Ahad, 27 Disember 2015

Ikan Terbesar Air Tawar Dari Jenis Catfish

'Mekong Giant Catfish' ikan air tawar terbesar yang pernah ditangkap.

Ikan air tawar terbesar yang pernah ditangkap dan tersenarai sebagai ikan air tawar terbesar di dalam Guinness Book of World Records', adalah ikan catfish dari Sungai Mekong, yang ditangkap di Thailand pada tahun 2005. Selain daripada ikan ‘Mekong giant catfish’ (Pangasianodon gigas) di Thailand, terdapat ikan dari family catfish juga di Europe yang mempunyai saiz yang besar iaitu ‘wels catfish’ (Silurus glanis).
Bagi spesis ikan ‘Mekong giant catfish’, ia boleh didapati di sepanjang Sungai Mekong yang melalui beberapa negara dan di sekitar negara-negara Asia Tenggara yang lain. Ikan ini mempunyai nama yang agak berbeza mengikut negara-negara tersebut seperti “pla buek”, di Thailand dan “trəy riec”, bagi Khmer, dan “cá tra dầu”, di Vietnam. Oleh kerana Sungai Mekong digunakan untuk pembinaan empangan hidroelektrik hampir di sepanjang sungai tersebut maka ‘Mekong giant catfish’, hari ini diancam kepupusan. Mungkin juga kepupusan tersebut disebabkan faktor lain seperti penangkapan berlebihan dan sebagainya.

Ikan 'Mekong Giant Catfish' ini lebih mirip kepada spesis baung.

Ikan 'wels catfish' pula mempunyai ekor seperti ikan belida atau tapah. 

'Wels catfish' terbesar yang ditangkkap di Itali.
Ikan 'wels catfish' di dalam air.

Berbeza pula dengan spesis catfish berikutnya iaitu ‘wels catfish’ (Silurus glanis) yang terdapat di sekitar Eropah sehinggalah ke Timur iaitu Greece, Turkey dan Kazakhstan. Seperti juga ikan ‘catfish’ yang lain, ia mempunyai kulit yang tidak bersisik. Ia dapat dikenali dengan mudah dengan saiznya yang besar dan muka hadapan yang agak lebar dan rata serta mulutnya yang lebar. Ikan ini boleh menjangkau usia sehingga 50 tahun.
Kedua-dua spesis ikan ini boleh mencecah saiz yang amat besar iaitu sehingga  3 – 4 meter (9.8 – 13.1 ft) dengan berat sehingga 200 – 250 kilogram (440–550 lb). Bagi specimen terbesar (di dalam rekod) yang ditangkap pada tahun 2005 di Thailand, ikan betina berukuran 2.7 m (8 ft 10 in) panjang dengan berat 293 kg (646 lb) dari spesis ini. Tidak dinafikan terdapat ikan yang lebih besar (namun, ia tidak direkodkan secara sah, untuk memastikan ketepatannya adalah benar).
Tidak seperti ikan ‘wels catfish’, ikan ‘Mekong giant catfish’ berada di dalam status yang terancam iaitu pada tahap  ‘Critically Endangered’ di dalam senarai ‘IUCN Red List’. Ikan ini dikatakan endemik kepada Sungai Mekong yang memerlukan perhatian serius sekiranya ia masih ingin dilihat pada masa akan datang. Jumlahnya semakin berkurangan sepanjang tahun. Walaupun penangkapan ikan liar dari spesis ini diharamkan – namun ia merupakan satu usaha yang sukar. Malah punca utamanya adalah pembangunan tanpa kawalan di sepanjang Sungai Mekong dan bukannya disebabkan oleh penangkapan ikan (oleh nelayan tradisi tersebut).

Saiz-saiz biasa ikan-ikan 'Mekong giant catfish'.

Saiz biasa bagi 'wels catfish'.

Keadaan di hulu Sungai Mekong dan nelayan sungai yang menangkap ikan di sini.

Projek pembinaan empangan di sepanjang Sungai Mekong.

Antara perkara lain yang menarik mengenai spesis ikan ini adalah, ia dikatakan turut menyerang manusia. Memandangkan saiznya yang besar, kemungkinan ini boleh berlaku. Apa yang diketahui ikan ini memakan hampir apa sahaja makanan yang boleh dimakannya, ini termasuk haiwan-haiwan kecil dan sederhana selagi ia boleh dimuatkan ke dalam mulutnya. Namun begitu, terdapat ikan dari family ‘catfish’, yang biasa memakan daging manusia yang dihanyutkan di sungai seperti di India, dan ia kemudiannya turut menyerang manusia – cuma kita masih menantikan suatu bukti yang lebih kukuh untuk menerima kebenarannya.

Apapun kedua-dua ikan di atas adalah sebahagian daripada keunikan hidupan air tawar menakjubkan. Bayangkan sekiranya kita dapat memelihara habitat mereka dengan baik dan generasi berikutnya terus dapat kebaikan sumber ikan yang unik ini. Akan datang kita akan cuba melihat pula beberapa spesis ikan air tawar yang lain yang juga mempunyai saiz yang menakjubkan.

*video ikan catfish yang cuba menangkap burung merpati.







Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog