Selasa, 29 September 2015

Destinasi - Fairy Chimney Hotel, Turkey

Penginapan yang sebahagiannya dipahat daripada batu di Fairy Chimney.

Fairy Chimney Hotel merupakan salah satu hotel yang unik berbanding hotel biasa kerana ianya adalah sebahagian daripada batu yang dipahat daripada batu ‘tufa’ (tufa rock) atau ia juga digelar oleh masyarakat setempat sebagai serombong pari-pari (fairy chimneys). Bagi menjadikan ianya berfungsi sebagai rumah tumpangan Fairy Chimney Inn diubahsuai secara tradisional bagi mengekalkan kasliannya disamping dapat memenui keperluan penghunjung ke sini.

Bilik-bilik di sini bukan sahaja dilengkapi dengan alat pemanas malah bilik mandi bercirikan “Hamam’ – iaitu tempat mandi bagi orang-orang Turkey. Ia juga menyediakan kemudahan WIFI (sebagai salah satu keperluan penting pengguna dewasa ini) selain turut menyediakan kemudahan komputer iMac untuk kegunaan semua yang menginap di sini.


Hotel Fairy Chimney dipahat dari Batu.

Bahagian hadapan hotel unik ini.

Breakfast terrace.

Rumah tumpangan istimewa ini diselenggarakan oleh seorang penduduk tempatan bersama suaminya, seorang ‘anthropologist’ Andus Emge, berbangsa German. Andus Emge turut melakukan kajian mengenai senibina rumah gua tradisional dan perubahan sosial serta pembangunan pelancongan di Cappodocia semenjak 1980an lagi.

Sebagai sebuah tempat penginapan yang moden ia juga menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan sokongan dan menyediakan informasi-informasi berguna kepada setiap pelawat (seperti pengangkutan, airport-shuttle, aktiviti belon panas, lawatan ke “underground cities”, Ihlara gorge dan sebagainya).

Tetamu juga akan turut berpeluang menikmati sarapan pagi di ‘breakfast terrace’ sambil menikmati pemandangan unik persekitaran di sini. Pemandangan persekitaran yang unik ini bakal memberikan anda pengalaman berbeza sewaktu menginap di sini. Sarapan unik yang terdiri dari pelbagai roti dan seperti “Gözleme", ‘home-made jams’, “pekmez” dan sudah tentu termasuk keju-keju, buah-buahan, telur dan macam-macam lagi. Seperti biasa anda juga boleh mengikuti kelas memasak sekiranya anda berminat dan anda bukan sahaja berpeluang belajar memasak masakan tradisional Cappodocia di sini malah turut serta ke pasar bersama chef Gülcan untuk membeli barang keperluan masakan tersebut.


Pemandangan persekitaran yang sememangnya menarik.

Aktiviti belon udara yang paling terkenal di sini.

Terdapat beberapa jenis bilik di sini yang tidak berapa jauh berbeza di antara satu dengan yang lainnya. Kerana apa yang penting keunikan hotel ini adalah ia dibina daripada pahatan batu yang sememangnya merupakan satu keunikan yang perlu dicuba. Namun begitu sekiranya anda ingin memastikan anda merasa selesa semasa berada di sini, bolehlah melihat sendiri perbezaan antara bilik-bilik yang ada di sini.

Sebagai antara kawasan pelancongan utama di Turkey, Cappodocia sememangnya menjanjikan pelbagai aktiviti menarik di persekitarannya. Daripada aktiviti menjelajah ke lembahnya ‘hiking’, sehinggalah kepada aktiviti belon udara yang terkenal di kawasan ini. Aktiviti pada waktu malamnya juga tidak kurang hebatnya kerana terdapat pelbagai acara yang disediakan pada waktu malam juga di sekitar kawasan ini.


Untuk maklumat lanjut, anda bolehlah mencari maklumat lebih terperinci mengenai hotel unik ini dan juga kawasan terkenal Cappodocia. Ia mungkin dapat menambahkan lagi keunikan percutian anda di atas keunikannya.

Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog