Selasa, 13 September 2016

Lokasi-Lokasi Lawatan Menarik di Sumatra

Keindahan Danau Toba sememangnya memukau.

Sumatra adalah lokasi lawatan yang paling hampir dengan Malaysia dan merupakan antara lokasi penting untuk dilawati kerana selain mempunyai hubungan yang rapat dengan Malaysia dan negara-negara lain sekitarnya, ia mempunyai banyak tinggalan sejarah dan keajaipan alam semulajadi yang amat menarik untuk kita amati. Walaupun ia merangkumi keseluruhan kepulauan di Indonesia, kita akan melihat Sumatra sebagai satu ringkasan sebelum ke bahagian-bahagian lain di Indonesia (dan bahagian lainnya pada masa akan datang).

Aceh


Keadaan selepas bencana tsunami di Aceh 2004.

Masjid Baiturarahman bangunan yang masih bertahan selepas tsunami 2004.
Rumah Aceh yang mempunyai keunikan senibina tersendiri.

Aceh menjadi fokus utama pada 2004 apabila ia mengalami benjana tsunami terbesar di dunia. Walaupun ia sekian lama mempunyai sejarahnya tersendiri, namun sejarah hitam tersebut memberikan Aceh satu sejarah baru yang akan diingati oleh masyarakat dunia. Kesan tsunami ini masih dapat dilihat sehingga ke hari ini selain muzium yang dibina khusus untuk mengingati kejadian tersebut. Muzium Tsunami Aceh, terletak di Banda Aceh siap dibina pada tahun 2009.

Muzium ini dibina oleh arkitek Indonesia, Ridwan Kamil mempunyia keluasan sehingga 2,500 m2 turut menampilkan banyak ciri-ciri unik dalam menampilkan kejadiaan tsunami tersebut secara simbolik. Malah selain daripada muzium ini, banyak lagi tinggalan lain yang boleh disaksikan kesan daripada kejadian bersejarah tersebut. Anda juga mungkin boleh mengenali bandar lama ini dan masyarakatnya dengan lebih dekat. Antara binaan menarik di Bandar Aceh adalah Masjid Raya Baiturrahman yang selamat dalam bencana besar 2004 tersebut.

Medan


Pemandangan di sekitar Danau Toba.

Keunikan senibina rumah Batak di Toba.

Air terjun Sipisopiso yang menakjubkan.

Medan mempunyai beberapa lokasi penting dari segi kebudayaan mahupun alam semulajadi. Di sini anda boleh melihat keunikan cara hidup orang-orang Batak yang mendiami di sekitar Tasik Gunung Berapi Toba atau lebih dikenali dengan nama Danau Toba. Malah banyak lagi keunikan yang anda akan saksikan di sini. Keunikan senibina orang-orang Batak ini mempunyai keunikan tersendiri jika dibandingkan dengan keunikan senibina-senibina suku-suku lain yang terdapat di seluruh Kepulauan Indonesia. Maka sebab itulah anda perlu membuat penelitian yang rapi bagi memastikan anda tidak terlepas untuk memerhatikan ciri-ciri unik ini.

Selain itu anda juga boleh melihat pemandangan Air Terjun Sipisopiso yang amat menarik. Air terjun setinggi 120 meter ini merupakan satu daripada sungai-sungai yang mengalir ke dalam kawah gunung berapi Toba. Selain pemandangan alam sekitar yang cantik, anda juga berpeluang melihat banyak bangunan-bangunan bersejarah seperti Istana Maimun dan juga Tjong A Fie Mansion di Bandar Padang. Medan juga merupakan bandar terbesar di Sumatra.

Padang


Istana Basa Pagar Ruyung merupakan lokasi penting di Padang.
Rumah gadang di Padang Panjang.
Danau Maninjau, satu lagi lokasi unik di Padang.

Satu lagi lokasi penting di Sumatra adalah Padang yang penuh dengan keunikan tersendiri dari segi budaya dan juga bentuk muka bumi nya. Daerah Padang bukan sahaja terkenal dengan budaya Adat Pepatihnya malah ia juga mempunyai senibina tersendiri dengan binaan bumbung yang unik. Rumah-rumah ‘gadang’, di sini dibina dengan ukiran-ukiran yang menarik. Lokasi menarik untuk melihat kebudayaan ini adalah di Pagaruyung di mana terletaknya Istano Basa Pagaruyung. Anda juga boleh melawat ke kawasan lainnya seperti Padang Panjang untuk melihat aktiviti menarik penduduk di sana.

Antara lain yang menarik di Padang adalah kawasan tanah tingginya yang dikenali sebagai Bukit Tinggi yang satu masa dahulu dijadikan sebagai tempat kediaman oleh Belanda. Begitu juga semasa dijajahi oleh Jepun, kawasan Bukittinggi ini juga turut dijadikan markas yang meninggalkan kesan sehingga ke hari ini. Terdapat beberapa lokasi penting di Bukittinggi sebelum anda boleh melihat kawasan sekitar yang menarik seperti Danau Maninjau, Danau Singkarak dan kawasan-kawasan lainnya yang amat menarik.
Daerah-Daerah Lain


Daerah-daerah lain juga mempunyai keunikan masing-masing seperti Taman Nasional Bukit Tiga Puluh yang terletak di sempadan daerah Riau dan Jambi. Walaupun kawasan-kawasan ini tidak ditekankan di sini, itu tidak bermakna kawasan tersebut kurang penting. Anda bolehlah mencari lokasi-lokasi penting di sana termasuk beberapa daerah lain seperti Palembang, Lampung dan Bengkulu. Para pembaca juga boleh tambahkan tempat-tempat menarik di ruangan komen. 


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog