan anda. Ini bukanlah perkara yang baru diketahui, tetapi kebanyakan kita tidak ingin melakukannya kerana tidak boleh melukis dengan baik.

Apa yang menarik, untuk tujuan mengingat ini anda tidak semestinya mempunyai bakat melukis yang hebat. Ianya cukup sekadar anda mengetahui apakah yang anda lukiskan. Anda mungkin mengetahui mereka yang sering dilihat melukis sesuatu semasa di dalam kelas - dan mereka adalah dari kalangan orang-orang yang mempunyai pencapaian yang baik. Jadi kecenderungan melakar ini membantu mereka untuk mengingat pelajaran dengan lebih baik.

Pelbagai jenis carta memudahkan proses menganalisis maklumat.

Otak manusia memproses gambar dengan lebih efektif.

Kajian mengenai perkara ini turut diterbitkan di dalam “Quarterly Journal of Experimental Psychology”, yang melaporkan kajian terhadap sekumpulan orang yang dikaji untuk samada menulis atau melakarkan beberapa perkataan mudah untuk diingati. Kemudian mereka diminta untuk mengingati sebanyak mungkin perkataan-perkataan yang ditulis atau dilakarkan tadi. Keputusan yang didapati adalah, mereka yang melakarkan perkataan tersebut lebih mudah mengingati berbanding mereka yang hanya menulisnya. Menurut ketua penulis kajian ini iaitu Jeffrey Wammes dari University of Waterloo, “Peserta biasanya mengingati lebih daripada dua kali ganda perkataan yang ditulis berbanding perkataan yang ditulis”.

Leonardo da Vinci dikenali sebagai seorang genius berbakat luar biasa.

Gambarajah dapat menerangkan sesuatu dengan lebih mudah.

Apa yang menarik untuk anda ketahui mengenai perkara ini adalah, anda tidak perlu melukis sesuatu perkara dengan ketepatan yang tinggi. Jadi anda tidak memerlukan bakat luar biasa semata-mata untuk anda mengingati sesuatu. Lukisan ringkas, sama juga seperti ‘peta minda’, carta, ‘fish bone chart’ dan sebagainya memudahkan proses mengingat di samping membuka lebih banyak peluang untuk anda mengembangkan lagi idea mengenai sesuatu perkara.


Ini juga menerangkan mengapa kebanyakan pengkaji seperti ‘Leonardo da Vinci’, mempunyai bakat melukis di samping kebijaksanaan rekaan luar biasa. Jadi, berilah galakan kepada anak-anak anda untuk melakar sesuatu bagi melatih mereka meningkatkan tahap ingatan serta mengembangkan idea mereka. Jadi tidaklah mereka melakar di dinding rumah anda lagi.



Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Paparan Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...