Selasa, 29 Disember 2015

Arapaima Gergasi Air Tawar

Arapaima, antara spesis gergasi air tawar yang terkenal.

Arapaiman bukan sahaja ikan yang mempunyai saiz yang amat besar, malah rupa bentuk dan juga warna yang amat cantik. Ikan gergasi air tawar ini dikenali sebagai “pirarucu” atau “paiche” oleh penduduk tempatan mempunyai nama saintifik ‘Arapaima gigas’ – sebagi salah satu spesis daripada beberapa spesis di dalam genus Arapaima. Namanya ‘pirarucu’ adalah bermaksud “pira”, iaitu ikan dan “urucum” yang bermaksud merah. Ikan ini mempunyai rupa dan warna yang amat menarik dan ada yang mengelarnya sebagai ‘ikan naga’.

Ikan-ikan arapaima boleh menjangkau ukuran sehingga 3 m (9.8 ft) dan berat sehingga 200 kilogram. Ia juga sering menjadi ikan hiasan bagi penggemar-penggemar ikan hiasan yang berkemampuan untuk memelihara spesis gergasi ini. Namun ia boleh bertukar menjadi spesis invasif sekiranya dilepaskan ke kawasan yang bukan merupakan habitat asal mereka. Kini ikan-ikan arapaima bersaiz besar adalah sukar untuk didapati di habitat asal mereka oleh kerana penangkapan berlebihan, kehilangan habitat dan sebagainya.

Ikan arapaima ini terdiri dari beberapa spesis berbanding pada asalnya ia dianggap hanya satu spesis sahaja. Spesis-spesis tersebut adalah;

  • Arapaima arapaima
  • Arapaima agassizii
  • Arapaima gigas
  • Arapaima leptosoma
  • Arapaima mapae


Spesis-spesis ini bertaburan di sepanjang lembangan Amazon dan jarang sekali melakukan migrasi ke bahagian-bahagian lain menyebabkan para pengkaji perlu melakukan pencarian ke kawasan spesifik mereka. Jadi kebarangkalian terdapat spesis lain adalah tinggi.

Penduduk tempatan menangkap ikan arapaima.

Warna sisik ikan arapaima yang menarik.

Merupakan antara ikan yang diminati untuk dipelihara.

Ikan-ikan arapaima akan mula membiak semasa musim perubahan dari air cetek dan sebelum musim banjir bermula kebiasaannya ia adalah sekitar May hinggalah ke August. Sarangnya akan dibina dengan keluasan 50 cm (20 in) lebar dan 15 cm (5.9 in) dalam di dasar yang berlumpur. Anak-anak ikan akan menetas apabila air mula naik dengan jumlah makanan yang lebih banyak.

Salah satu lagi ciri-ciri unik ikan arapaima adalah, ia menjaga anak-anaknya di dalam mulut ikan jantan seperti juga beberapa spesis ikan yang lain, antaranya adalah arowana (Osteoglossidae) dan juga ikan haruan (Channa striata). Manakala pada masa yang sama, ikan betina akan berada berdekatan dan mengawasi bahaya di persekitaran.

Memancing arapaima aktiviti yang diminati oleh sebahagian orang.

Arapaima di Thailand.

Anak-anak arapaima berenang dalam kumpulan.

Gambar tengkorak kepala ikan arapaima.

Ikan arapaima diburu secara berlebihan oleh manusia yang menyebabkan ianya hampir pupus. Walaupun ikan ini kemudiannya tersebar ke beberapa kawasan di serata dunia termasuk Malaysia dan Thailand, namun populasinya adalah semakin berkurangan di habitat asalnya. Gaya hidupnya yang kurang difahami, menyebabkan ia dengan mudah mencapai kepupusan sekiranya langkah-langkah pemeliharaan tidak diambil.


Walaupun ikan arapaima adalah antara gergasi air tawar, ia tidak disenaraikan sebagai ikan air tawar terbesar. Seperti yang saya katakan dalam artikel yang lepas, kita akan melihat beberapa spesis gergasi air tawar lagi untuk sama-sama menilai, spesis manakah sebenarnya yang merupakan ‘ikan air tawar terbesar’.








Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog