Ahad, 28 September 2014

Perkara Menakutkan Mengenai Cacing Pita

Cyst caused by tapeworm
'Cyst' pada otak manusia yang disebabkan oleh telur 'tapeworm'.


Cacing pita atau lebih dikenali sebagai ‘tapeworm’ bukanlah sesuatu yang popular di kalangan masyarakat Malaysia atau khususnya bagi orang-orang Melayu. Namum begitu masalah kecacingan ini merupakan masalah biasa bagi kanak-kanak dan juga bagi orang dewasa – dan boleh menjadi serius sekiranya tidak diberikan perhatian.

Cacing pita biasanya mendiami perumah iaitu haiwan peliharaan seperti binatang ternakan (terutamanya lembu atau khinzir) malah ia juga turut menjangkiti haiwan lain termasuk kucing, anjing ataupun ayam. Oleh kerana telur cacing ini kecil dan sukar dilihat, amalan penyediaan makanan yang bersih perlu diamalkan dan memasak daging dengan betul dapat mengelakkan telur cacing masuk ke dalam badan kita.

Adult tapeworm
'Tapeworm' dewasa.

Cacing pita merupakan cacing yang perlu dielakkan kerana ia boleh hidup di dalam badan manusia (perumah) sehingga berusia 20 tahun lamanya dan menjangkau saiz sehingga berukuran puluhan kaki panjang. Apa yang lebih menakutkan, dalam tempoh yang sebegitu lama ia akan terus membiak dan menjadikan badan anda sebagai rumah kediamannya yang paling selesa.

Pada tahap yang serius cacing pita boleh menjadikan otak perumahnya sebagai tempat untuk ia bertelur. Pada tahap ini ia sudah pasti akan menyebabkan perumahnya mengalami kerosakan pada sistem saraf dan otak. Perkara ini sering berlaku pada haiwan yang dijangkitinya terutama khinzir dan dilaporkan juga pada manusia. Ia sudah pasti perkara yang paling anda takuti!..

Bagi mengelakkan jangkitan cacing pita atau juga lain-lain jenis cacing sudah pasti amalan kebersihan dalam penyediaan makanan perlu dititik beratkan. Malah persekitaran yang bersih juga adalah penting ini kerana anda mungkin tidak sedar bila secara tidak sengaja anda memasukkan jari atau bahan yang telah bersentuhan dengan telur cacing ke dalam mulut anda tanpa sengaja.

Extra-large tapeworm
Saiz 'tapeworm' boleh mencapai pajang di luar jangkaan.

Bagi masyarakat Melayu atau mungkin juga kaum-kaum lain mempunyai kaedah tersendiri dalam menangani masalah kecacingan. Ini menunjukkan masalah kecacingan merupakan perkara yang sejak dahulu lagi mendapat perhatian manusia. Bagi masyarakat Melayu sejenis akar kayu didapati dapat membunuh cacing di dalam badan dengan menggunakan air rebusan atau menggunakannya sebagai mandian.


Secara ringkasnya, amalan kebersihan dan penjagaan kesihatan yang baik dapat mengelakkan anda daripada dijangkiti makhluk parisit ini. Perlu diingatkan dalam segala hal, mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Semoga kita sentiasa dapat mengekalkan kesihatan yang baik.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog