Ahad, 30 Ogos 2015

Apakah Yang Berlaku Kepada Hujan Asid?

Hujan asid, pernah menjadi masalah serius.

Hujan asid adalah masalah yang benar-benar berlaku terutama pada negara-negara pesat membangun iaitu Amerika dan juga Europe pada sekitar 1970-an. Kepesatan perindustrian menyebabkan masalah pencemaran udara yang serius menyebabkan langkah-langkah tertentu diambil bagi mengurangkan masalah pencemaran dan mengelakkan masalah hujan asid.

Di Europe, negara-negara Scandinavian (Denmark, Norway dan Sweeden) menyalahkan stesyen janakuasa Britain yang membebaskan ‘sulphur dioxide’ dan juga bahan pencemaran berasaskan nitrogen (eg. ‘nitrogen oxides’) ke dalam udara yang menjadi punca berlakunya masalah hujan asid. Bahan pencemaran yang ditiup ke bahagian utara negara-negara tersebut menyebabkan berlakunya hujan asid yang membunuh hidupan seperti pokok dan juga hidupan air di dalam sungai dan tasik. Masalah ini juga dialami oleh Britain yang merupakan negara penyumbang kepada pencemaran tersebut.


Keadaan udara di Birmingham pada 1970-an.

Pokok-pokok yang mati di Poland.

Di bahagian Utara Benua Amerika pula masalah yang sama melanda Canada di mana pencemaran berpunca daripada U.S. diterbangkan ke situ. Satu ungkapan dari menteri alam sekitar Canada sebagai “insidious malaria of the biosphere”.

Oleh sebab itu pelbagai usaha telah dijalankan bagi mengurangkan masalah pencemaran. Ini termasuklah mengetatkan undang-undang dalam memastikan punca pencemaran dapat dikurangkan. Usaha ini berjalan dari 1970-an sehinggalah sekarang. Namun pada sekitar 1990-an usaha yang dijalan oleh U.S. seperti “1990 Acid Rain Program” dapat mengurangkan pembebasan ‘sulphur dioxide’ dan ‘nitrogen oxcide’ sebanyak lebih daripada 70%.  Walaupun ia tidak dapat dihapuskan 100%, yang jelas, ancaman hujan asid dapat dikurangkan daripada sebelumnya.


Keadaan udara di Manhattan, New York.


Pokoj-pokok terjejas di Canada.


Pencemaran di Japan berpunca dari China.

Walaupun masalah ini bukanlah merupakan masalah yang serius kepada negara kita, namun ia merupakan satu pelajaran yang harus kita ambil ikhtibar dari negara-negara yang pernah mengalaminya. Negara China misalnya sedang berhadapan dengan masalah ini. Apa yang membimbangkan, ia mungkin akan melibatkan negara-negara di persekitarannya. Jadi, ia lebih dari sekadar masalah satu-satu negara yang terbabit.


Sama-sama kita membantu dalam memelihara alam bagi memastikan kita dapat tinggal dengan selesa di dalamnya.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog