Isnin, 27 Ogos 2012

Siapakah Frank Gehry Pereka Yang Dinobatkan Oleh Mark Zuckerberg Untuk Pembangunan Pejabat Facebook Yang Baru?

Frank Owen Gehry dalam perbincangan

Nama sebenarnya adalah Frank Owen Gehry dilahirkan pada 28 Febuari 1929 adalah seorang arkitek terkemuka yang telah membina banyak bangunan terkemuka dunia. Seterusnya menarik minat pengasas Facebook Mark Zuckerberg untuk proses pembangunan pejabat Facebbok seterusnya di Melno Park, berhampiran Paulo Alto, California.

Nama sebenar beliau semasa dialhirkan adalah Frank Owen Goldberg  di Toronto, Ontario kepada pasangan Irwin dan Thelma yang berketurunan Yahudi Poland. Semasa kecil beliau diberi galakan oleh neneknya untuk membina bangunan menggunakan kepingan terbuang dari kedai datuknya. Menggunakan lantai ruang riadah rumah sebagai tempat beliau mereka bangunan-bangunan mengikut kretiviti pemikiranya pada masa itu. Manakala beliau juga sering meluangkan masa bersama ibu bapanya untuk melukis di mana ia turut diperkenalkan dengan dunia seni. Walaupun bapanya tidak menaruh harapan yang tinggi kepada beliau, ibunya tetap memberikan galakan tentang potensinya.

Pada 1947 beliau berpindah ke California dan bekerja sebagai pemandu trak penghantaran. Pada masa itu beliau belajar di Los Angeles City College. Di sana beliau mencuba beberapa bidang termasuk pengacara radio, serta chemical engineering di mana beliau mendapati bidang tersebut tidak begitu sesuai dengan dirinya. Sehingga beliau mengingati kembali minatnya pada seni, muzik dan zaman kecilnya sendiri bersama galakan neneknya. Ini membawa beliau untuk mencuba kepada bidang arkitek (senireka).

Bangunan di New York
Pada tahun 1952, beliau berkahwin dengan Anita Snyder dan dalam tahun 1956 beliau menukar namanya kepada Frank O. Gehry atas dorongan isterinya bagi mengurangkan tekanan anti -Yahudi pada masa itu. Gehry mendapat kecemerlang dengan Bachelor of Architecture degree dari USC (University of Southern California) pada tahun 1954. Ini diikuti dengan perkhidmatan di dalam tentera  dan berpindah ke Cambridge pada tahun 1956 untuk menuntut dalam bidang perancangan Bandar dari Harvard Graduate School of Design. Beliau tidak menamatkan pengajiannya dalam bidang ini dan terpaksa meninggalkannya dengan kecewa. Peluang baginya terbuka apabila diberikan peluang dalam satu projek bersama professornya dalam pembinaan istana oleh seorang dictator Cuba iaitu Fulgencio Batista (1901-1973).

Pada tahun 1966 beliau bercerai dengan isterinya Anita Snyder dan berkahwin dengan Panamian Berta Isabel Aguilera pada tahun 1975 (pasangannya hingga ke hari ini). Beliau mempunyai dua anak perempuan melalui perkahwinan yang pertama dan dua anak lelaki daripada perkahwinannya yang kemudian.

Sumbangan belaiu pada dunia senibina tidak sentiasa diterima dengan baik oleh para pengkritik. Namun hasil kerja yang dihasilkan di seluruh dunia jelas menunjukkan penerimaan orang ramai yang meminati senibina yang berbeza. Malah pembianan The Walt Disney Concert Hall di Downtown Los Angeles juga mengalami pelbagai masalah dengan kos pembinaan tambahan sebanyak $174 juta. Wow, bagi sebuah firma arkitek mungkin ini merupakan satu tamparan hebat. Namun perlu diingat mengenai kos keseluruhan projek juga dan punca-punca tambahan kos.

Disney Concert Hall rekaan yang popular.
Novartis Pharma
Untuk memberi gambaran tentang hasil usaha beliau terhadap dunia senibina mari kita lihat beberapa rekaan beliau di serata dunia;


i) Virta Design Museum, Weil am Rhein, Germany di bina pada tahun 1989 antara bangunan yang mempunyai ciri-ciri pembinaan beliau yang berikutnya.

ii) Disney Village, Disneyland Paris, France di bina pada tahun 1992 sebagai sebahagian daripada komplek Disneyland Paris.

iii) Olympic Fish, Olympic Village, Barcelona, Spain juga dibina pada tahun 1992 yang menjadi mercu tanda Perkampungan Olympic pada tahun tersebut.

iv) Dancing House, Prague, Czech Republic pada tahun 1995 adalah kerjasama di antara pereka Croatia-Czech, Vlado Milunic dan Frank Gehry.

v) Guggenheim Museum Bilbao, Bilbao, Spain di bina pada tahun 1997 mempunyai ciri-ciri pembinaan Gehry yang berikutnya.

vi) Gehry Tower, Hanover, Germany di bina pada tahun 2001 dengan ciri-ciri istimewa iaitu bangunan yang kelihatan seakan-akan berputar.

vii) Walt Disney Concert Hall, Los Angeles, California di bina ada tahun 2003 yang menjadi ikon dan juga menjadi bahan krikitan kepada Gehry.

viii) MARTa Museum, Herford, Germany di bina pada tahun 2005, di mana rupa bentuk mempunyai ciri-ciri seperti Walt Disney Concert Hall.

ix) Novartis Pharma A.G. Campus, Basel, Switzerland di bina pada tahun 2009 juga mempunyai ciri-ciri yang sama dengan Walt Disney Concert Hall, tetapi menggunakan bahan binaan yang berbeza.

x) New York by Gehry at Eight Spruce Street, New York City, New York di bina pada tahun 2011 menampilkan ciri-ciri kelainan pada bangunan pencakar langit. Keunikan bangunan ini jelas menunjukkan keunikan beliau dalam kerja-kerja senibina.

xi) Opus Hong Kong, Hong Kong, China juga di bina pada tahun 2011 menampilkan ciri-ciri unik senibina untuk bangunan kediaman 12 tingkat.


Banyak lagi bangunan-bangunan yang dalam proses pembinaan membabitkan penglibatan belaiu sebagai pereka antaranya termasuklah Guggenheim Abu Dhabi, Abu Dhabi, United Arab Emirates yang dijangka akan siap pada tahun 2013.

Walaupun sering di kritik akan rekabentuk yang kurang esktetik , Frank Gehry tetap merupakan seorang pereka yang diminati di seluruh dunia. Mungkin juga belau hanya dilantik oleh syarikat pembangun dan banyak lagi faktor yang perlu diambil kira bila ianya melibatkan dunia perniagaan global. Apa yang saya harap penampilan artikel ini sedikit sebanyak dapat memberikan inspirasi tentang pembangunan diri seseorang terhadap minat mereka pada sesuatu bidang.

Dancing House, Prague
Guggenheim Abu Dhabi, Abu Dhabi, United Arab Emirates suatu lagi mercu tanda di UAE.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog