Khamis, 23 Februari 2017

Pembangunan HSR Oleh China Yang Memberangsangkan

Shanghai Maglev merupakan keretapi terpantas di China.

HSR (High Speed Rail) tidak diketahui secara umum melainkan baru-baru ini. Walaupun China tidak sepopular negara-negara lain seperti Jepun, France dan German namun pembangunan industri HSR di China berlaku dengan kepantasan yang amat pantas memandangkan keupayaan China dalam merealisasikan pembangunannya. Malah rangkaian sistem pengangkutan HSR di China adalah jauh lebih panjang berbanding mana-mana negara di dunia.

Perkhidmatan HSR mula digunakan di China pada April, 2007 dan terus dibangunkan secara berperingkat-peringkat ke seluruh bandar-bandar utama di China. Apa yang menarik, China bukan sekadar membangunkan rangkaian pengangkutan mereka sendiri malah turut membangunkan sistem HSR mereka sendiri melalui pemindahan teknologi dengan syarikat-syarikat lain dari serata dunia. Tanpa kemampuan ini, sistem pengangkutan HSR China mungkin memakan masa yang lebih lama selain memakan kos pembinaan yang lebih tinggi.

Keretapi-keretapi yang dibangunkan di China.

Kilang pemasangan gerabak-gerabak keretapi HSR.

Pembinaan rangkaian landasan HSR yang berlaku secara pesat di serata China.

Dalam tempoh yang singkat, China bukan sahaja berjaya membina rangkaian HSR di negaranya malah membangunkan sistem HSR yang boleh dibangunkan di negara-negara lain. Kemampuan ini bukanlah dilakukan oleh China sahaja, malah secara kerjasama dengan negara-negara yang mempunyai kepakaran mengenai teknologi HSR seperti negara-negara yang disebutkan di atas.

Melalui pembangunan teknologi oleh China kos pembinaan HSR dapat dikurangkan kerana China turut membina kemudahan pembinaan keseluruhan sistem HSR daripada pembinaan landasan sehinggalah kepada sistem kawalan aliran trafik HSR sendiri. Ini termasuk kilang-kilang pembinaan gerabak moden yang mementingkan keselesaan dan keselamatan pengguna.

Pembangunan sistem ini termasuklah kemudahan rekabentuk dan pengujian keretapi-keretapi baru yang direkabentuk sendiri di China hasil daripada pemindahan teknologi yang diperolehi dari Alstom (France), Siemens (Germany), Bombardier (Germany) dan juga Kawasaki dari Jepun. Kesungguhan China dalam pembangunan sistem pengangkutan HSR ini dapat menjimatkan masa pengangkutan para pengguna selain meningkatkan lagi taraf pembangunan China yang semakin pesat.


Keretapi HSR yang dibangunkan di China.

Stesyen HSR di Shanghai yang terus menerima laluan-laluan baru.

Penggunaan teknologi dari China ini bukan sahaja lebih murah, malah ia juga lebih pantas memandangkan China turut membina sistem pembinaan rangkaian HSR dalam tempoh yang singkat. Sistem pengangkutan HSR adalah jauh lebih efisyen bagi perjalanan di bawah jarak 500 km (310 mi) kerana ia ternyata lebih pantas berbanding pengangkutan udara. Ia merupakan sebab utama mengapa HSR adalah lebih popular di negara-negara membangun. Apakah pendapat anda mengenai sistem pengangkutan ini?



Free Download


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog