Rabu, 27 Januari 2016

Projek Menyelematkan Kepupusan - Svalbard Global Seed Vault

Pintu masuk utama ke dalam Svalbard Global Seed Vault.

Keadaan dunia dengan cuaca yang tidak menentu dan pencemaran yang berleluasa menjadikan kita menyedari bahawa kepupusan mungkin akan melanda dunia. Malah ancaman kepupusan bukan sahaja boleh berpunca daripada manusia, sejarah lampau menunjukkan fenomena kepupusan besar-besaran telah beberapa kali melanda.

Berbanding merisaukan tentang bencana tersebut, mungkin tidak ramai yang mengetahui tentang usaha bagi berhadapan dengan fenomena ini telahpun dilakukan. Svalbard Global Seed Vault (Norwegian: Svalbard globale frøhvelv) merupakan sebuah simpanan biji benih tumbuh-tumbuhan terbesar sebagai langkah berhati-hati sekiranya berlaku sebarang kemungkinan. Gudang simpanan khas ini di bina di sebuah pulau iaitu Spitsbergen di Norway. Kepulauan tersebut dikenali sebagai Svalbard yang terletak kira-kira 1,300 kilometer (810 mi) daripada Kutub Utara.

Lokasi kedudukan Kepulauan Svalbard.

Rupabentuk keseluruhan bangunan simpanan.

Terowong masuk utama ke dalam bahagian simpanan.

Perbelanjaan awal pembinaan simpanan tersebut ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Norway dengan belanja sekitar NOK 45 juta (USD9 juta). Manakala perbelanjaan pengurusannya pula ditampung bersama oleh Norway dan juga Global Crop Diversity Trust (GCDT). Penderma utama dana tersebut adalah juga berasal dari badan kebajikan yang tidak asing lagi iaitu Bill & Melinda Gates Foundation dan dari pelbagai badan dari seluruh dunia.

Penyimpanan biji-bijian ini menekankan penjagaan supaya ia mampu bertahan untuk tempoh yang lama. Ruang simpanan yang berada pada suhu yang rendah iaitu antara −18 °C (−0.4 °F) mengurangkan kadar metabolism bijian tersebut seterusnya mengelakkan ia daripada rosak. Persekitaran yang sejuk di kawasan tersebut juga memastikan biji-bijian berada dalam keadaan yang hampir sama sekiranya berlaku gangguan bekalan elektrik.

Rak-rak yang digunakan untuk simpanan biji benih.

Antara bijian yang disimpan rapi.

Svalbard Global Seed Vault bertindak seperti peti simpanan selamat bagi semua negara di dunia yang berminat untuk menyimpan simpanan benih-benih tanaman mereka di sana. Syarat-syarat penggunaannya pula adalah tertakluk kepada “International Treaty on Plant Genetic Resources for Food and Agriculture” yang dipersetujui oleh 118 buah negara atau badan.

Walaupun pembinaan ruang simpanan ini tidak dapat lari daripada pelbagai spekulasi dan teori conspirasi, ia merupakan satu usaha yang mungkin suatu hari nanti dapat membantu manusia daripada bencana besar-besaran. Fenomena kepupusan besar-besaran sebelum ini adalah disebabkan daripada pelbagai bencana alam termasuk hentaman ‘asteroid’. Jadi tiada siapa tahu apa yang akan berlaku dan ia hanyalah sebagai satu langkah berhati-hati yang patut diberikan sokongan.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog