Rabu, 24 September 2014

Rekod Terbaru Penerbangan Kapal Terbang Kertas.

Paper plane's photo
Gambar yang diambil daripada kapal terbang kertas pada ketinggian 96,563 kaki.

Kapal terbang kertas biasanya hanyalah menjadi permainan kanak-kanak dan jarang sekali dimainkan oleh orang dewasa. Namun sejak akhir-akhir ini beberapa berita mengenai kapal terbang kertas ini menjadi hangat semula. Sebelum ini kapal terbang kertas pernah ditambah dengan kipas dan penerbangan yang dikawal menggunakan apps dicipta.

Namun kali ini usaha yang dilakukan agak jauh berbeza ianya adalah rekod penerbangan kapal terbang kertas yang paling tinggi. Tahukah anda dari mana kapal terbang kertas itu diterbangkan? Ianya adalah dari ketinggian 96,563 kaki atau 24,432 meter untuk menjadikannya sebagai pemegang rekod terbaru penerbangan kapal terbang kertas.

Propelled paper plane
Kapal terbang kertas yang dilengkapi kipas.

Rekod terbaru penerbangan ini dilakukan oleh satu kumpulan yang dikenali sebagai US Fox Valley Composite Squadron, Illinois Wing, Civil Air Patrol yang melaporkan penerbangan tersebut dilakukan daripada Kankakee, Illinois dan mendarat sejauh 82 batu (132 km) di Barat Daya, Rochester, Indiana. Penerbangan tersebut memakan masa selama 2 jam 7 minit.

Kapal terbang kertas tersebut mengekalkan bentuk asal seperti kapal terbang kertas baisa. Ia direka menggunakan kertas keras dan berukuran 30 inci (76 cm) panjang dan 14.4 inci (36.8 cm) lebar. Memiliki berat 424 gram (15 oz.) ia dilengkapi dengan pengesan GPS, pengesan suhu, pengukur tekanan barometer, komputer penerbangan, bateri, panel solar dan video camera HD yang merakamkan penerbangan tersebut.

Paper plane
Kapal terbang kertas mempunyai bentuk seperti biasa.

Bagi melancarkan kapal terbang kertas pada ketinggian tersebut sebuah belon helium digunakan untuk membawa kapal terbang kertas tersebut pada ketinggian maksimanya. Kapal terbang kertas ini kemudiannya akan melepaskan ikatannya daripada belon apabila ia mencapai ketinggian di mana belon akan meletup. Manakala kapal terbang kertas tersebut memulakan penerbangan turun semula ke bumi.

Bagi rekod penerbangan kapal terbang kertas sebelum ini adalah dipegang oleh kumpulan dari Paris yang berpengkalan di UK yang menggunakan kapal terbang yang diberi nama Vulture 1. Rekod tersebut dilakukan pada Oktober 2010. Kumpulan itu dijangkakan akan berusaha untuk merampas semula kedudukan ini.

Plane's flight
Jarak penerbangan yang dilakukan.

Seperti yang pernah dilaporkan aktiviti pada ketinggian ini semakin kerap dilakukan, di mana sebelum ini belon diterbangkan pada ketinggian tersebut membawa kamera untuk merakamkan pemandangan bumi telah dilakukan. Ia diikuti dengan penerjunan oleh Felix Baumgartner dari ketinggian 39 km pada tahun 2012 dengan kelajuan penerjunan mencecah kelajuan sehingga 1,357.64 km/h.


Mungkin pada kita hanya beranggapan perkara ini hanyalah sekadar untuk tujuan publisiti sahaja, namun apa yang berlaku sebenarnya banyak data-data baru dikumpulkan dalam masa yang sama semasa melakukan aktiviti-aktiviti tersebut. Apa yang perlu kita pelajari dari sini adalah sikap untuk terus mencuba dan tidak menetapkan pula bidang atau kawasan yang boleh diteroka. Terlalu banyak perkara yang boleh diperhatikan dalam kehidupan.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog