Sabtu, 11 Ogos 2012

Kuih-muih Tradisi Tak Mungkin Ada Pengganti (Evergreen)


Bila menjelang hari raya banyak sekali kuih-muih raya mula dijual di pinggir-pingir jalan dan tak kurang juga yang menyediakan sample-sample kuih raya untuk kenalan-kenalan di pejabat. Kebanyakan kuih-muih hari ini dibuat menggunakan ‘margerine’ dan ‘butter’ di mana selain kandungan lemaknya tinggi, ianya juga menyebabkan si pemakan menjadi cepat mual! Lambakan kuih-muih moden ini menyebabkan kuih tradisional kita semakin dipinggirkan. Mari kita lihat apa yang menyebabkan kuih-muih ini semakin pupus.


Untuk mengetahui punca-punca mengapa kuih-muih tradisi ini semakin dilupakan, kita terlebih dahulu perlu melihat secara dekat mengenai ciri-ciri terperinci setiap kuih yang unik ini.

Kuih Siput, ranggup dan berperisa
i)                   Kuih Siput; - kuih siput merupakan kuih yang pertama sekali melintasi pemikiran saya bila berkaitan dengan kuih raya. Kuih ranggup yang boleh diperbagaikan rasanya samada pedas atau kari ini bersaiz kecil dan menyerupai siput. Proses pembuatan memerlukan setiap ulas kuih digintil menggunakan acuan kuih tersebut. Pembuat perlu mahir bagi mendapatkan saiz yang sesuai dan sekata.

ii)        Kuih Bahulu; - merupakan kuih kedua kegemaran saya. Bagi sesiapapun yang mengenali kuih bahulu pastinya akan teringatkan ‘bahulu ikan’. Bahulu ikan adalah bentuk kuih yang terdapat dalam acuan kuih bahulu. Biasanya akan menjadi idaman sesiapa sahaja yang menikmati kuih bahulu. Proses pembuatan kuih bahulu agak rumit kerana telur perlu dipukul dan dikekalkan ‘kembang’ untuk setiap pembakaran. Pembakaran menggunakan sabut kelapa pula mungkin menyebabkan proses ini memakan masa yang panjang. Satu yang ingin saya beritahu di sini, namun begitu bahulu yang dibakar dengan sabut kelapa – tiada tolok bandingnya lagi.

Bahulu ikan sentiasa menjadi buruan kanak-kanak
iii)                Kerepek Ubi; - kerepek ubi agak istimewa kerana dalam menusajian kuih tradisi, kerepek ubi merupakan antara menu yang tidak menggunakan tepung. Ubi kayu yang direbus akan dipotong-potong nipis dan dijemur untuk dikeringkan. Ubi yang telah cukup kering akan digoreng dan ‘disira’ bersama-sama dengan gula.
Banyak variasi kerepek ubi namun kerepek ubi bersira
gula merupakan sajian istimewa hari raya
iv)            Kuih Ros; - kuih ros atau ada juga yang memanggilnya kuih goyang memerlukan proses goyangan untuk mengeluarkan kuih dari acuan semasa proses menggoreng dijalankan. Menggunakan bahan daripada tepung beras kuih ini agak rangup. Proses pembuatan biasanya memakan masa yang lama kerana kuih perlu dimasak satu demi satu (mengikut bilangan acuan).

Kuih Ros juga manis dan ranggup
v)       Kuih Sepit; - kuih sepit mempunyai rasa seakan-akan kuih ros tetapi ianya dimasak menggunakan api (acuan yang diletakkan di atas api/ bara). Jadi kuih ini kurang berminyak dan sesuai sekali untuk dimakan sesiapa sahaja. Setelah dimasak di atas api, kuih ini akan dikeluarkan dan dibentuk mengikut selera pembuat samada dilipat, digulung atau apa sahaja bentuk mengikut kreativiti masing-masing.

Terdapat pelbagai bentuk kuih sepit tetapi
rasanya tetap sama
Banyak lagi kuih-muih tradisi yang lain sekiranya perlu disenaraikan kesemuanya - mungkin saya perlu menyambungnya di dalam artikel yang lain. Sekiranya ingin dibandingkan dari segi rasa dan kualiti saya tetap akan memilih kuih-muih tradisi yang sememangnya sedap lagi menyihatkan. Memandangkan hari ini sudah jarang kita lihat kuih-muih ini disajikan semasa beraya di rumah kenalan-kenalan apatah lagi untuk melihat bagaimana ianya dibuat.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog