Ahad, 4 September 2016

Keunikan Seni Reka Botol Pewangi

Rekaan yang diberi nama "fleur de lys" hasil rekaan Baccarat.

Pewangi seperti yang kita ketahui telah digunakan beribu tahun dahulu. Antara kepentingan pewangi kepada manusia, ia bukan sahaja memberikan kita bauan yang lebih enak tetapi turut memberikan kita insprasi kehalusan yang jelas kelihatan pada rekaan bekas atau botol-botolnya.

Sememangnya rekaan botol-botol pewangi dipengaruhi oleh ciri-ciri budaya, geografi dan sebagainya. Namun kaitan pewangi dan seni rekaan ini tiada pada barangan lain walaupun ianya juga berharga. Ia adalah salah satu tanda kepentingan pewangi kepada kekuatan jiwa seseorang, kehalusan penilaian serta keupayaan berimaginasi yang tinggi; atau yang sering dikatakan sebagai pemikiran di luar kotak.

Sehinggga kini botol-botol pewangi masih lagi merupakan seni yang melengkapkan kepada keunikan pewangi itu sendiri. Rekaan pewangi menjadi gagal sekiranya ia tidak ditampilkan dengan botol yang kreatif, yang juga merupakan satu lagi cabaran para pereka pewangi hari ini.

Sebelum kita menyentuh lebih dekat mengenai seni rekaan botol-botol moden, kita akan melihat terlebih dahulu seni reka botol-botol pewangi dahulu kerana ia lebih asli dan sebagai pencetus keunikan seni botol pewangi. 

Rekaan botol berkembar sebagai perenjis bahan pewangi.

Botol pewangi dari China, tanpa tarikh penggunaannya.

Botol yang digunakan untuk menyimpan pewangi digunakan pada zaman Roman.

Botol-botol rekaan dari Timur Tengah.

Botol pewangi Louis XVI, French.

Botol pewangi pada abad ke-17.

Botol yang digunakan pada awal abad ke-19.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog