Isnin, 3 Julai 2017

Penjanaan Solar Terapung Terbesar di China Sumber Tenaga Bersih

Panel solar terapung disusun untuk menghasilkan elektrik.

Penjanaan tenaga bersih daripada sumber solar, angin, ombak, thermal dan sebagainya terus dipertingkatkan di seluruh dunia dalam usaha mengurangkan penjanaan tenaga menggunakan bahan api fosil yang mencemarkan pada masa yang sama mengurangkan risiko loji tenaga nuklear.

Walaupun penjanaan tenaga solar terapung seperti ini bukanlah yang pertama, namun China menggunakan ruang yang disediakan daripada lokasi ini yang terbina daripada aktiviti manusia sendiri iaitu perlombongan arang batu yang menghasilkan tasik buatan. Maka dengan itu, ia memberikan kesan kepada alam yang lebih minimum dan penggunaannya pula sebagai tapak penghasilan tenaga solar dapat menjimatkan penggunaan tanah yang digunakan untuk tujuan pertanian.



Tasik buatan yang terletak di Daerah Anhui ini mengandungi 160,000 panel solar yang berupaya menghasilkan sehingga 40-Megawatt tenaga. Manakala pada tahun sebelumnya kaedah yang sama dilakukan di “Queen Elizabeth II reservoir” berhampiran Heathrow yang mengandungi 23,000 panel yang menghasilkan tenaga untuk digunakan oleh loji pembersih air Thames.

Antara kebaikan lain selain mengelakkan kesan kepada ekosistem dan menjimatkan tanah untuk tujuan pertanian, loji solar terapung ini juga dapat menyejukkan peralatan pada panel solar yang akan meningkatkan lagi kadar penghasilan tenaga oleh peralatan tersebut.

Selain penghasilan tenaga solar terapung, banyak lagi tapak penghasilan tenaga solar yang dirancang oleh China seperti “Longyangxia Dam Solar Park” yang terletak di Tibet yang akan mengandungi 4 juta panel solar dan berupaya menghasilkan sehingga 840 Megawatt tenaga elektrik. Malah ia juga akan diatasi oleh satu lagi projek yang dirancang oleh China iaitu “Ningxia Autonomous Region”, yang akan mengandungi 6 juta panel suria dengan keupayaan penghasilan tenaga sehingga 2 Gigawatt tenaga elektrik.




Projek ini merupakan salah satu daripada banyak lagi projek penghasilan tenaga hijau di seluruh dunia yang bertujuan menghasilkan tenaga dan dalam pada masa yang sama mengelakkan kesan buruk kepada alam sekitar. Semoga kita sama-sama dapat memanfaatkan teknologi ini untuk generasi akan datang.



Free Download




4 ulasan:

  1. Solar lights for your outdoor spaces are becoming an increasingly popular option with homeowners all over the country, who want to make their yards stand out from the crowd. We can attribute the popularity of outdoor solar lighting to two main factors, no electricity costs, and ease of installation. outdoor motorized solar shades

    BalasPadam
    Balasan
    1. You can send to us your products details so we can give it a highlight. Thank you for your comment.

      Padam
  2. I found your this post while searching for information about blog-related research ... It's a good post .. keep posting and updating information. Zonnepanelen installateur

    BalasPadam
  3. Thanks so much for this information. I have to let you know I concur on several of the points you make here and others may require some further review, but I can see your viewpoint. web PressureWasherGuides.com

    BalasPadam

Arkib Blog