Khamis, 9 Februari 2017

Hotel Hutan Menegak Pertama Asia, Nanjing, China

Konsep "Hutan Menegak" bakal menjadi trend baru.

Pembangunan pesat dan pencemaran udara adalah dua perkara yang saling berkait. Namun sebagai manusia yang diberikan akal pemikiran, sudah tentunya kita memikirkan jalan penyelesaian terbaik tanpa mengabaikan kemjuan yang juga penting kepada manusia. Pembinaan bangunan “Hutan Menegak” atau juga dikenali sebagai “vertical forest”, kini semakin giat dibina termasuk di negara-negara Asia seperti China.

Bangunan yang akan didirikan sebagai ‘hutan menegak’ tersebut adalah sebuah hotel yang dimiliki oleh rangkaian Hyatt Hotel yang terdiri daripada 2 buah bangunan yang terletak di Bandar Nanjing, China. Apa yang menarik selain daripada dipenuhi oleh tumbuh-tumbuhan, kedua-dua bangunan tersebut dikatakan berupaya untuk menyerap sehingga 25 ton CO2 setiap tahun. Pada masa yang sama pula ia bakal membebaskan sehingga 60 kg Oksigen sehari.

Bangunan ini adalah hasil rekabentuk oleh pereka Italy iaitu Stefano Boeri yang telah menyiapkan projek yang seumpamanya di Milan pada tahun 2014 lagi. Projek di Nanjing dijangka akan disiapkan menjelang 2018. Ia juga akan menempatkan sehingga 1,100 batang pokok dan 2,500 tumbuhan-tumbuhan lain.

Menara berkembar yang dipenuhi dengan tumbuh-tumbuhan.

Satu daripada menara ini akan menempatkan Hotel Hyatt.

Bangunan pertama rekaan Stefano Boeri di Milan siap pada tahun 2014.

Satu daripada bangunan tersebut dengan ketinggian 335 kaki merupakan bangunan Hotel Hyatt beserta kolam renang di bumbungnya. Manakala bangunan kedua pula akan menempatkan bangunan pejabat, muzium, sekolah rekabentuk bangunan hijau dan kelab persendirian sehingga ke tingkat-38.


Bangunan berkonsepkan ‘hutan menegak’ ini akan terus berkembang di serata bandaraya utama dunia. Walaupun tidak semua bangunan di bandar-bandar utama menyerupai bangunan rekaan Stefano Boeri, namun kebanyakan bangunan hari ini turut menyediakan ruang yang banyak untuk diisi dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan yang menyegarkan udara.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog