Selasa, 11 Ogos 2015

Haiwan Beracun dan Berbisa Menakutkan?

Tedung Selar, spesis ular berbisa paling digeruni.

Haiwan beracun dan berbisa sememangnya menakutkan kerana ia boleh mendatangkan mudarat dan adakalanya menyebabkan maut kepada manusia. Manakala racun bukan sahaja terdapat pada haiwan malah juga tumbuh-tumbuhan. Manusia sejak sekian lama cuba mengenali spesis-spesis haiwan dan tumbuhan beracun mahupun haiwan berbisa untuk mengelakkan kemudaratan tersebut dan adakalanya ia juga membawa kebaikan!.

Sememangnya dari dulu lagi manusia telah belajar menggunakan racun dan bisa dari haiwan mahupun tumbuhan untuk pelbagai kegunaan. Racun dari hidupan-hidupan ini adakalanya digunakan untuk memburu dan adakalanya untuk tujuan perubatan. Melalui perkembangan dunia perubatan moden khasiat racun dan bisa hidupan-hidupan ini lebih banyak dikaji untuk mengetahui potensinya dalam bidang perubatan.

Racun dan bisa dari haiwan merangkumi pelbagai kumpulan haiwan terdiri daripada mamalia, burung, amfibia, reptilia, ikan, serangga, dan haiwan-haiwan invertebrata yang lain. Jadi mengenali hidupan dan haiwan berbisa sememangnya penting bagi kita mengenalpasti  mudarat dan manfaat daripada hidupan-hidupan ini. Walapun racun dan bisa berpotensi untuk memnyebabkan maut kepada manusia, namun haiwan-haiwan ini juga mungkin boleh menyelamatkan nyawa dengan bisa itu juga.

Ikan Buntal


Ikan buntal boleh mengakibatkan kematian.

Ikan buntal atau pufferfish mempunyai racun dikenali sebagai tetrodotoxin yang boleh mengganggu sistem saraf dan menyebabkan kelumpuhan pada otot-otot penting untuk mengawal pernafasan serta degupan jantung.

Namun begitu toxin ini juga boleh digunakan untuk menahan kesakitan yang teruk seperti dalam kes chemotherapy. Para pengkaji di John Theurer Cancer Center mendapati toxin ini adalah 3,000 kali lebih kuat daripada penahan sakit ‘morphine’, tanpa gejala-gejala seperti ketagihan ataupun muntah-muntah.

Ujian lebih lanjut dilakukan termasuk pengujian ke atas pesakit-pesakit kanser untuk memastikan ia selamat digunakan. Ia adalah bertujuan sebagai perbandingan dengan ubat-ubatan yang lain sebelum mendapat kelulusan daripada U.S. Food and Drug Administration (USFDA).

Tedung Selar

Tedung selar merupakan ular paling digeruni dan mempunyai bisa yang boleh membawa maut. Namun begitu bisa ular ini seperti juga racun pada ikan buntal berpotensi sebagai ubat tahan penyakit yang lebih baik daripada morphine.

Kajian mengenai bisa ular tedung selar dilakukan oleh Professor Manjunatha Kini dari National University of Singapore yang menghasilkan bahan dari bisa ular tersebut mendakwa ia mungkin lebih kuat di antara 20 ke 200 kali ganda daripada morphine.

Kajian yang dilakukan ke atas tikus mendapati tikus-tikus yang mendapat rawatan daripada bahan tersebut adalah dua kali lebih tahan terdapat kesakitan thermal (suhu).

Kutu


Kutu yang terbenam sukar ditanggalkan.

Kutu akan meludah selepas ia membenamkan kepalanya kedalam kulit/daging. Air liurnya ini memastikan bekalan darah dapat terus mengalir tanpa gangguan (beku).

Ia adalah antara bahan yang dikataka berpotensi untuk mengelakkan para pesakit dengan risiko darah tersumbat (akibat darah beku). Kajian ini adalah satu lagi bahan yang dikaji oleh Professor Manjunatha Kini dari National University of Singapore yang mengasingkan molekul daripada air liur kutu untuk menghasilkan ubatan dengan kekuatan 70 kali lebih kuat berbanding agen anti-pembekuan darah semulajadi di dalam badan manusia.

Ubatan ini dikatakan memberikan kesan yang baik ke atas haiwan setakat ini, namun ujian lebih lanjut masih perlu dijalankan sebelum ia sedia untuk digunakan ke atas manusia.

Sea Anemone (buran)

Sebuah syraikat biotechnolgy dari Seattle iaitu Kineta pula menghasilkan rawatan menggunakan toxin daripada ‘sea anemone’ untuk para pesakit dengan masalah auto-immune seperti penyakit ‘multiple sclerosis’ di mana sell-sell immune di dalam badan menyerang sell-sell badan yang baik/sihat.

Toxin yang dibebaskan oleh sea anemonea adalah bertujuan untuk mengelakkan gangguan pemangsa seperti udang/lobster mengandungi bahan yang dikenali sebagai ShK-186 yang memberi kesan kepada laluan potassium (potassium channels) tertentu dalam badan. Antibodi yang mengikat pada laluan ini mungkin menyebabkan keadaan autoimmune, dan menyasarkan pada kesan ini akan memberikan rawatan yang lebih efektif.

Menurut CEO dan President bagi Kineta, Dr. Chuck Magness, kaedah terapi biasa mematikan lebih banyak sistem immune, yang boleh mengakibatkan pesakit terdedah kepada masalah berkaitan immune yang lain. Ubatan ini juga menunjukkan rangsangan kepada metabolism, dan mempunyai potensi untuk merawat masalah obesity.

Fire-bellied toad


Warna garang melambangkan beracun.

Katak kecil yang beracun ini akan merembeskan racun apabila diganggu, namun begitu disebalik racunnya ini turut mengandungi protein yang boleh merawat luka.

Peptides (sejenis protein) daripada racun tersebut menggalakkan pertumbuhan saluran darah menurut professor Christopher Shaw daripada Queen's University di Belfast School of Pharmacy yang menjalankan kajian ke atas katak tersebut. Ubatan yang menggunakan toxin ini berpotensi mengurangkan kesan parut dengan mempercepatkan proses penyembuhan.

Ubatan ini adalah dalam peringkat akhir sebelum menemui pasaran untuk kegunaan manusia dan di patentkan di China dan United States.

Katak ‘Waxy Monkey


Katak 'waxy monkey' mempunyai racun yang pelik.

Katak yang mendapat gelaran sebegini tentunya melambangkan kesan daripadanya racunnya. Racun katak ini pernah digunakan untuk merangsang kuda perlumbaan dan mengakibatkan kuda terebut menjadi kebas dan hyperactive.

Penggunaan dengan betul bagaimanapun dapat mengawal pertumbuhan salur darah dan dikenali sebagai ‘angiogenesis’. Jadi ubatan daripada toxin katak ini dapat mengawal penyakit disebabkan pertumbuhan salur darah tidak terkawal seperti buta akibat diabetes dan juga rheumatoid arthritis yang berkait rapat dengan saluran darah.

Menurut Christopher Shaw daripada Queen's University di Belfast School of Pharmacy ciri-ciri anti-angiogenic pada toxin katak tersebut boleh membuktikan ia boleh digunakan untuk mewarat penyakit-penyakit tersebut.


Berikut dengan kehilangan habitat haiwan-haiwan ini, para penyelidik bukan sahaja perlu membuktikan kajian mereka untuk kegunaannya sebagai ubatan, malah sebelum hidupan itu sendiri pupus. Bukan itu sahaja, oleh kerana haiwan-haiwan beracun dan berbisa ini amat ditakuti ia biasanya mendapat reputasi buruk di kalangan manusia dan dihapuskan. Ya, mungkin kita perlu berfikir sejenak tentang fungsi mereka yang belum kita ketahui.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog