Saturday, July 25, 2020

Adakah memiliki lebih Ingatan RAM memberikan kelebihan kepada telefon pintar?

Adakah memiliki lebih Ingatan Capaian Rawak (RAM) memberikan lebih kelebihan pada telefon pintar? Ini adalah persoalan biasa muncul di fikiran semua terutamanya mereka yang ingin membeli telefon pintar baru.

Sebelum itu, apa itu RAM? RAM adalah singkatan kepada "Random Access Memory" atau di dalam bahasa Melayu bermaksud 'Ingatan Capaian Rawak'. RAM berfungsi sebagai tempat simpanan data sementara. Boleh dikatakan hampir kesemua peralatan elektronik menggunakan RAM kerana data daripada RAM dapat dibaca dengan cepat dan pantas. Fungsi RAM pada telefon pintar ketika boleh dikatakan hampir sama dengan fungsi RAM pada komputer.

Kemunculan model-model telefon pintar terbaru kini mempunyai RAM yang tinggi jika dibandingkan dengan model-model yang terdahulu. Malah, telefon pintar klon juga kini mempunyai RAM yang tinggi. Ini menunjukkan yang kapasiti RAM adalah amat penting untuk dunia telefon pintar sekarang.

Pada beberapa tahun lepas, 1GB RAM dikira sebagai cukup untuk menampung aplikasi-aplikasi ketika itu. Kemudian ia dinaikkan kepada 2GB dan seterusnya. Buat masa kini, mempunyai 2GB RAM adalah sekadar cukup-cukup makan. Walau bagaimanapun, ianya dikira masih tidak mencukupi kerana terdapat banyak aplikasi-aplikasi terbaru yang memerlukan RAM yang lebih.

Buat masa ini, mempunyai RAM sebesar 3GB adalah cukup untuk penggunaan aplikasi biasa seperti media sosial, mesej dan permainan yang bersaiz kecil. Tetapi RAM bersaiz 4GB adalah piawai terbaru untuk ketika ini di mana ianya dikira saiz yang sesuai untuk kegunaan umum.


Dari segi permainan mobil, RAM memainkan peranan penting kerana permainan mobil kini semakin banyak yang mempunyai saiz yang besar dan memerlukan kapasiti RAM yang tinggi. Malah, permainan kecil yang berkonsepkan teka-teki juga kini memerlukan RAM yang tinggi.

Tetapi prestasi permainan mobil masih lagi sangat bergantung kepada kekuatan cip pemproses grafik. Mempunyai RAM yang tinggi tetapi mempunyai cip grafik yang bertaraf rendah tidak semestinya mampu memberikan prestasi terbaik kepada sesetengah permainan mobil. 

Tugas utama RAM adalah untuk mempercepatkan proses aplikasi berfungsi. Lebih laju kelajuan, lebih cepat aplikasi dapat berfungsi. Tetapi kini ia dilihat lebih kepada berapa banyak aplikasi yang dapat dibuka dan berfungsi dalam satu masa.

Ini adalah benar kerana, data maklumat aplikasi yang dibuka disimpan di dalam RAM untuk kegunaan seterusnya tanpa perlu mengambil data maklumat dari storan. Ini membolehkan data dapat dibaca dengan pantas jika dibandingkan dengan data yang baru diambil dari storan. Proses ini hanya berlaku selagi aplikasi tidak ditutup sepenuhnya.

Kebanyakkan aplikasi popular ketika ini terutamanya aplikasi media sosial dan mesej masih lagi berjalan walaupun aplikasi ini telah ditutup. Salah satu sebab mengapa telefon mengambil banyak memori daripada RAM.

Kesimpulannya, mempunyai RAM yang mencukupi adalah amat penting dan kapasiti RAM yang tinggi mampu memberikan prestasi terbaik kepada telefon pintar.
 

No comments:

Post a Comment

Blog Archive