Isnin, 28 Disember 2015

Kefahaman Mengenai Peralatan Tanah

Barangan tanah pada asalnya hanyalah berbentuk seperi ini.

Peralatan tanah masih lagi memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia sehingga ke hari ini. Peralatan tanah merujuk kepada peralatan yang diperbuat daripada tanah liat yang dikenali sebagai “Earthenware”, boleh menghasilkan pelbagai barangan keperluan seharian manusia. Semenjak ia mula diperkenalkan, manusia terus memperbaiki kualiti barangan tanah ini sehinggalah hari ini.

Peralatan tanah secara kasarnya boleh dibahagiakan kepada 3 kumpulan utama iaitu "earthenware," "stoneware," dan "porcelain". Barangan ini terhasil daripada bahan tanah liat yang digunakan dan juga kaedah penghasilan (teknik pembakaran pada suhu yang berbeza). Barangan siap setelah pembakaran akan menghasilkan kadar porositi yang berbeza, seterusnya menentukan pula barangan yang susuai untuk dihasilkan dengan teknik tersebut. Kadar porositi ini diukur dengan menimbang berat barangan siap ketika kering. Ia kemudiannya direbus di dalam air selama 2 jam. Setelah itu air berlebihan akan dikeringkan menggunakan tuala sebelum ianya ditimbang semula. Pertambahan berat adalah pertambahan air yang meresap ke dalam peralatan tersebut.

Peratus pertambahan air dapat diukur dengan:

(Berat setelah direbus – berat kering)/
Dibahagi dengan berat kering.


Penggunaan 'porcelain' di Eropah, lebih kepada barangan perhiasan.


Pasu bunga merupakan barangan 'earthenware' paling mudah.
'Stoneware' pula menghasilkan barangan keperluan yang lebih praktikal.

Barangan “Earthenware”, merupakan barangan asas yang dihasilkan dengan teknik yang paling mudah, kebiasaanya pada suhu pembakaran paling rendah. Tanah liat yang digunakan juga tidak memerlukan teknik pengasingan benda asing yang ketat. Barangan pada kelas ini mempunyai porositi yang paling tinggi sehingga 10 hingga 15 peratus seperti pasu bunga, batu-bata, tiles dan barangan yang tidak menyimpan air untuk tempoh yang lama. Bahan asing di dalam tanah ini memberikan ia warna seperti merah, coklat dan hitam.

“Stoneware” pula adalah barangan yang mempunyai kadar porositi daripada 2 – 5 peratus. Barangan seperti ini dihasilkan melalui proses pembakaran pada suhu 2,100 hingga 2,372 °F. Barangan “stoneware” mempunyai ketahan yang lebih tinggi dan juga dikenali sebagai barangan tembikar pada hari ini. Ia biasanya disaluti dengan ‘glaze’ dan tidak telap air menjadikan ia sesuai untuk menghasilkan barangan dapur seperti ‘mug’ dan pinggan mangkuk.

Oleh kerana penggunaan bahan yang lebih baik, warna barangan ‘stoneware’ adalah lebih terang dari seakan-akan warna tanah ke kelabu terang hinggalah ke coklat atau kelabu gelap. Suhu pembakaran memainkan peranan penting dalam penghasilan barangan ‘stoneware’ dalam menentukan kualiti barangan yang akan dihasilkan.

“Porcelain”, merupakan barangan terbaik yang dihasilkan daripada kelas barangan ini. Barangan ‘porcelain’ juga hanya mempunyai kadar porositi dari 0 hingga 1 peratus. Walaupun ia dihasilkan dengan tanah liat istimewa yang dikenali sebagai ‘koalin’, ‘porcelain’ hari ini turut dihasilkan menggunakan bahan-bahan lain. Antara sebab lain penggunaan bahan lain termasuklah mengurangkan suhu pembakaran dan juga menambahkan sifat ‘plasticity’ (mudah bentuk), kepada ‘koalin’. Namun begitu penghasilan ‘porcelain’ sememangnya memerlukan suhu yang lebih tinggi berbanding barangan lain yang dihasilkan daripada tanah ini.

Oleh kerana partikel yang digunakan dalam penghasilan ‘porcelain’ adalah lebih halus dan juga tidak mengandungi bahan asing (dari bahan logam) ia dapat menghasilkan beberapa perkara iaitu; mempunyai sifat separa telus cahaya, dan juga warna yang lebih cerah sekata. Barangan ‘porcelain’ boleh digunakan untuk pelbagai kegunaan daripada barangan keperluan sehinggalah kepada barangan hiasan.


Barangan 'porcelain' dari Dinasti Ming.

Insulator yang dihasilkan dari 'porcelain'.

Panel pada bangunan ini juga adalah daripada 'porcelain'.

Speaker yang dihasilkan daripada 'porcelain'.

Hari ini bahan yang sama juga turut digunakan untuk tujuan perindustrian seperti penghasilan ‘insulator’ bagi kabel bervoltan tinggi dan juga sebagai bahan gantian dalam bidang pergigian. Antara syarikat yang menggunakan ‘porcelain’ ini termasuklah NGK Insulators, Ltd. dalam penghasilan insulator, manakala Murata Manufacturing Co. pula menghasilkan ‘low-temperature-sintering porcelain’ untuk tujuan aplikasi elektronik.


Jadi begitulah menariknya penggunaan bahan daripada tanah mampu digunakan oleh manusia sejak ribuan tahun dahulu sehingga hari ini terus diperbaiki dalam membantu manusia mencapai kemudahan dalam hidup. Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bahan dan juga barangan yang dihasilkan dari tanah ini, silalah lakukan rujukan lanjut di internet.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog