Sabtu, 28 September 2013

Kaedah Pembelajaran Yang Sesuai Mempercepatkan Kefahaman Penakulan

Setiap kali menjelang peperiksaan tentulah para pelajar semakin sibuk dengan menelaah buku-buku rujukan dari pelbagai jenis dan jenama. Tidak kurang juga dengan kelas-kelas tambahan dan tuisyen yang dihadiri oleh pelajar-pelajar tersebut. Ketegangan ini bukan sahaja dialami oleh pelajar tersebut malah guru-guru dan ibubapa pelajar.

Di negara kita terdapat tiga peperiksaan utama yang menjadi fokus utama setiap tahun iaitu UPSR, PMR dan SPM. Walaupun terdapat banyak lagi peperiksaan di peringkat tinggi, namun ketiga-tiga peperiksaan ini merupakan peperiksaan asas bagi semua pelajar di seluruh negara. Tidak hairanlah mengapa ianya menjadi tumpuan bagi seluruh rakyat dengan melakukan pelbagai usaha untuk mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan tersebut. Apakah usaha yang dilakukan untuk mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan tersebut memberi kesan yang berkesan?

Teknik Pembelajaran


Dalam menguasai sesuatu subjek, teknik pembelajaran merupakan faktor utama yang membantu samada ianya dapat difahami atau sebaliknya. Teknik pembelajaran juga perlu bersesuaian dengan mata pelajaran dan pelajar yang mempelajarinya. Namun begitu terdapat beberapa teknik yang masih boleh membantu dalam memberikan kefahaman dan mempercepatkan proses pembelajaran. Mari kita lihat beberapa kaedah yang boleh digunakan.

Peta Minda

Peta minda yang menarik, menambah minat pelajar
untuk membuat ulangkaji - meningkatkan daya ingatan.

Peta minda merupakan kaedah yang paling selalu digunakan dalam membantu mengingati isi kandungan pelajaran. Peta minda membantu meringkaskan isi kandungan yang panjang dan membantu pelajar mengingati secara gambaran. Kaedah ini merupakan antara kaedah yang paling berkesan bagi kebanyakan pelajaran topik yang panjang.

Kemahiran membuat peta minda perlu dilatih bagi memastikan keberkesanan kaedah ini. Peta minda perlu disediakan sendiri oleh pelajar bagi memastikan ianya berkesan (peta minda yang disediakan oleh orang lain kurang berkesan, walaupun masih boleh membantu). Peta minda yang disediakan perlu menimbulkan impak kepada pelajar - gunakan kreativiti semasa menghasilkan peta minda bagi menambah minat semasa mengulangkaji semula peta minda tersebut.

Gambarajah

Gambarajah memudahkan proses pemahaman dengan gambar dan label

Terdapat beberapa subjek yang menggunakan gambarajah sebagai rujukan utama untuk menguasai subjek tersebut terutama seperti Sains dan Geography. Ini kerana gambarajah lebih mudah untuk menerangkan sesetengah bahagian dalam mata pelajaran tersebut. Jadi sesetengah gambarajah ini perlu dikuasai dengan mengulangkaji gambarajah-gambarajah utama di dalam topik-topik tertentu.

Kemahiran menguasai gambarajah boleh dilakukan sepenuhnya dengan melukis semula gambarajah tersebut atau menggunakan gambarajah sedia ada di dalam buku-buku latihan. Labelkan setiap bahagian yang diketahui, catatkan pula penerangan mengenai bahagian tersebut. Ini secara tidak langsung akan membantu kefahaman mengenai bahagian yang ditanda.

Jadual


Jadual adalah salah satu kaedah yang paling sesuai apabila membuat perbezaan bagi dua atau lebih perkara yang berbeza. Jadual boleh digunakan dalam pelbagai subjek yang dipelajari di sekolah. Ianya sesuai apabila membuat perbandingan dalam apa jua keadaan.

Bagi menghasilkan jadual yang berkesan apa yang penting adalah kemahiran membuat perbezaan di antara kesemua perkara yang ingin diperbandingkan antara satu sama lain. Jadual mempunyai fungsi yang hampir sama dengan gambarajah tetapi lebih menggunakan teks atau nombor.

Nota Ringkas


Nota Ringkas merupakan pelengkap kepada kesemua kaedah di atas. Walaupun kesemua kaedah di atas membantu meringkaskan kaedah mengulangkaji pelajar, nota ringkas masih diperlukan bagi menambah mana-mana ruang yang ingin diberikan perhatian.

Seperti juga peta minda, nota ringkas perlu disediakan sendiri oleh pelajar bagi memudahkan proses mengulangkaji - tumpukan pada bahagian yang diperlukan sahaja. Ini kerana biasanya setiap pelajar mempunyai bahagian kelemahan masing-masing yang berbeza. Nota ringkas tidak perlu mengandungi isi yang panjang, memadai dengan kata kunci yang boleh membantu pelajar mengingati semula tajuk yang telah dipelajari di dalam kelas.


Terdapat pelbagai kaedah lain yang boleh membantu pelajar menguasai kemahiran sesuatu mata pelajaran mengikut kesesuaian pelajar itu sendiri. Apa yang dibincangkan di sini adalah beberapa kaedah utama yang umum dan sesuai digunakan oleh kebanyakan pelajar. Terdapat juga beberapa faktor lain yang perlu diberikan perhatian bagi memastikan pelajar dapat menguasai pelajaran dengan berkesan yang mungkin akan diperbincangkan dalam artikel yang lain.


*Untuk lebih kaedah dan maklumat tentang pelajaran sertai page: Math&Brain 


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga lamanFacebook kami.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog