Jumaat, 23 Oktober 2015

Destinasi – Melawat ke Bukittinggi, Padang, Indonesia

Rumah Gadang - Padang Panjang.
Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minagkabau.

Bukittinggi merupakan salah satu kawasan pelancongan yang popular di Sumatra Barat yang berada di Daerah Padang, merupakan kawasan tanah tinggi yang penuh dengan sejarah dan keunikan budaya yang tersendiri. Melawat ke daerah ini memerlukan perancangan yang teliti bagi memastikan perjalanan anda berjalan dengan lancar.

Untuk memudahkan perjalanan lawatan kebanyakan pelawat dari Malaysia terutamanya akan menggunakan khidmat dari agensi-agensi pelancongan yang banyak terdapat di daerah ini samada dari Padang ataupun dari Bukittinggi sendiri. Menggunakan khidmat mereka perjalanan anda dapat diatur dari saat sampai di Lapangan Terbang Minangkabau di Padang, sehinggalah hari kembali semula – anda akan dihantar ke sini. Ini kerana keadaan jalan dan lalulintas di daerah ini sangat berbeza, jadi jarak masa perjalanan sukar untuk dibaca (melainkan oleh orang tempatan sendiri).

Bagi yang ingin merasakan keadaan yang berbeza – iaitu pengangkutan awam. Daerah ini juga disediakan dengan pelbagai kemudahan pengangkutan awam. Namun ia akan mengambil masa yang lebih lama. Bagi kawasan bandar seperti Padang kemudahan pengangkutan termasuk bas, teksi, angkut dan ojek, manakala di kawasan Bukittinggi pula tiada ojek namun kemudahan pengangkutan lain terdapat seperti biasa.

Apa yang jelas berbeza di daerah ini keadaan jalan agak sempit dan jalan utama dari Padang ke Bukittinggi sendiri agak kecil. Laluan kenderaan agak sibuk ditambah dengan keadaan jalan yang mendaki bukit menyebabkan perjalanan mengambil masa yang lebih lama berbanding perjalanan biasa. Namun bagi penduduk tempatan di sini, keadaan pemanduan dan bentuk muka bumi ini tidak menjejaskan perjalanan mereka (jadi adalah lebih baik sekiranya anda mendapat khidmat dari penduduk tempatan sendiri).

Panorama persekitaran berhampiran Bukittinggi.

Kawasan-kawasan Lawatan di Daerah Padang (Bukittinggi);

Terdapat banyak kawasan untuk dikunjungi di Padang dan anda tidak mungkin dapat melawat kesemuanya di dalam satu lawatan sahaja. Pemandangan menarik di setiap tempat di daerah ini sendiri merupakan salah satu tarikan yang akan anda kagumi. Namun begitu terdapat kawasan-kawasan utama yang menjadi tumpuan para pelawat sebagai panduan, memberikan anda kemudahan untuk membuat pilihan. Tempat-tempat menarik ini terletak di beberapa kawasan seperti Padang Panjang, Pagar Ruyung, Paya Kumbuh, Bukittinggi dan Danau Maninjau.

Secara umumnya kawasan di sekitar Daerah Padang mencerminkan budaya masyarakat Minangkabau yang unik dengan senibina dan kemahiran-kemahiran mereka yang lain seperti pertukangan kayu dan juga tenunan songket serta sulaman. Malah gaya hidup mereka sendiri dengan bersawah di lereng-lereng bukit menyediakan panorama unik di persekitaran daerah ini. Bagi kawasan-kawasan tanah tinggi pula penduduk turut menanam sayur-sayuran lain seperti kobis, lobak merah, bawang, kacang tanah, tebu dan lain-lain lagi. Keadaan cuaca dingin di sini membolehkan tanaman tumbuh subur.

Rata-rata penduduk di sini akan bersawah di mana sahaja kawasan yang boleh menyediakan kawasan sesuai untuk tanaman padi (walaupun di ruang yang kecil bersebelahan rumah mereka misalnya). Kemahiran menanam padi ini amat menarik untuk diamati kerana ia perlu menyediakan sistem saliran untuk pengairan padi pada lereng-lereng bukit, termasuk penyediaan benteng-benteng sawah yang bertingkat-tingkat. Ini juga dilakukan dengan beberapa kaedah unik dengan penyediaan benteng daripada batu-batu gunung berapi yang terdapat di kawasan tersebut.

Walaupun di mana sahaja kawasan yang anda lawati di Daerah Padang ini, anda dapat menyaksikan pelbagai keunikan dari segi budaya, senibina, gaya hidup, bentuk muka bumi, sumber bumi, hasil kerja tangan, aktiviti harian dan pelbagai lagi yang pastinya menarik perhatian anda. Cuma untuk destinasi lawatan spesifik seperti lokasi-lokasi tertentu untuk sesetengah perkara.



Rumah Tamu Pusako, Pandai Sikek.

Padang Panjang

Antara destinasi lawatan spesifik yang menarik adalah ‘Pusat Dokumentasi Dan Informasi Kebudayaan Minangkabau’ yang terletak di Padang Panjang misalnya. Pusat ini juga merupakan badan khas yang memberikan penerangan terperinci mengenai budaya hidup masyarakat Minangkabau termasuk keunikan senibina Rumah Gadang sendiri. Pusat yang di tempatkan di dalam Rumah Gadang ini memudahkan lagi para pengunjung untuk memahami keunikan budaya masyarakat Minangkabau di sini. Ia juga turut mempamerkan gambar-gambar lama, buku-buku dan pakaian Pengantin Minangkabau bagi para pengunjung yang berminat untuk mencuba.

Pandai Sikek pula merupakan satu kawasan perkampungan unik di kawasan Padang Panjang di mana dua hasil seni dari kawasan ini iaitu songket dan ukiran kayu menjadi hasil utama penduduk di sini. Rata-ratanya kemahiran ukiran kayu dilatih kepada setiap anak mudah lelaki manakala kemahiran menenun pula diajarkan kepada remaja perempuan. Anda mungkin berpeluang untuk melawati bengkel-bengkel kerja mereka dan melihat sendiri bagaimana mereka melakukan kerja-kerja ukiran dan tenunan ini. Malah sekiranya anda berminat anda juga boleh membeli hasil seni ini daripada kedai-kedai yang disediakan di sekitar kawasan Pandai Sikek.

Istano Basa Pagar Ruyung.


Anjung hadapan Istano Basa Pagar Ruyung.
Keunikan senibina Istano Selinduang Bulan, Pagar Ruyung.


Rumah tradisional lama - Pagar Ruyung.

Pagar Ruyung

Pagar Ruyung merupakan kawasan sejarah bagi Masyarakat Minangkabau. Jadi ia merupakan satu lagi kawasan yang harus anda lawati sekiranya anda melawati Daerah Padang. Di sinilah terdapat banyak tinggalan sejarah orang-orang Minangkabau. Antara lokasi penting di sini adalah ‘Istano Basa Pagar Ruyung’ yang merupakan replika istana asal yang terletak di Pagar Ruyung. Istana aslinya telahpun terbakar dan replika ini dikatakan hanya bersaiz 1/3 daripada saiz sebenar istana tersebut.

Istana ini cuba dibina seperti istana yang asal, namun mungkin terdapat beberapa perkara yang menggunakan material baru (namun ia tidaklah menjejaskan darisegi rupa bentuk istana tersebut). Ia dipenuhi dengan ukiran bermotifkan bunga-bungaan di keseluruhan binaan. Manakala bumbungnya pula menggunakan material daripada ijuk (material asal untuk bangunan lama di daerah ini – berbanding nipah/rumbia bagi masyarakat Melayu). Walaupun bersaiz lebih kecil daripada yang asal, replika ini cukup besar dan mempunyai 3 aras.

Berhampiran dengan istana besar terdapat sebuah lagi istana kecil iaitu ‘Istano Selinduang Bulan’ yang juga merupakan replika binaan semula daripada istana asal. Istana ini lebih kecil namun binaannya amat menarik menggunakan skema warna yang sedikit berbeza daripada istana besar di Pagar Ruyung. Ia terletak begitu hampir di antara keduanya, jadi anda tidak harus melepaskan peluang untuk singgah di istana ini juga.

Terdapat beberapa lokasi lagi di sekitar Pagar Ruyung yang unik, namun anda perlu menyemaknya daripada badan pelancongan di Padang (video lawatan di dalam Istano Basa). Lokasi-lokasi ini tidak popular bagi pelancong luar, tetapi juga merupakan beberapa lagi lokasi menarik di Pagar Ruyung.


Hidangan minuman 'Kawa Daun'.

Batu Sangkar

Berbeza pula dengan kawasan Batu Sangkar kerana keunikan di sini adalah pemandangan panorama menarik di Tabek Patah. Dari kawasan ini anda dapat menyaksikan pemandangan lembah yang dipenuhi dengan sawah padi serta gunung-ganang yang mengelilinginya. Kawasan di sini juga terdapat beberapa keunikan lain antaranya adalah perusahaan pisang salai dan keunikan minuman ‘kopi daun’ yang dikenali sebagai ‘kawa daun’.

‘Kawa Daun’ merupakan minuman yang disediakan menggunakan daun kopi berbanding biji kopi. Ia dihidangkan di dalam tempurung kelapa yang telah dibersihkan dan digilap. Rasanya mungkin tidak sama dengan kopi, namun anda mungkin ingin mencubanya sebagai tanda lawatan ke sini. ‘Kawa Daun’ juga dihidangkan dengan kuih-muih (gorengan) seperti goreng tempeh, goreng pisang, goreng ubi, goreng tapai dan bakwan yang juga menarik untuk dicuba semasa menikmati minuman ini nanti.

Bukittinggi

Bukittinggi merupakan kawasan utama di mana disediakan kebanyakan kemudahan bagi para pengunjung yang berkunjung ke kawasan tanah tinggi di Padang. Selain menyediakan tempat-tempat lawatan bersejarah, ia juga menjadi tempat membeli belah hasil kerja tangan daripada kawasan sekitar.

Lawatan di sekitar Bukittinggi sendiri memerlukan waktu sekurangnya satu hari untuk melawati kesemua tarikan di sini. Ini termasuk lawatan ke Muzium Bukittinggi, Jam Gadang, Lubang Japang, Ngarai Sianok, Jambatan Limpapeh, Muzium Rumah Kelahiran Bung Hatta, Pasar Atas dan Pasar Bawah, tinggalan Fort de Kock, Taman Haiwan, dan beberapa lagi lokasi menarik untuk mengenali budaya dan keunikan masyarkat di sini.

Sesuai dengan lokasinya sebagai tempat persinggahan utama, ia kaya dengan pelbagai lokasi dan aktiviti untuk anda terokai. Samada anda ingin melihat tinggalan sejarah, menyelami keunikan budaya atau membeli hasil kerja tangan penduduk dari sekitar daerah berhampiran. Bukittinggi juga dilengkapi dengan kemudahan-kemudahan lain seperti pasaraya, hotel-hotel penginapan serta pusat untuk mendapatkan kemudahan pengangkutan daripada penyedia khidmat lawatan ‘travel agency’.

Sawah bertingkat di lereng Danau Maninjau.

Danau Maninjau

Danau Maninjau merupakan satu lagi lokasi tarikan yang amat popular berhampiran Bukittinggi. Kawasan ini terkenal bukan sahaja kerana keunikan pemandangannya, malah terdapat beberapa lagi keunikan lain di sini yang menyebabkan ia menjadi antasa lokasi penting di sini.

Danau Maninjau merupakan tasik daripada kawah gunung berapi seperti juga Danau Toba (Medan) dan juga Danau Singkarak (Pagar Ruyung). Namun apa yang berbeza di sini terdapat beberapa aktiviti menarik untuk para pengunjung. Berhampiran danau ini terdapat Puncak Lawang yang merupakan kawasan tanah tinggi yang menjadi kawasan paling menarik untuk menikmati pemandangan Danau Maninjau dari ketinggian 1,200 meter dari aras laut. Ia juga merupakan lokasi aktiviti ‘paragliding’ yang paling digemari di serata Sumatra.

‘Kelok 44’ adalah nama bagi laluan untuk turun ke Danau Maninjau yang terletak 400 meter di bawah Puncak Lawang. Laluan berliku ini amat unik dan pemandangan menarik Danau Maninjau boleh disaksikan semasa menuruni jalan berliku curam ini. Terdapat banyak gerai makanan dan minuman di sepanjang perjalanan di Kelok 44 untuk anda berhenti rehat dan menikmati pemandangan menarik sebelum tiba di Dananu Maninjau.

Danau Maninjau juga dilengkapi dengan hotel-hotel dan rumah penginapan. Aktiviti penduduk di sini termasuklah perusahaan ikan sangkar dan juga bersawah. Sawah-sawah lereng bukit dapat disaksikan di sekitar tasik ini. Terdapat banyak mata air jernih yang mengairi sawah padi di serata kawasan Danau Maninjau. Di sini juga terletaknya ‘Muzium Rumah Kelahiran Dr. Hamka’. Ia juga merupakan antara lokasi yang diminati oleh Presiden Indonesia iaitu Sukarno yang melawati kawasan ini dan turut menghasilkan pantun mengenainya;

Jangan dimakan arai pinang,
Kalau tidak dengan sirih hijau.
Jangan datang ke Ranah Minang,
Kalau tidak singgah ke Maninjau.


Terdapat banyak lagi lokasi unik di persekitaran daerah ini yang mungkin anda akan temui dengan tidak sengaja. Oleh kerana ia merupakan antara lokasi yang terdekat dengan Kuala Lumpur, Malaysia (1 jam penerbangan dari KLIA) maka ia merupakan antara lokasi lawatan yang paling mudah untuk anda kunjungi. Terdapat beberapa lagi perkara penting mengenai daerah ini yang mungkin saya akan kongsikan di dalam artikel yang lain. Sekiranya anda berminat untuk ke sini, bolehlah bersedia dengan perancangan anda tersebut.

** Gambar oleh - Ibbyphotography


Anda juga mungkin berminat untuk artikel:


ii) KeunikanSenibina Tanah Minang – Padang, Sumatra


Free Download



1 ulasan:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :
    RIKO ADRYANSYAH

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
    E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com
    http://kitaholidays.blogspot.co.id/


    Wassalam

    BalasPadam

Arkib Blog