Jumaat, 4 Disember 2015

Keunikan Tumbuhan Pemangsa (Carnivorous Plant)

'Venus Flytrap' antara tumbuhan carnivorous yang paling terkenal.

Tumbuhan pemangsa (carnivorous plants) merupakan kumpulan tumbuh-tumbuhan yang memperolehi sumber zat makanan (nutrients) mereka daripada haiwan, serangga, anthropods dan juga hidupan seni yang lain seperti protozoans. Melalui kebolehannya ini, tumbuhan pemangsa mampu hidup pada permukaan tanah yang kurang subur dan tidak sesuai untuk tumbuhan-tumbuhan lain.

Tumbuh-tumbuhan spesis pemangsa ini bukan sahaja mempunyai rupabentuk yang unik, malah ia mempunyai cara mereka sendiri dalam memerangkap mangsanya yang tersendiri. Kaedah yang digunakan pula sesuai dengan jenis-jenis mangsa mereka yang tertentu. Jadi kaedah yang digunakan oleh tumbuh-tumbuhan ini amat menarik untuk dipelajari dan diamati sebagai salah satu contoh interaksi yang baik di dalam alam semulajadi.


 Heliamphora chimantensis spesis seakan periuk kera.

Terdapat beberapa kaedah yang digunakan oleh tumbuhan pemangsa yang biasa digunakan antaranya adalah;

  • Dinding curam/licin yang menyebabkan serangga jatuh kedalam takungan berisi cecair penghadam yang mengandungi enzim atau bakteria penghurai.
  • Penggunaan cecair melekit seperti yang digunakan oleh ‘Flypaper traps’.
  • Pergerakan pantas seperti ‘Venus fly traps’.
  • Kaedah sedutan seakan-akan vakum yang menyedut mangsa.
  • Perangkap, seperti yang digunakan pada bubu atau ‘lobster-pot’, yang menghalang serangga yang masuk daripada menemui jalan keluar.


Keunikan teknik-teknik memerangkap yang digunakan oleh tumbuh-tumbuhan ini amat menarik dan menggambarkan betapa istimewanya tumbuhan ini membentuk kaedah tersebut. Cara yang digunakan hanya sesuai untuk mangsa-mangsa tertentu dan ada juga yang hanya aktif dengan syarat-syarat tertentu – seperti ‘venus fly trap’ yang hanya akan menutup apabila 2 daripada duri sensitifnya disentuh.

Spesis tumbuhan pemangsa ini amat istimewa untuk kita semua amati. Ia dapat mengubah persepsi kita mengenai tumbuh-tumbuhan yang dilihat sebagai hidupan yang kurang aktif (tidak bergerak, tindak balas yang lambat, tidak mampu berfikir dan tumbuh di mana sahaja ia ditanam atau dimana bijinya jatuh). Melalui pengamatan daripada spesis tumbuh-tumbuhan pemangsa ini, jelas menunjukkan tumbuhan mempunyai cara tersendiri untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran dan bernteraksi denganya untuk mendapatkan kelebihan baginya.

Apabila dilihat kebanyakan tumbuhan pemangsa ini pula, setiap satu mempunyai cara tersendiri yang amat unik. Pada satu ketika kita sendiri manusia tidak terfikir untuk menggunakan kaedah sedemikian rupa untuk memerangkap binatang. Seperti perangkap ‘lobster-trap’, bubu, kertas lalat (flypaper) yang dicipta oleh manusia - telah digunakan oleh tumbuh-tumbuhan ini sejak jutaan tahun dahulu!..


N. bicalcarata dengan duri di atas takungannya.

N. rajah merupakan spesis nephentes terbesar.

Periuk kera - Nepenthaceae (Nepenthes)

Speis tumbuhan pemangsa yang paling mudah dikenali kerana ia terdapat di kawasan tropika, Asia Tenggara dan sesetengahnya adalah tumbuhan unik di Gunung Kinabalu, Borneo seperti Nepenthes rajah yang merupakan spesis terbesar dalam kumpulan ini.

Periuk kera adalah kumpulan tumbuhan pemangsa yang mempunyai cecair takungan di dalamnya dengan dinding curam – bagi menghalang serangga yang jatuh keluar semula. Namun begitu bagi spesis Nepenthes bicalcarata pula ia menambahkan duri/jarum di atas takungnya bagi meningkatkan lagi kebarangkalian serangga untuk jatuh. Ia juga merupakan spesis unik di Borneo.

Terdapat pelbagai saiz dan bentuk periuk kera sahaja dan setiap satunya mempunyai ciri-ciri tersendiri dan kelebihan masing-masing. Nepenthes rajah misalnya bukan sahaja mempunyai takungan sehingga 2.5 liter malah adakalanya turut menjadikan reptilia dan mamalia kecil sebagai makanannya.


Perhatikan jejarum halus di atas permukaan daun 'venus flytrap'.

Venus flytrap (Dionaea muscipula)

Venus flytrap merupakan tumbuhan pemangsa yang paling menyerlah kerana mempunyai tindakbalas yang amat pantas – menjadikan ia seolah-olah seperti haiwan berbanding tumbuhan. Mekanisma pergerakan pada tumbuhan ini amat unik sehingga dapat memerangkap serangga yang pantas seperti lalat.

Bagi memastikan ia memerangkap serangga, terdapat duri-duri sensitif yang berada di dalam pemerangkap yang pada masa yang sama mengandungi cecair yang menarik minat serangga untuk datang. Hanya apabila 2 daripada duri-duri ini disentuh barulah pemerangkap akan ditutup. Manakala serangga yang terperangkap di dalamnya pula akan dihadamkan sehingga kering.

Apa yang menarik venus flytrap akan mengeluarkan bunga yang akan didebungakan oleh serangga juga. Bunga ini akan berada jauh lebih tinggi daripada pemerangkap – untuk memastikan serangga pendebunga selamat pula!


Tentacles melekit pada 'flypaper trap'.

Flypaper traps (Drosera capensis)

Flypaper traps pula menggunakan cecair melekit yang akan menyebabkan serangga tidak dapat melepasan diri. Ia kemudiannya akan menyaluti serangga tersebut sebelum dihadamkan. Ia juga antara tumbuhan yang mempunyai mekanisma pergerakan yang agak pantas (walaupun tidak sepantas venus flytrap).

Terdapat beberapa variasi daripada spesis ini seperti “butterworth” dan juga “sundews” yang menggunakan tentacles bercecair melekit ini. Cuma yang membezakan mereka adalah daun-daun pada spesis ini tidak bergerak sepertimana ‘flypaper trap’. Jadi teknik yang sama mungkin digunakan oleh beberapa spesis dengan sedikit kelainan/keunikan masing-masing.


'Sundew' dengan tentacles melekitnya.

'Butterworth' juga mempunyai teknik yang sama.

Cobra lily (Darlingtonia californica)

Juga dikenali dengan nama-nama lain seperti California pitcher plant atau cobra plant yang merujuk kepada tempat di mana ia hidup dan juga rupabentuknya yang seakan-akan ‘cobra’. Tumbuhan unik ini tidak menggunakan cecair, tetapi kaedah yang mengelirukan serangga yang masuk kedalam perangkapnya tanpa menemukan jalan keluar.

Ia mempunyai lubang di bahagian bawahnya, manakala ruang bumbung yang nipis menjadikan serangga keliru semasa mencari jalan keluar. Perangkap ini adalah seakan-akan bubu atau ‘lobster-trap’ di mana serangga yang masuk tidak akan menemui jalan keluar.

'Cobra plant' mempunyai teknik yang lebih mengelirukan.

'Cobra plant'.


Terdapat banyak lagi spesis tumbuh-tumbuhan pemangsa yang lain dengan ciri-ciri unik masing-masing. Jadi di sini dipaparkan sebahagian daripadanya sebagai panduan untuk anda mencari lebih banyak maklumat mengenainya. Jika tumbuh-tumbuhan mempunyai kemampuan untuk menangkap serangga dan binatang, mungkin banyak lagi keistimewaan mereka yang lain yang tidak kita sedari selama ini. Mungkin di lain masa kita akan menyentuh tentang perkara tersebut pula.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog