Saturday, January 23, 2016

Pengaruh Muzik Kepada Keperibadian Anda

Muzik mempunyai pengaruh yang kuat kepada manusia dan alam!

Muzik mempunyai hubungkait yang kuat kepada manusia, malah haiwan juga dikatakan mempunyai cara tersendiri berkaitan bunyi-bunyian yang dihasilkannya (menyerupai muzik pada manusia). Getaran dan tempo pada muzik jelas mempengaruhi psychology dan physiology manusia seterusnya tindakan yang akan dilakukan oleh seseorang.

Hampir setiap masyarakat di dunia mempunyai muziknya tersendiri yang mengambarkan muzik itu sendiri adalah terhasil dari naluri manusia. Namun hari ini muzik tersebar dengan lebih meluas dan ia menjangkaui sempadan geography. Pilihan muzik yang dilakukan pula lebih kepada pengaruh media, orang ramai dan pergaulan.

Bolehkah Muzik Mencorak Permikiran?


Kesan muzik pada otak manusia.

Muzik sudah sekian lama diketahui dapat mempengaruhi perasaan seseorang. Sesebuah muzik dapat mengembalikan perasaan sedih, ceria, kreatif dan sebagainya. Kajian menunjukkan selepas seseorang mendengar muzik yang berunsur sedih atau gembira akan membuat penilaian ke atas wajah neutral berdasarkan muzik yang didengarinya.

Pengaruh muzik ke atas emosi ini adakalanya berlaku tanpa sedar oleh seseorang pendengar muzik tersebut. Muzik hari ini digunakan dalam banyak cabang melalui pelbagai media terutamanya pengiklanan, filem, berita dan hampir semua cabang di mana ia boleh digunakan untuk mempengaruhi orang ramai dalam membuat keputusan/tindakan.

Pilihan Muzik Dan Pengaruhnya

Maka dengan itu, tanpa ragu-ragu corak pilihan muzik sememangnya mempunyai pengaruh dengan tingkahlaku dan tindakan seseorang. Samada anda menyukainya ataupun tidak, muzik pilihan anda mecorakkan bagaimana anda bertindak tehadap persekitaran.

Kajian yang dilakukan terhadap beberapa tingkalku peribadi terhadap beberapa elemen seperti keterbukaan kepada pengalaman, hubungan sosial, penerimaan pendapat, keperibadian dan emosi. Kesemua pengaruh ini dapat dilihat dengan lebih tepat melainkan keperibadian yang merupakan ciri-ciri yang pelu dilihat dengan lebih halus.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Heriot-Watt University mendapati kesan pengaruh muzik dapat digambarkan seperti berikut:

(klik gambar untuk saiz yang lebih besar).

Secara ringkasnya pengaruh-pengaruh genre muzik adalah seperti berikut:

Blues – harga diri yang tinggi (high self-esteem), kreatif, peramah/ mudah bergaul, lemah lembut/berbudi bahasa dan tenang.

Jazz - harga diri yang tinggi (high self-esteem), kreatif, peramah/ mudah bergaul dan tenang.

Klasikal - harga diri yang tinggi (high self-esteem), kreatif, suka menyendiri dan tenang.

Rap - harga diri yang tinggi (high self-esteem) dan peramah/ mudah bergaul.

Opera - harga diri yang tinggi (high self-esteem), kreatif dan peramah/ mudah bergaul.

Country – Kuat bekerja dan peramah/ mudah bergaul.

Reggae - harga diri yang tinggi (high self-esteem), kreatif, tidak kuat bekerja, peramah/ mudah bergaul, lemah lembut/berbudi bahasa dan tenang.

Dance – kreatif, peramah/ mudah bergaul dan tidak lemah lembut/berbudi bahasa.

Indie – rendah harga diri (low self-esteem), kreatif, tidak kuat bekerja dan tidak lemah lembut/berbudi bahasa.

Bollywood – kretif dan peramah/ mudah bergaul.

Rock/ heavy metal - rendah harga diri (low self-esteem), kreatif, tidak kuat bekerja, tidak peramah/ mudah bergaul, lemah lembut/berbudi bahasa dan tenang.

Pop - harga diri yang tinggi (high self-esteem), kuat bekerja, peramah/ mudah bergaul, lemah lembut/berbudi bahasa, tidak kreatif dan tidak tenang.

Soul - harga diri yang tinggi (high self-esteem), kreatif, peramah/ mudah bergaul, lemah lembut/berbudi bahasa dan tenang.

Jadi anda boleh membuat penilaian dan pemerhatian dengan lebih terperinci mengenai hasil kajian ini. Anda juga boleh membandingkan pilihan muzik golongan atau individu tertentu dengan genre muzik kegemaran mereka.

Faedah Lain Muzik

Antara lain kebaikan muzik adalah memainkan peralatan muzik. Kanak-kanak yang didedahkan dengan latihan bermain peralatan muzik mendapat pelbagai faedah daripada latihan ini. Ia juga merupakan kemahiran ramai saintis dan orang-orang ternama (anda boleh membuat carian sendiri; siapa? dan peralatan apakah yang dimainkan mereka?).


Proses bermain alat muzik.

Bermain peralatan muzik bagi kanak-kanak terbukti memperbaiki penguasaan perbendaharaan kata (vocabulary) dan juga kemahiran pemikiran nonverbal mereka yang melibatkan pemahaman serta menganalisa data visual untuk masalah-masalah yang lebih kompleks.

Penguasaan bermain peralatan muzik ini membantu kanak-kanak menguasai deria motor mereka dengan cekap disamping tindakan kawalan anggota badan hasil daripada pemikiran yang pantas. Ia merupakan salah satu ciri-ciri penting untuk kecerdasan pemikiran seseorang individu.


Kesemua peralatan muzik memerlukan kemahiran bermain.

Salah satu peralatan muzik tradisional Indonesia.

Muzik secara kasarnya adalah setiap bunyian yang kita dengari bukan sahaja bunyi yang dihasilkan oleh peralatan muzik ataupun yang beserta nyanyian. Samada anda menyedari ataupun tidak, tiada manusia yang boleh lari dari pengaruh muzik ini.

Apa  yang membimbangkan adalah sekiranya kita mengambil sambil lewa tentang pengaruh muzik dan kesannya kepada tingkahlaku kita sehingga ia menghasilkan kesan yang jelas. Di mana hari ini kita dapat mengenalinya dengan mudah!


Sekiranya saya pergi dengan lebih jauh, ia boleh mendatangkan pandangan negatif terhadap peminat muzik bagi sesetengah genre. Namun begitu anda berhak membuat pilihan anda sendiri dan hasilnya juga anda akan melihat pula kesannya. Jadi manfaatkanlah perkara yang paling mudah ini kerana ia merupakan salah satu daripada kelebihan yang mudah diperolehi.



Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...