Jumaat, 20 September 2013

Ayam Telur, Ayam Pencen dan Telur Tiruan

Ayam-ayam telur di dalam reban.

Macam mana tajuk ni boleh muncul pulak kan? Kalau ayam telur tu baisalah. Memandangkan harga ayam yang semakin melambung-lambung hari ini, ayam telur atau juga dikenali dengan gelaran ‘ayam pencen’ merupakan pilihan yang baik. Satu lagi ayam telur juga tidak mudah rosak apabila dimasak seperti ayam daging yang dagingnya agak lembik. Tetapi macam mana pulak dengan telur tiruan?


Ayam Telur/Ayam Pencen


Beginilah keadaan ayam telur semasa dalam kurungan yang padat dan stress.
Ayam telur merupakan spesis ayam yang mempunyai tugas khas iaitu bertelur. Ayam pencen pula adalah gelaran yang diberikan kepada ayam telur yang tidak lagi mampu menghasilkan telur pada jumlah yang tinggi. Ini menjadikan kos penjagaan ayam tersebut lebih tinggi berbanding pengeluaran (telur) jadi ayam ini pun terpaksa dilucutkan tugas. Memandangkan usia ayam ini yang agak tua dan pelepasan jawatan sebagai penelur, jadi mereka diberikan gelaran ayam pencen.

Memandangkan usia ayam ini agak lanjut (walaupun tak selanjut umur manusia) sebab itulah dagingnya agak keras. Namun begitu ayam ini amat sesuai dijadikan hidangan terutama rendang – yang memerlukan proses memasak yang agak lama. Ayam daging tidak sesuai untuk resipi ini kerana dagingnya mungkin akan terpisah dan tercerai daripada tulang. Namun begitu petua melembutkan daging ayam pencen dapat membantu untuk melembutkan lagi daging ayam pencen.
Cara melembutkan daging ayam pencen:
1) Gunakan daun jambu batu rebus
2) Campurkan tempe ke dalam masakan
3) Masukkan daun pandan ke dalam masakan
*petua didapati dari sumber yang tidak rasmi – cuba dulu mana yang dirasakan sesuai, kalau masak kari gunalah tempe, kalau masak rendang gunalah daun jambu batu rebus.
Harga ayam pencen juga adalah jauh lebih murah berbanding ayam daging kerana ianya dikira sebagai – ‘tanggungan’ kepada pengusaha telur ayam. Untuk mengelakkan kerugian maka ia perlu dijual atau dilupuskan (ha, sebab tu jual murah). Apa pun bagi suri rumah yang suka memasak tentu tahu resepi mana yang sesuai untuk menggunakan ayam daging atau ayam pencen kan?

Telur Tiruan

Perbezaan antara telur ayam tiruan dan tulen.

Yang ini lain pulak kes nya. Kalau tadi ayam telur perlu berkhidmat untuk mengeluarkan telur ayam. Kes telur tiruan ini mungkin mengakibatkan ayam-ayam tersebut terus kehilangan pekerjaan. Apa yang membimbangkan telur tiruan adalah dihasilkan secara tidak sah – maka ia belum tentu selamat untuk dimakan. Selain itu telur tiruan juga turut dijual dengan harga yang tinggi – dah la tak selamat, harganya mahal pulak.
Telur tiruan dapat dikenal pasti dengan beberapa perbezaan ketara. Pertama kulitnya adalah jauh licin berbanding kulit telur biasa. Ha!.. Jangan tertipu kalau kulit ayam yang tulus mulus tu disangka original ya. Kedua, kuning telurnya lebih lembut dan mudah pecah. Ianya mungkin akan pecah sebaik sahaja dikeluarkan dari cengkerang. Warna kuning telur juga agak terang bebanding dari kuning telur biasa. Ketiga, apabila digoncang terdapat bunyi yang lebih kuat berbanding telur biasa kerana kandungan air (cecair yang kurang likat) yang lebih.
Kulit telur tiruan diperbuat daripada campuran kalsium klorida, kalsium karbonat dan lilin paraffin. Manakala kuning telur pula diperbuat daripada bahan kimia dan protein gantian dengan campuran Natrium alginate, Alum, Gelatin, Asid Benzoik, Kalsium klorida dan pewarna tiruan.
Kandungan asid benzoik dan alum dalam telur tiruan boleh menyebabkan kerosakan sel saraf, sel otak dan kerosakan hati yang teruk jika pengambilan berterusan dilakukan. Jadi perlulah berhati-hati dengan telur tiruan ini.
Telur-telur yang siap disusun ke dalam bekas.

Ayam telur memang sesuai digunakan untuk masakan rendang.


Di Malaysia, kes telur tiruan yang dilaporkan berlaku pada April 2011 di sekitar Bandaraya Georgetown, Pulau Pinang. Laporan tersebut adalah berikutan aduan daripada seorang suri rumah yang mendapati telur itu agak mencurigakan ketika cuba memasaknya setelah membelinya dari Pasar Pulau Tikus. Kes tersebut juga turut mendapat liputan daripada media-media tanahair. Telur tiruan tersebut dikatakan berasal dari China.
Jadi begitulah serba sedikit mengenai ayam pencen dan telur tiruan. Mungkin kita tidak menyangka yang telur pun akan dipalsukan oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab. Bagi kita sebagai pengguna hendaklah lebih prihatin tentang perkara-perkara sebegini. Ya, tentang faedah menggunakan ayam pencen yang jauh lebih murah berbanding ayam daging dan juga kes telur tiruan yang mungkin boleh membahayakan kesihatan anda sekeluarga.


Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog