Jumaat, 6 Mei 2016

Tempoh Penghadaman Makanan Mengikut Jenis

Pemahaman mengenai pemakanan amat penting untuk semua.

Proses penghadaman merupakan proses penguraian zat-zat daripada makanan yang kita ambil setiap hari. Semasa proses penghadaman berjalan, badan memerlukan tenaga untuk menjalankan proses penghadaman ini. Memahami tempoh penghadaman boleh membantu kita merancang tempoh pengambilan jenis-jenis makanan di dalam tempoh sehari.

Walaupun secara lazimnya pengambilan makanan adalah untuk membekalkan tenaga dan juga zat makanan, pemakanan juga boleh menjadi sebaliknya kerana ia sendiri merupakan proses yang memerlukan tenaga. Sekiranya anda berkeadaan letih dan mengambil pula makanan yang memerlukan proses penghadaman yang lama – ia mungkin menyebabkan anda menjadi bertambah letih dan terpaksa tidur selepas mengambil makanan tersebut. Ini menjelaskan mengapa kita mengambil makanan tertentu semasa berpuasa. Perhatikan juga sebab-sebab mengapa anda menjadi mengantuk selepas makan di sini.

Walaupun terdapat perbezaan dari segi masa untuk menghadamkan makanan ini antara individu, namun ia memberikan gambaran kasar tentang masa yang diambil mengikut jenis makanan. Melalui pemahaman ini anda boleh membentuk tabiat pemakanan yang lebih baik bukan sahaja untuk diri anda sendiri malah keluarga dan rakan-rakan.



Fakta Penghadaman:

Proses penghadaman makanan mengambil masa keseluruhannya di antara 24 hingga 72 jam, dimana 6 hingga 8 jam adalah masa untuk melepasi perut dan usus kecil. Kemudian makanan akan memasuki usus besar untuk proses seterusnya dan juga penyerapan air. Proses pembuangan bahan tidak boleh dihadam bermula selepas 24 jam. Manakala pengeluaran sisa makanan secara penuh mungkin mengambil masa selama beberapa hari.



Malaysia yang kaya dengan pelbagai jenis makanan.

Makanan mentah memerlukan masa penghadaman yang panjang.

Masa yang diambil oleh makanan di dalam perut sebelum dikosongkan;

Air: apabila perut kosong, air akan terus meninggalkan perut dan melalui usus kecil.

Jus: buah dan sayuran, sup sayuran - 15 ke 20 minit.

Separa pepejal: salad campur, buah dan sayur - 20  ke 30 minit.

Buah-buahan: tembikai - 20 minit; tembikai lain seperti tembikai susu dan cantaloupe - 30 minit; oren, grapefruit, anggur - 30 minit, epal, pear, peach dan lain-lain - 40 minit.

Sayuran: salad sayuran mentah - tomato, salad, timun, saderi, cili hijau dan merah, dan sayuran berair yang lain - 30 ke 40 minit; sayuran yang di steam atau dimasak (sayuran berdaun seperti sawi, kangkung, bayam dan lain-lian) - 40 minit; zucchini, brokoli, bunga kobis, kacang panjang, jagung, labu dan lain-lain - 45 minit; sayuran dari jenis akar seperti lobak, bit, akar teratai dan lain-lain - 50 minit.



Karbohidrat separa-tepu (kanji): kacang acorn dan butternut squashes, jagung, kentang, keladi, keledek, chestnut (berangan) - 60 minit.

Karbohidrat tepu (bijian): beras perang, millet, buckwheat, jagung kering, oat - 90 minit; legume dan kacang - dari keluarga lentils seperti kacang peas, kacang parang, kacang hijau dan sebagainya - 90 minit; kacang soya - 90 minit.

Bijian dan kacang: bunga matahari, biji labu, bijan, pepita - 2 jam; kacang badam, kacang tanah, biji gajus, pecan, walnut dan kacang Brazil - 2 ½ ke 3 jam.

Hasil tenusu: susu skim, dan keju cottage atau ricotta - sehingga 90 minit; keju cottage dari susu penuh - 120 minit; keju daripada susu penuh jenis keras - 4 ke 5 jam.

Protein haiwan: kuning telur - 30 minit; keseluruhan telur - 45 minit, ikan cod, scrod, sebelah, ikan biasa - 30 minit; ikan-ikan berlemak seperti salmon, trout, herring - 45 minit; ayam (tanpa kulit) - 1 ½ ke 2 jam, ayam belanda (tanpa kulit) - 2 ke 2 ¼ jam; daging dan biri-biri - 3 ke 4 jam; dan khinzir - 4 ½ ke 5 jam.

Sayuran dan buah-buahan tidak boleh ditinggalkan.

Gabungan pelbagai jenis makanan. 

Gabungan yang lebih menyihatkan.

Untuk memastikan anda sentiasa bertenaga, pastikan anda memakan makanan yang lebih mudah dihadamkan terlebih dahulu dan barulah digabungkan dengan makanan yang memerlukan tempoh penghadaman yang lebih lama. Ini setidak-tidaknya, tidak menjadikan anda lesu selepas makan. Sebagai contoh anda bermula dengan jus buah - salad dan sayuran - kacang & kekacang - ikan atau daging.

Minuman air suam atau panas juga dapat membantu proses penghadaman yang lebih baik berbanding dengan air sejuk. Selain itu minuman tanpa kafein juga melancarkan proses pencernaan.

Makanlah pada waktu-waktu tertentu setiap hari, ini untuk memastikan jadual makan dan membuang air yang tepat setiap hari - tidak mengganggu jadual harian anda.


Ambil berat juga tentang pengambilan makanan tambahan seperti snek, coklat, kek dan sebagainya kerana ia mengandungi gula yang mengakibatkan pancreas perlu bekerja kuat untuk menghasilkan insulin dalam mengawal kandungan gula di dalam darah.

Amalkan tertib pemakanan yang baik bagi mengurangkan stress pada badan anda untuk menghadamkan makanan. Mengelakkan makan terlalu lewat pada waktu malam juga membolehkan makanan dihadamkan dengan baik tanpa mengganggu proses tidur. Perhatikan pemakanan anda supaya anda dapat meneliti dengan baik kesan pemakanan kepada tindak balas badan - untuk mengesan simptom alahan dan sebagainya.


Terdapat banyak makanan di luar sana yang boleh memberikan kita sumber tenaga dan sumber khasiat untuk memberikan kita tahap kesihatan yang baik. Pada masa yang sama dengan pemakanan juga boleh mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan. Jadi ia merupakan asas pengetahuan yang penting dalam menjamin kesihatan yang sempurna.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog