Selasa, 19 Januari 2016

Antara Ikan Tercantik Mandarinfish

Mandarinfish yang memiliki warna-warna yang cantik.


Mandarinfish juga dikenali sebagai mandarin dragonet (Synchiropus splendidus), merupakan ikan yang bersaiz amat kecil dari family ikan dragonet.  Ia adalah spesis ikan air masin yang berasal dari Pacific merangkumi kawasan daripada Ryuku Island sehinggalah ke Australia.

Mandarinfish mempunyai gabungan warna-warna menarik dari biru terang, oren, kuning dan hijau yang menyerlahkan. Ia merupakan antara ikan akuarium air masin yang popular, namun tidak mudah bagi penjagaannya bagi yang baru. Mandarinfish juga adakalanya dikenali sebagai Striped Mandarinfish, Mandarin Goby atau Green Mandarinfish.

Mandarinfish dari jarak dekat.

Berpasangan.

White spotted mandarinfish.

Ikan ini mempunyai tabiat makanan yang khusus menyebabkan ia sukar di pelihara di dalam akuarium. Adakalanya ia hanya makan makanan dari  amphipods dan copepods yang masih hidup sama seperti mana di persekitaran semulajadi. Namun begitu ikan ini pula amat tahan dari jangkitan penyakit seperti  marine ich.

Ikan ini bersaiz kecil iaitu dengan ukuran hanya sekitar 6 cm sahaja. Untuk membezakan antara ikan jantan dan ikan betina bagi spesis ini adalah saiz ikan jantan yang bersaiz lebih besar juga sirip dorsalnya yang lebih panjang. Ia akan hanya bergerak pada jarak yang hampir dengan sarangnya. Walaupun ia boleh hidup sehingga 15 tahun di habitat asalnya, jangka hayat mandarinfish di dalam akuarium hanyalah sekitar 4 tahun sahaja.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog