Sabtu, 26 Disember 2015

Sedikit Perkara Mengenai Belut Elektrik

Belut elektrik berenang di dalam air.

Belut elektrik (Electrophorus electricus), sebenarnya adalah tergolong dalam kumpulan ikan yang dikenali sebagai ‘knifefish’ (seperti ikan belida) dari order (Gymnotiformes) dan bukannya dari kumpulan belut (Anguilliformes). Namun oleh kerana bentuknya yang panjang dan bentuk badan yang agak bulat maka ia lebih mirip menyerupai belut berbanding ikan.

Belut elektrik ini merupakan ikan yang unik, kerana berkemampuan menghasilkan renjatan elektrik sehingga 860 volt dan arus hampir 1 ampere (dengan kuasa sekitar 600 Watt) pada jangka masa 2 millisaat. Renjatan ini cukup kuat tetapi terlalu sekejap untuk menyebabkan maut kepada manusia. Walaubagaimanapun renjatan ini tetap menyebabkan kesakitan kepada siapa sahaja yang menerimanya.

Rupa bentuk belut elektrik dari hadapan.

Belut elektrik dan ikan kecil.

Pandangan atas belut elektrik.

Ikan ini mampu mencapai saiz sehingga  2 m (6 ft 7 in) panjang dan berat sehingga 20 kg (44 lb) yang turut menjadikan ia sebagai spesies Gymnotiformes terbesar. Mempunyai warna kelabu-coklat di bahagian belakangnya, manakala bewarna oren di bahagian bawahnya pula. Tidak mempunyai sisik seperti ikan sembilang atau belut. Mempunyai bentuk mulut yang agak bersegi. Ikan ini mempunyai deria pendengaran yang baik, namun deria pengelihatan yang lemah. Bagaimanapun ia kebiasaannya dijumpai di perairan yang agak keruh dan menggunakan daya elektrik lemah untuk mengesan kehadiran mangsanya.

Ikan ini berasal daripada lembangan Sungai Amazon dan Sungai Orinoco di Amerika Selatan dan merangkumi semua bahagian berair seperti paya, lopak-lopak air, tali air, sungai-sungai sehingga ke pinggir laut. Ia kebiasaannya akan memilih kawasan dengan dasar yang berlumpur dan berair tenang.
Selain ikan-ikan, hidupan invertabrate lain dan juga haiwan kecil juga menjadi makanan belut elektrik. Bagi anak-anaknya yang baru menetas pula adakalanya memakan telur-telur yang masih belum menetas selain haiwan-haiwan kecil yang lain.

Bagi tujuan pembiakan pula yang berlaku pada musim kering, di mana ikan jantan akan membuat sarang menggunakan air liurnya untuk membolehkan ikan betina bertelur. Sekitar 3,000 telur terdapat di dalam satu sarang. Selain itu, ikan-ikan jantan juga adalah bersaiz lebih kecil berbanding ikan betina.

Gambarajah bahagian penghasilan elektrik pada belut elektrik.

Belut elektrik ini menjadi bahan kajian penting bagi para pengkaji ‘bioelectrogenesis’ dalam memahami bagaimana ia menggunakan acetylcholinesterase dan adenosine triphosphate. Kajian ini adalah untuk memahami potensi bagi menghasilkan elektrik secara semulajadi untuk menghasilkan tenaga bagi peralatan kecil digunakan pada manusia – seperti organ yang diimplan pada manusia. Untuk memahami dengan lebih lanjut mengenai teknik penghasilan elektrik pada ikan ini anda bolehlah membaca artikel tambahan di sini.

Semoga kajian tersebut akan berjaya memberikan hasil yang bermanfaat kepada manusia pada masa akan datang. Manakala kita akan terus memperhatikan banyak lagi keajaiban yang terdapat di sekeliling kita. Jangan ketinggalan menyaksikan video bagaimana ikan ini digunakan untuk menyalakan lampu di Jepun.








Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog