Ahad, 28 September 2014

Tonsil Mungkin Satu-satunya Penyelamat Bagi Anda.

Tonsil in human
Image: Suzanne Tucker/Shutterstock
Ramai di antara kita yang menjalani pembuangan tonsil kerana menyangka ia tidak mempunyai fungsi yang penting.
Mungkin ada di antara kita pernah menjalani pembedahan pembuangan tonsil kerana selama ini berpendapat tonsil tidak mempunyai fungsi tertentu pada kita seperti juga appendix yang menerima nasib yang sama, iaitu dibuang. Mungkin terlalu awal bagi kita manusia menentukan sesuatu perkara apatah lagi jika mengakibatkan sebahagian dari bahagian badan kita untuk dibuang.

Baru-baru ini salah satu fungsi tonsil ditemui dan ianya merupakan salah satu fungsi yang paling penting bagi manusia iaitu dalam menggantikan sel hati yang telah rosak. Ini kerana hanya stem sel pada tonsil yang sesuai digunakan untuk menggantikan sel yang rosak pada hati – stem sel yang lain (seperti pada sum-sum tulang) didapati tidak sesuai untuk tujuan tersebut.

Human Liver
Bahagian-bahagian pada hati manusia.

Stem sel merupakan kumpulan sel yang mampu membentuk sel-sel baru menjadi sel-sel tertentu di dalam badan. Jadi setiap organ mempunyai stem sel masing-masing (bagi darah, stem selnya tersimpan di dalam sum-sum tulang). Jadi sel-sel badan kita tidak semuanya membahagi dan berganda seperti yang kita lihat dalam proses pembiakan bakteria atau organisma lain.

Dalam kes pembentukan semula sel hati ini pula, cabaran yang paling penting adalah kerana proses pemindahan hati dan pembedahan yang terlalu berisiko. Ia boleh mendatangkan bahaya bukan sahaja kepada pesakit, malah kepada penderma juga yang terpaksa dibedah. Bahaya penolakan dan jangkitan amat mudah berlaku dan ia boleh membawa maut kepada penerima mahupun penderma.

Proses pembentukan sel tisu hati ini bermula daripada stem sel yang didapati pada tonsil dan akan dibiakkan menggunakan penggalak yang akan menyebabkan stem sel tersebut bertukar kepada sel hati (anda perlu mengetahui lebih lanjut bagaimana stem sel berfungsi dalam menggantikan sel-sel di dalam badan).

Human Liver position
Hati dengan fungsi membersihkan darah memainkan peranan penting dalam memastikan kesihatan badan dan juga dalam proses penghadaman makanan. 

Bagaimanapun kaedah ini masih lagi di dalam kajian. Bagi anda yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kaedah pembiakan stem sel tonsil ini bolehlah mendapatkan journal yang dihasilkan oleh penyelidik-penyelidik tersebut melalui link di sini.


Begitulah fungsi besar bagi satu bahagian yang kecil yang selama ini ramai yang menafikannya. Mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa manusia bukan mencipta sesuatu ilmu, malah ianya hanyalah ditemui, difahami dan digunakan melalui proses manipulasi. Manakala proses penambah baikkan dalam pemahamannya pula akan terus menjadikannya lebih mudah dari semasa ke semasa. Semoga kita terus berusaha untuk memahami.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog