Sabtu, 20 September 2014

Motor Terkecil Direka Untuk Tujuan Perubatan

nano motor
Motor nano ini mungkin akan digunakan dalam bidang perubatan akan datang.

Motor adalah mesin seperti yang terdapat pada peralatan sebagaimana kipas, pembersih hampagas, pengering rambut, pengisar dan hampir kesemua mesin yang mempunyai mekanisma yang berpusing. Kepentingan motor dalam rekaan sesebuah peralatan adalah amat penting bagi menghasilkan pergerakan.

Baru-baru ini sebuah motor bersaiz amat kecil dan boleh dimuatkan ke dalam sel badan manusia telah direka di University of Texas yang bertujuan untuk membantu dalam bidang perubatan. Motor kecil ini mempunyai saiz kira-kira 1 mikro meter dengan kelajuan pusingan sebanyak 18,000 RPM selama 15 jam tanpa henti.



Melalui pencapaian ini, kumpulan pereka yang diketuai oleh penyelidik Dongle “Emma” Fan berharap dapat membantu bidang perubatan terutamanya dalam penghantaran ubatan ke bahagian tertentu untuk tujuan rawatan. Melalui penyelidikan beliau didapati kadar penghantaran ubatan dapat dipertingkatkan dengan kadar kelajuan pusingan kipas pada motor.

Melalui penggunaan motor itu, jumlah kuatiti ubatan yang sedikit dapat dihantar ke bahagian yang memerlukan tanpa memberikan kesan kepada sel-sel lain yang tidak dijangkiti – terutama dalam kes kanser misalnya.

Kajian ini telah diterbitkan dalam journal Nature Communication dan ditaja oleh National Science Foundation Career Award, Welch Foundation dan dana permulaan daripada Cockrell School.

Satu lagi hasil kajian yang membawa hasil yang positif dan mungkin banyak lagi kegunaan motor kecil ini untuk masa-masa akan datang. Ini bermakna semakin banyak ruang-ruang baru untuk para pengkaji dan pencipta dengan kepesatan teknologi nano. Hasil kajian dengan kerjasama pelbagai pihak pasti membawa hasil yang positif.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog