Isnin, 29 September 2014

Programmer Muda Berusia 19 Tahun Berbakat dan Berjiwa Besar

John Meyer with Apple CEO
John Meyer bergambar bersama CEO Apple, Tim Cook. 

Mungkin tidak ramai yang memahami bagi segelitir golongan yang sanggup meninggalkan bidang pelajaran biasa dan mengikut arah tuju masing-masing. Apatah lagi pada usia semuda 19 tahun mungkin ia merupakan satu keputusan yang pastinya akan mendapat tentangan hebat daripada kedua ibubapa.

John Meyer 19, merupakan salah seorang daripada mereka dengan meninggalkan pelajarannya dalam bidang komputer dari universiti terkenal di mana ibunya sendiri merupakan salah seorang daripada professor di situ (University of New York atau juga dikenali sebagai NYU).

Apa yang menyebabkan John Meyer meninggalkan pelajaran adalah kerana beliau telah memilih bidang yang diminatinya – iaitu ‘programming’. Sejak mempelajari pemprogramman ‘Objective C’ pada 2008, John Meyer telah menghasilkan pelbagai apps yang menjadikan beliau amat tertarik untuk meneruskan bidang yang diminatinya itu.

John Meyer 19
John Meyer (19) mempunyai minat dan bakat yang besar.

Minatnya itu turut disokong oleh bapanya iaitu semasa beliau berumur 16 tahun, bapanya telah membantu mendapatkan tiket untuk membolehkan beliau menghadiri ‘developer’s conference’ di San Francisco. Manakala untuk menghadiri majlis tersebut peserta perlulah berumur sekurangnya 18 tahun. Apa yang penting John Meyer bukanlah sekadar peserta, malah beliau merupakan seorang penghasil apps yang aktif – layak untuk hadir ke majlis tersebut.

Bermula dengan penghasilan apps popular pertamanya JustLight, perisian ‘flashlight’ untuk iPhone 4 yang merupakan antara perisian ‘flaslight’ terawal untuk iPhone. Perisian tersebut telah dimuat turun sehingga menjangkau 2 juta kali.

Baru-baru ini pula beliau menampilkan PerfectShot (kira-kira setahun lalu), untuk iOS7 yang dimuat turun 60,000 kali untuk 4 hari pertamanya sahaja dan kini menjangkau jutaan muat turun. Apa yang menarik apps ini membolehkan kamera hanya mengambil gambar apabila semua muka di dalam tetingkap gambar tersenyum. Ia kelihatan mudah, tapi beliau merupakan orang yang menghasilkan apps tersebut untuk iOS7.

Selain daripada menolak peluang untuk melanjutkan pelajaran dari University of New York, John Meyer turut menolak pelawaan Apple yang menawarkan ‘internship’ kepada beliau. Peluang tersebut bukan sahaja menjadi impian ribuan pelajar lain malah membolehkan beliau mendapat ganjaran bulanan sebanyak USD 5,723 sebulan.

John Meyer
Minat yang mendapat sokongan.

Penolakan beliau bukanlah bermakna John Meyer menolak peluang yang datang. Tetapi beliau sendiri merupakan seorang yang mempunyai perancangan dan gigih berusaha dalam membangunkan impian beliau yang baru-baru ini tampil lagi dengan apps menarik iaitu FrescoNews.

Disebalik impian dan usaha gigih beliau ini, John Meyer juga pernah terpilih menjadi calon finalist bagi Thiel Fellowship. Ia merupakan program yang dijalankan oleh billionaire Peter Theil dalam membantu mereka yang berbakat untuk memulakan perniagaan. Seramai 20 orang peserta yang di pilih dan John Meyer bukanlah seorang daripadanya.


Walaupun begitu bagi seorang yang mempunyai bakat dan minat seperti John Meyer, sokongan orang lain merupakan satu bonus. Manakala apa yang diinginkannya adalah kepuasan dalam mencuba kemampuan diri dalam menghasilkan sesuatu yang terbaik dalam lapangan yang diceburinya. Mungkin ia lebih baik daripada dari sekadar memberikan kritikan mengenai kegagalan orang lain.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog