Selasa, 16 September 2014

Rekaan Unik Pemerangkap Air

DropNet Installation
Pemasangan DropNet di kawasan yang sesuai untuk mengumpul embun.

Seorang pelajar German dari bidang rekabentuk telah mencipta sebuah alatan yang mampu memerangkap embun/lembapan daripada udara. Rekaan beliau bukan sahaja mempunyai fungsi yang beguna malah mempuyai beberapa ciri unik yang lain.

Rekaan yang dipanggil DropNet ini adalah hasil kreativiti seorang pelajar bernama Imke Hoehler sebagai sebahagian kerja kursus semasa menuntut dalam bidang rekaan idustri di Germany’s Muthesius Academy of Fine Arts and Design.

DropNet Installation
Ciri-ciri pada DropNet, kemas dan praktikal.

Rekaan Hoehler menggunakan fabrik polypropylene yang murah yang disusun secara melintang dan menegak dan membentuk bentuk seakan-akan segitiga. Jejaring fabrik ini kemudiannya akan mengumpulkan titisan-titisan embun dan mengumpulkannya di bahagian bucu jejaring tersebut. Air yang dikumpulkan juga akan ditapis terlebih dahulu supaya ianya boleh diminum.

Jejaring polypropylene yang diregangkan pada rerangka kelihatan lebih seperti khemah ini dikatakan mampu menahan tiupan anging yang agak kuat. Selain itu juga Hoehler mendakwa yang jaring rekaannya mampu mengumpulkan antara 10-20 liter air sehari dalam keadaan yang sesuai. Manakala apabila dipasang dalam kuantiti yang banyak ia mungkin mampu membekalkan air untuk satu perkampungan. Ia juga mudah dipasang pada permukaan samada rata atau sebaliknya.

DropNet
Kaedah pemasangan yang mudah untuk segala permukaan.

Antara kawasan yang dikatakan sesuai untuk penggunaan rekaan ini antaranya adalah Chile, Haiti, Peru, Nepal dan Spain selain mana-mana kawasan kering dengan ketinggian dari 400m ke 1200m yang mempunyai kumpulan embun yang banyak.

Samada rekaan ini berjaya atau tidak seperti apa yang dikatakan oleh pereka barangan ini, apa yang penting adalah usaha beliau dalam memikirkan sesuatu masalah. Rekaan beliau juga jauh kelihatan lebih cantik berbanding dengan rekaan lain yang ditaja samada oleh kerajaan ataupun syarikat besar. Rekaan yang hebat adalah rekaan yang berguna dan mudah.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog