Isnin, 3 April 2023

Peralatan Penting Yang Perlu Ada di Setiap Rumah

Peralatan asas yang perlu ada di rumah dapat menjimatkan masa dan wang ringgit.  

Sekiranya anda tinggal di rumah sendiri, atau mungkin menyewa sebuah rumah, tentunya anda memiliki perkakasan peralatan yang biasa anda gunakan. Kerap kalinya kita membelinya apabila kita memerlukan peralatan tersebut. Pernahkah anda terfikir betapa baiknya sekiranya anda telah menyediakan peralatan tersebut terlebih dahulu bagi menjimatkan masa dan tenaga? Atau mungkinkah anda berfikir ianya adalah perkara yang tidak terduga dan tidak dapat diramalkan?

Apapun kali ini kita ingin melihat beberapa peralatan penting yang biasanya dimiliki di sesebuah rumah sebagai persiapan. Mungkin anda tidak memerlukan kesemuanya, namun senarai ini mungkin memberikan anda idea bagaimana anda boleh membuat perancangan yang memudahkan anda di masa hadapan. Seperti pepatah kata, sediakan payung sebelum hujan adalah lebih baik dan tentunya memberikan anda faedah.

Berikut adalah beberapa senarai tersebut, dan mungkin ada di antaranya yang tidak berapa penting bagi anda tetapi kepada orang lain secara umumnya sahaja. Alatan penting yang perlu ada di rumah bergantung pada keperluan dan minat anda, tetapi berikut adalah beberapa alat biasa:

Tukul diperlukan dalam banyak keadaan. Kebiasaannya tukul adalah peralatan yang paling kerap digunakan.

Pliers, 

1. Tukul: Tukul ialah alat asas yang boleh digunakan untuk pelbagai tugas, daripada menggantung gambar hingga membina perabot.

2. Pemutar skru: Kedua-dua pemutar skru Phillips dan kepala rata berguna untuk memasang perabot dan membaiki barangan rumah.

3. Tang (Pliers): Tang boleh digunakan untuk mencengkam, memutar, dan memotong wayar, serta untuk memegang objek kecil.

Pita pengukur digunakan untuk mengukur bahan-bahan yang diperlukan sebelum membeli bahan gantian.

Dengan penggunaan "level meter", kerja-kerja dapat dihasilkan dengan sempurna dan lebih mudah.

4. Pita pengukur: Pita pengukur ialah alat penting untuk mengukur jarak, yang berguna untuk merancang penempatan perabot, menggantung langsir atau mengukur ruang untuk pengubahsuaian.

5. Tahap (Level): Tahap adalah penting untuk memastikan rak, gambar dan objek lain digantung lurus.

6. Gerudi: Gerudi kuasa berguna untuk menggerudi lubang pada dinding atau kayu, yang diperlukan untuk memasang rak, batang langsir dan barang lain.

7. Gergaji: Gergaji tangan atau gergaji kuasa diperlukan untuk memotong kayu atau bahan lain untuk projek DIY atau pembaikan rumah.

Pisau utiliti amat berguna bagi memotong bahan yang perlu digunakan semasa kerja-kerja DIY.

Pita saluran (duct tape), digunakan untuk pelbagai guna sebelum gantian penuh dilakukan.


8. Pisau utiliti: Pisau utiliti berguna untuk memotong kadbod, plastik dan bahan lain.

9. Lampu suluh: Lampu suluh berguna untuk mencari jalan anda dalam gelap atau untuk bekerja di kawasan tanpa pencahayaan yang mencukupi.

10. Pita saluran (Duct tape): Pita saluran boleh digunakan untuk pelbagai tujuan, daripada membetulkan paip bocor buat sementara waktu kepada mengamankan barang yang longgar.

11. Sepana Allen (Allen wrenches): Juga dikenali sebagai kunci hex, sepana Allen digunakan untuk mengetatkan atau melonggarkan bolt dan skru yang mempunyai soket heksagon.

Allen wrenches, juga dikenali sebagai Allen keys, amat berguna apabila anda ingin memasang perabot atau kerja-kerja kecil.

Stud finder dapat mengelakkan kerosakan apabila kerja-kerja pemasangan stud diperlukan.

12. Sepana boleh laras: Sepana boleh laras berguna untuk mengetatkan atau melonggarkan nat dan bolt dengan saiz yang berbeza.

13. Set soket: Set soket termasuk pelbagai saiz soket dan raket yang boleh digunakan untuk mengetatkan atau melonggarkan bolt dan nat.

14. Pencari stud (Stud finder): Pencari stud digunakan untuk mencari stud di belakang dinding kering atau permukaan lain, yang penting untuk menggantung objek berat dengan selamat.

15. Pemotong wayar: Pemotong wayar berguna untuk memotong wayar, kabel dan bahan lain.

16. Penguji voltan: Penguji voltan adalah penting untuk memeriksa sama ada litar elektrik hidup atau tidak.

17. Berus dan penggelek: Berus dan penggelek adalah penting untuk mengecat dinding, perabot dan permukaan lain.

Putty knife juga digunakan dalam banyak keadaan, walaupun ia biasanya digunakan untuk kerja-kerja mengecat dan membersihkan permukaan.

Caulk gun, boleh digunakan untuk pelbagai bahan, dan ianya digunakan untuk mengeluarkan bahan silikon/bahan lain daripada bekasnya dengan lebih mudah.

18. Pisau dempul (Putty knife): Pisau dempul berguna untuk mengikis cat lama, menyebarkan dempul atau melicinkan permukaan sebelum mengecat.

19. Pistol caulk (Caulk gun): Pistol pendempul digunakan untuk menggunakan pendempul untuk menutup celah dan rekahan pada dinding atau sekitar tingkap dan pintu.

20. Sarung tangan dan cermin mata keselamatan: Adalah penting untuk memakai sarung tangan dan cermin mata keselamatan apabila menggunakan alatan kuasa atau mengendalikan bahan berbahaya untuk melindungi tangan dan mata anda.

Peralatan-peralatan ini adalah penting kerana adakalanya kita terpaksa melakukan kerja-kerja yang tidak terduga. Kerja-kerja kecil yang boleh dilakukan sendiri menjimatkan masa dan wang ringgit. Malah adakalanya anda terpaksa menunggu masa yang lama untuk mendapatkan khidmat pekerja upahan yang sedia melakukan kerja-kerja tersebut (dan upahnya sudah tentu termasuk kos perjalanan dan tenaga kerja). 

Berikut adalah kerja-kerja kecil yang biasa perlu dilakukan di dalam sesebuah rumah. Jadi peralatan-peralatan yang disediakan mungkin dapat membantu apabila diperlukan:

Kerja-kerja paip adalah antara kerja yang kerap dilakukan di rumah.

Menukar lampu, walaupun mudah masih memerlukan sedikit kemahiran.

1. Mengecat: Lama kelamaan, dinding dan siling mungkin menjadi kotor, tercalar atau pudar dan perlu dicat semula. Ini boleh menjadi projek DIY atau mungkin memerlukan pengambilan profesional.

2. Kerja Paip: Paip yang bocor, longkang tersumbat dan tandas berjalan adalah masalah paip biasa yang mungkin dihadapi oleh pemilik rumah. Beberapa pembaikan mudah boleh dilakukan sendiri, sementara yang lain mungkin memerlukan panggilan tukang paip.

3. Elektrik: Masalah elektrik seperti lampu berkelip-kelip, bekalan elektrik terputus dan soket yang rosak boleh berbahaya jika tidak ditangani dengan segera. Sesetengah pembaikan elektrik harus dilakukan oleh juruelektrik berlesen.

4. Pertukangan Kayu: Pemilik rumah mungkin perlu membaiki atau menggantikan kayu yang rosak, memasang rak atau kabinet baharu atau membina perabot. Projek pertukangan kayu boleh menjadi DIY atau mungkin memerlukan pengambilan profesional.

Menukar jubin lantai boleh dilakukan sendiri dan lebih menjimatkan.

Kerja-kerja memotong rumput bagi mereka yang memiliki kawasan halaman.

5. HVAC: Sistem pemanasan, pengudaraan dan penyaman udara mungkin memerlukan pembaikan atau penyelenggaraan, terutamanya sebelum dan selepas musim apabila ia digunakan paling kerap. Pembaikan HVAC hendaklah dilakukan oleh juruteknik berlesen.

6. Bumbung: Kebocoran bumbung, kayap rosak dan isu longkang boleh menyebabkan kerosakan yang ketara pada struktur rumah jika tidak dibaiki dengan segera. Pembaikan bumbung hendaklah dilakukan oleh kontraktor berlesen.

7. Lantai: Dari masa ke masa, lantai boleh menjadi haus atau rosak dan mungkin perlu diganti. Ini boleh termasuk kayu keras, permaidani, jubin atau vinil.

8. Landskap: Pemilik rumah mungkin perlu menyelenggara rumput mereka, memangkas pokok dan semak, atau memasang ciri landskap baharu. Projek landskap boleh dibuat secara DIY atau mungkin memerlukan pengambilan profesional.

Ini hanyalah beberapa contoh tugas pembaikan dan penyelenggaraan rumah biasa yang mungkin anda hadapi. Bergantung pada umur dan keadaan rumah anda, mungkin terdapat isu lain yang timbul dari semasa ke semasa. Adalah idea yang baik untuk kekal proaktif dan menangani sebarang isu sebaik sahaja ia timbul untuk mengelakkannya daripada menjadi masalah yang lebih besar dan lebih mahal.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog