Isnin, 25 September 2023

Mengenali Kupang Mediterranean, Mytilus galloprovincialis

Kupang Mediterranean di persekitaran semulajadi.

Kupang Mediterranean, secara saintifiknya dikenali sebagai Mytilus galloprovincialis, adalah spesies kerang yang berasal dari Laut Mediterranean. Ia adalah salah satu spesies kupang yang paling biasa dan penting dari segi ekonomi di rantau ini. Kupang ini mempunyai sejarah yang panjang di alam liar dan juga telah menjadi popular dalam industri akuakultur di seluruh dunia.
 
Di alam liar, kupang Mediterranean biasanya ditemui di sepanjang pantai Laut Mediterranean, dari pantai barat Sepanyol dan Perancis ke pantai timur Turki dan Laut Hitam. Mereka hidup dengan baik di zon intertidal dan subtidal, melekat pada batu, cerucuk, dan substrat lain menggunakan benang byssal mereka. Benang ini adalah struktur berserabut yang kuat yang membolehkannya melekat dengan kukuh pada tempatnya, walaupun di kawasan yang mempunyai arus yang kuat.
 
Kerang Mediterranean telah menjadi sumber makanan yang berharga selama berabad-abad di rantau Mediterranean. Mereka adalah pemakan penapis, bermakna mereka memperoleh nutrien mereka dengan menapis alga mikroskopik dan plankton daripada air. Pemakanan semulajadi ini menyumbang kepada nilai pemakanan dan rasa mereka. Di alam liar, mereka dituai dengan tangan atau menggunakan kapal korek.
 
Populariti kupang Mediterranean dalam industri akuakultur boleh dikaitkan dengan beberapa faktor. Kadar pertumbuhan yang cepat, kebolehsuaian kepada pelbagai keadaan persekitaran, dan kapasiti pembiakan yang tinggi menjadikannya sesuai untuk akuakultur. Proses pemeliharaan kerang Mediterranean biasanya melibatkan pengumpulan benih liar (kupang muda - spat) dan kemudian memindahkannya di atas tali atau dalam beg jejaring yang digantung di dalam air. Kaedah ini mengurangkan keperluan untuk infrastruktur yang luas dan membolehkan penuaian yang cekap.

Kupang-kupang melekat pada permukaan dan membesar di lokasi tersebut secara berkumpulan.
 
Pemasaran kupang Mediterranean untuk akuakultur melibatkan mempromosikan kemampanan dan faedah pemakanan mereka. Mereka kaya dengan protein, asid lemak omega-3, vitamin dan mineral, menjadikannya pilihan makanan laut yang sihat. Industri kerang juga menekankan impak alam sekitar yang rendah daripada penternakan kupang, kerana ia membantu menapis dan meningkatkan kualiti air sambil mengurangkan lebihan nutrien di kawasan pantai.
 
Berikut mari kita lihat pula beberapa hidangan popular menggunakan kupang Mediterranean di daerah di mana ianya banyak dipasarkan. Kupang ini juga kian popular di luar kawasan Mediterranean berikutan popularitinya yang semakin meningkat.
 
1. Moules Marinières: Hidangan Perancis klasik kerang Mediterranean yang dimasak dalam sup wain putih, bawang merah, bawang putih dan herba. Ia sering dihidangkan bersama roti berkerak untuk menyerap kuahnya.
 
2. Spaghetti alle Cozze: Hidangan pasta Itali yang menampilkan kupang Mediterranean, bawang putih, tomato dan kadangkala kepingan cili, dihidangkan di atas spageti atau linguine.
 
3. Kupang dalam Mentega Bawang Putih: Penyediaan yang ringkas dan lazat di mana kerang dimasak dalam sos mentega bawang putih yang kaya, selalunya dihiasi dengan pasli segar.
 
4. Paella: Hidangan nasi tradisional Sepanyol yang boleh termasuk kupang Mediterranean bersama dengan pelbagai makanan laut dan bahan lain seperti kunyit, lada benggala dan kacang polong.
 
5. Kupang dalam Kari Thai: Hidangan gabungan di mana kupang Mediterranean direbus dalam sos kari Thai berasaskan santan, diselitkan dengan serai, halia dan cili.
 
Kepelbagaian kupang Mediterranean dalam pelbagai masakan dan reputasinya sebagai pilihan makanan laut yang mampan telah menyumbang kepada popularitinya di kedua-dua restoran dan dapur rumah di seluruh dunia.

Bentuk kupang dan ciri-ciri fizikal unik yang membezakannya daripada kupang-kupang yang lain.
 

 
Pemeliharaan Kupang Mediterranean (Mytilus galloprovincialis) dijalankan di pelbagai kawasan pantai di seluruh dunia, terutamanya di kawasan yang mempunyai kualiti air dan keadaan persekitaran yang sesuai untuk penternakan kupang. Beberapa lokasi di mana kupang Mediterranean ditanam termasuk:
 
1. Laut Mediterania: Seperti namanya, kupang Mediterranean berasal dan ditanam secara meluas di Laut Mediterranean, termasuk negara seperti Sepanyol, Itali, Greece, Perancis dan Turki.
 
2. Pantai Atlantik Portugal: Pinggir pantai Atlantik Portugal, terutamanya di kawasan seperti Algarve dan Aveiro, menyokong akuakultur kupang Mediterranean.
 
3. Pantai Atlantik Sepanyol: Sepanyol, dengan pantai Atlantik yang panjang dan keadaan yang menggalakkan, merupakan pengeluar utama kupang Mediterranean. Galicia, khususnya, terkenal dengan penanaman kupangnya.
 
4. Perancis: Wilayah pantai Perancis, termasuk Brittany dan Normandy, mempunyai operasi penternakan kupang yang mantap.
 
5. Itali: Kerang Mediterranean ditanam di sepanjang pantai Itali, terutamanya di kawasan seperti Laut Adriatik dan Teluk Naples.

Masakan unik berasaskan kupang Mediterranean yang menarik.
 
6. Greece: Greece mempunyai industri penternakan kupang yang ketara, dengan Laut Aegean dan Laut Ionia menjadi kawasan penternakan kupang yang penting.
 
7. Turki: Pantai Turki di sepanjang Laut Mediterranean dan Laut Aegean adalah satu lagi wilayah lokasi kupang Mediterranean diternak.
 
8. Laut Hitam: Beberapa bahagian Laut Hitam, termasuk garis pantai negara seperti Bulgaria dan Romania, juga menyokong pemeliharaan kupang.
 
9. New Zealand: Walaupun bukan asli New Zealand, kupang Mediterranean telah diperkenalkan dan ditanam di perairan di seluruh negara, dengan ladang di kawasan seperti Marlborough Sounds.
 
10. Australia: Kerang Mediterranean ditanam di bahagian Australia, termasuk Tasmania dan Australia Selatan.
 
11. Amerika Syarikat: Di Amerika Syarikat, kupang Mediterranean dipelihara di sepanjang Pantai Pasifik, terutamanya di negeri seperti California dan Washington.
 
12. Afrika Selatan: Di sepanjang pantai Afrika Selatan, kupang Mediterranean ditanam di kawasan seperti Teluk Saldanha dan Knysna.

Antara masakan lain, kupang Mediterranean yang menyelerakan.
 
Ini hanyalah beberapa contoh lokasi di mana penternakan kerang Mediterranean berlaku. Kesesuaian persekitaran pantai dan kualiti air memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan penternakan kerang di kawasan tersebut. Oleh kerana kawasan penternakan yang meliputi hampir di seluruh dunia maka kupang Mediterranean lebih mudah didapati. Namun begitu terdapat banyak jenis kupang-kupang tempatan yang lebih popular untuk pasaran setempat dan untuk kegunaan pengguna secara umum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog