Thursday, December 29, 2016

Hutan Dalam Bandar, KL Eco Park

KL Eco Park, taman unik di tengah Bandaraya Kuala Lumpur.

KL Eco Park bukanlah satu lokasi baru, ia sebelumnya dikenali sebagai Hutan Simpan Bukit Nanas yang terletak di tengah-tengah Bandaraya Kuala Lumpur. Ia merupakan kawasan yang dikhaskan sebagai hutan simpan semenjak 1906 lagi. Lokasinya berhampiran Menara Kuala Lumpur menambahkan lagi keunikan kedua-dua lokasi penting ini dan memudahkan lawatan daripada para pengunjung.

KL Eco Park mempunyai tarikan tersendiri bagi para pelawat dengan menyediakan laluan-laluan khas seperti Laluan Merbau (360m), Laluan Jelutong (300m) dan Laluan Kanopi (200m) dengan ketinggian 21 meter di atas pokok. Ia merupakan antara tarikan yang membantu para pengunjung untuk mengenali hutan tropika dengan lebih dekat.

Gerbang di KL Eco Park. 

Dahulunya dikenali sebagai Hutan Simpan Bukit Nanas.

Antara laluan di KL Eco Park.

Secara keseluruhannya terdapat sekitar 233 spesis pokok dan 12 spesis haiwan yang menjadikan KL Eco Park sebagai habitat mereka. Manakala spesis haiwan-haiwan tersebut tidak termasuk burung-burung yang kebiasaannya dilihat melewati taman ini pada masa-masa tertentu.

Walaupun bayaran masuk ke taman ini adalah PERCUMA, cadangan untuk mengenakan bayaran kepada para pengunjung untuk masa akan datang telahpun disuarakan. Bayaran yang dikenakan adalan untuk membantu kerja-kerja penyelenggaraan dilakukan dengan lebih kerap dalam memastikan kemudahan taman berada dalam keadaan yang baik. Harga tiket yang dicadangkan adalah RM12 bagi dewasa dan RM4 bagi kanak-kanak. Manakala tiket bagi pelancong pula adalah RM40 dewasa dan RM18 bagi kanak-kanak.

Titian 'Canopy Walk'.

Melalui laluan 'Canopy Walk'.

Berlatar belakangkan Bandaraya Kuala Lumpur.

Laluan ke 'Canopy Walk'.

Sekiranya anda berminat untuk melihat lebih lanjut keunikan KL Eco Park bolehkah mengunjungi taman ini dengan segera sementara ianya masih lagi percuma. Bayaran tiket masuk tersebut tidaklah terlalu tinggi sekiranya taman ini dapat mengekalkan kemudahan yang baik dan juga pengurusan yang efektif.

Waktu lawatan adalah di antara 7:00 am hinggalah 6:00 pm setiap hari.

Untuk maklumat lanjut, anda bolehlah menghubungi:

Forestry Department of Peninsular Malaysia Headquarters,
Jalan Sultan Salahuddin, 50660 Kuala Lumpur.

Phone No: +603-2070 6342
Fax No: 603-2692 5657
Hotline : 1-800-88-5776

Email : webmaster@forestry.gov.my
website: www.forestry.gov.my








Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...