Khamis, 24 Oktober 2013

Makanan Tradisi Malaysia, Ulam - Kacang Kelisa, Kacang Botol.


Seperti yang kita sedia maklum ulam-ulaman amat penting kepada masyarakat Melayu khususnya dan masyarakat Malaysia umumnya. Bagaimanapun ulam-ulama ini mungkin kalau dibandingkan dengan masyarakat lain mungkin ianya seperti salad yang bersifat segar/mentah dan sebagai pembuka selera (appetizer). Hari ini kita akan melihat tentang ulaman kacang kelisa/ kacang botol.

Kacang kelisa mudah ditanam di sekitar rumah kerana penjagaannya yang tidak rumit. Kacang botol biasanya ditanam di tepi pagar dan melilit pada pagar. Penjagaannya yang mudah membolehkan kacang kelisa tumbuh subur dan kenghasilkan buah dengan banyak sepanjang musim. Adakalanya kacang kelisa ini tumbuh dan melilit pada pokok yang lain sekiranya tidak disediakan junjung yang khas. Pokok kacang kelisa juga boleh bertahan lama dan terus menghasilkan buah yang banyak.

Penanamnya juga amat mudah iaitu melalui benih yang diperolehi dari kacang tua yang akan bertukar menjadi hitam. Biji di dalamnya boleh disimpan sehingga sedia untuk ditanam. Anda boleh menanam beberapa biji, benih kacang kelisa dalam satu lubang cetek untuk memudahkan benih bercambah. Siram benih pagi dan petang dan bajai mengikut keperluan apabila ia mula tumbuh.

Ulaman kacang kelisa biasanya dinikmati secara mentah atau dicelur. Kacang kelisa yang muda amat enak dinikmati samada begitu sahaja atau dengan gandingan sambal belacan mahupun sambal-sambal yang lain. Ada juga yang mencelur terlebih dahulu kacang kelisa sebelum dinikmati dengan nasi disamping lauk-pauk yang lain. Selain itu kacang kelisa turut disediakan sebagai hidangan atau dicampur ke dalam masakan lain seperti ikan dan ayam.

Selain kacang kelisa, kacang panjang juga boleh dijadikan ulam sama seperti kacang kelisa. Berbanding kacang panjang, kacang kelisa lebih mudah untuk ditanam dan penjagaannya juga lebih mudah. Bagi yang meminati ulam-ulaman ini, bolehlah mencuba untuk menanam kacang kelisa di pinggir rumah anda nanti.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog